تبیان، دستیار زندگی

 غزه ۱۵ روز بعد از بستن آب

آژانس‌های آکسفام و سازمان ملل متحد هشدار دادند اگر کمک‌های بشردوستانه فوری نرسد، باعث فروپاشی سرویس‌های آب و فاضلاب و بروز حملات وبا و سایر بیماری‌های عفونی مرگبار می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 غزه ۱۵ روز بعد از بستن آب

 غزه ۱۵ روز بعد از بستن آب

1.بستن آب روی مردم غزه

رژیم اسرائیل بعد از اعلام محاصره کامل منطقه تحت محاصره فلسطین، خط لوله آب خود به غزه را به همراه مواد سوخت و برق که نیروگاه‌های آب و فاضلاب را تامین می‌کند، قطع کرد. در پی این اقدام آژانس‌های آکسفام و سازمان ملل متحد هشدار دادند اگر کمک‌های بشردوستانه فوری نرسد، باعث فروپاشی سرویس‌های آب و فاضلاب و بروز حملات وبا و سایر بیماری‌های عفونی مرگبار می‌شود.

 غزه ۱۵ روز بعد از بستن آب

2. دو دوتا چهارتای مخزن آب

چهار فرزند «وسیم مشتحه» تقریباً دو هفته است که از مدرسه عقب افتاده‌اند، آن‌ها به جای یادگیری ریاضیات یا جغرافیا، نحوه جیره‌بندی آب را یاد می‌گیرند. او که از شهر خان یونس در جنوب غزه صحبت می کرد به وبسایت خبرگزاری الجزیره گفت: «هر روز برای هر کدام یک بطری آب پر می‌کنم و به آنها می‌گویم آب را مدیریت کنند»

 غزه ۱۵ روز بعد از بستن آب

3. رنج برای یک لیوان آب!

بیشتر 65 ایستگاه پمپاژ فاضلاب غزه و هر پنج تأسیسات تصفیه فاضلاب غزه مجبور به توقف عملیات شده‌اند. به گفته آکسفام،کارخانه‌های آب شیرین‌کن متوقف شده‌اند و شهرداری‌ها به دلیل کمبود برق قادر به پمپاژ آب به مناطق مسکونی نیستند. برخی از مردم غزه به آب شور تنها سفره زیرزمینی غزه که آلوده به فاضلاب و یا آب دریا است متوسل شده‌اند. دیگران مجبور به نوشیدن از چاه‌های مزرعه می‌شوند. کودکان فلسطینی در اردوگاه آوارگان رفح در جنوب نوار غزه به دنبال مکانی برای پر کردن آب هستند.

 غزه ۱۵ روز بعد از بستن آب

4. 3 لیتر آب در روز!

سازمان ملل می گوید که در حال حاضر در غزه تنها سه لیتر آب در روز برای هر نفر موجود است که باید با آن تمام نیازهای خود از جمله نوشیدن، شستن، پخت و پز و شستشوی توالت را رفع کند. به گفته یکی از آن‌ها:« غذایی می‌پزیم که کمترین آب را مصرف می‌کند، همسایه‌ای داریم که چاه دارد، اما برقی برای پمپاژ آب ندارد. آنها یک ژنراتور دارند اما سوخت ندارند. برای کسانی که سرپناهی ندارند، شرایط سخت‌تر است، خانواده‌هایی با کودکان و نوزادان تازه متولد شده که بدون محافظ، آب، غذا یا هر چیز دیگری در خیایان‌ها می‌نشینند، آنها هیچ امنیتی ندارند»
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.