تبیان، دستیار زندگی

شلوغی تهران چه تاثیری بر سلامت روان مردم این شهر دارد؟

زندگی شهری به همان اندازه که هیجان به همراه دارد می‌تواند اختلالاتی را به وجود بیاورد که سلامت روان شما را نشانه بگیرند. دانستن اینکه چطور از تاثیرگذاری زندگی شهری بر سلامت جسمی و روانی جلوگیری کنید، می‌تواند به داشتن روحیه بهتر کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شلوغی تهران چه تاثیری بر سلامت روان مردم این شهر دارد؟



زندگی در شهرهای بزرگ می‌تواند آسیب‌های زیادی بر سلامت روان افراد داشته باشد و تحقیقات نشان می‌دهد که شهرنشینان 21 درصد بیشتر به اختلالات اضطرابی و 39 درصد بیشتر در معرض اختلالات خلقی هستند. در شهرهای پرهیاهو مانند تهران تحریک مداوم به زندگی شهری، بدن را به حالت استرس‌زا سوق می‌دهد و باعث می‌شود افراد در برابر نگرانی‌های مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی آسیب‌پذیر شوند.
علاوه بر این زندگی در شهرهای پر جمعیت می‌تواند سیستم ایمنی روانی را تضعیف کند و برای کسانی که سابقه خانوادگی بیماری روانی دارند، خطرناک باشد. استرس محیطی خطر ابتلا به بیماری‌های روانپزشکی مانند اضطراب، اختلال دو قطبی و افسردگی، عصبانیت و... را افزایش می‌دهد و شادی زندگی مردم را از بین می‌برد. در ادامه قصد داریم تاثیر روانی زندگی در تهران را بررسی کنیم.

اختلالات سلامت روان که در شهرهای بزرگ به وجود می‌آیند


اختلالات سلامت روان که در شهرهای بزرگ به وجود می‌آیند

زندگی شهری به همان اندازه که هیجان به همراه دارد می‌تواند اختلالاتی را به وجود بیاورد که سلامت روان شما را نشانه بگیرند. دانستن اینکه چطور از تاثیرگذاری زندگی شهری بر سلامت جسمی و روانی جلوگیری کنید، می‌تواند به داشتن روحیه بهتر کمک کند.
برخی از اختلالات رایج در شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهر تهران عبارتند از:
افسردگی
ساکنان شهرها در مقایسه با ساکنان روستا نسبت به استرس حساس‌تر هستند و بیشتر در معرض اختلالات خلقی هستند. افسردگی یک اختلال خلقی شایع و جدی است که بر نحوه تفکر و احساس شما تاثیر می‌گذارد و ممکن است بر نحوه برخورد شما با فعالیت‌های روزمره تاثیر بگذارد. تقریبا نیمی از افرادی که با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند این بیماری را تشخیص نمی‌دهند و تحت درمان قرار نمی‌گیرند. اغلب افراد که درگیر افسردگی هستند، علائم زیر را دارند:
● از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش
● پرخوری یا از دست دادن اشتها
● نا امیدی مداوم یا احساسات منفی
● بی‌قراری یا تحریک‌پذیری
اضطراب
طبیعی است که زندگی در شهر شلوغ پر از اضطراب باشد و این اضطراب معمولاً خود را در احساسات زیر نشان می‌دهد:
● عصبی بودن
● بی‌قراری
● ضربان قلب سریع
● مشکل در تمرکز
● ناراحتی‌های گوارشی مانند یبوست یا اسهال
زمانی که احساسات و واکنش‌های غیرمنطقی بیش از حد می‌شوند، می‌توانند به یک حمله اضطرابی (به عنوان حمله پانیک) تبدیل شوند. وقتی اضطراب از یک احساس موقت ترس به یک اتفاق عادی تبدیل می‌شود که بر زندگی روزمره شما تأثیر منفی می‌گذارد و در ادامه اختلالی را به وجود می‌آورد. اختلال اضطراب بر نحوه تصمیم‌گیری فرد تاثیر دارد و احتمالاً به عملکرد او در مدرسه، کار یا روابط شخصی آسیب می‌رساند.
استرس پس از سانحه PTSD
PTSD مخفف Post-traumatic stress disorder به معنای اختلال استرس پس از سانحه است و بسیاری از افراد آن را به نام اختلال اضطراب پس از سانحه هم معرفی می‌کنند. این اختلال بیشتر در شهرهای شلوغ و پر خشونت مانند تهران رخ می‌دهد. به‌طور مثال اگر فردی در شلوغی تهران یک رویداد ناگهانی و غیرمنتظره مانند تصادف جدی را تجربه کرده باشد، احتمال دارد درگیر این اختلال شود. افرادی که درگیر این اختلال می‌شوند ممکن است از رانندگی و مسافرت با ماشین جلوگیری کنند و باید به فکر درمان آن باشند.
کیفیت خواب
زندگی در تهران علاوه بر اینکه بر سلامت روان تاثیر می‌گذارد، بر کیفیت خواب، سلامت قلب و عروق اثرگذار است. صدای ترافیک بیش از حد، آلودگی هوا و سایر مشکلات شهری ممکن است به سلامت عروق و قلب فرد آسیب برساند و باعث افزایش کورتیزول، هورمون استرس شود. با گذشت زمان سطوح بالای این هورمون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروقی در فرد را افزایش دهد.

چطور از آسیب به سلامت روان جلوگیری کنیم؟

یادگیری نحوه مقابله با عوامل استرس‌زای زندگی شهری می‌تواند به تقویت سلامت جسمی و عاطفی شما کمک کند. نکات زیر ممکن است به جلوگیری از فرسودگی شغلی، تنهایی و افسردگی کمک کند و بهتر است آن‌ها را در زندگی خود به کار ببرید.
زمانی را در محیط آرام بگذرانید
صرف کردن زمان بیش از حد در محیط شلوغ می‌تواند تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشد و رفتن به طبیعت می‌تواند به بهبود سلامت روان و پیشگیری از افسردگی کمک کند.
شاید نگران باشید که وقت کافی برای گذراندن بیرون از خانه نداشته باشید اما لازم نیست یک آخر هفته کامل را برای بیرون رفتن در نظر بگیرید و می‌توانید در ساعت ناهار خود بیرون بروید و فضاهای سبز مانند پارک را برای پیاده‌روی هفتگی در نظر بگیرید.
پیاده‌روی در طبیعت به تنظیم مجدد ترموستات عاطفی مغز کمک می‌کند و باعث می‌شود احساسات ناراحت‌کننده را کنترل کنید و توانایی شما برای مقابله با استرس تقویت شود.
ورزش
جای تعجب نیست که ورزش برای سلامت جسمی و روانی ما مفید است و مطالعات منابع معتبر نشان می‌دهد که ورزش کردن می‌تواند افراد را شادتر کند، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.
صحبت درباره مشکلات با روانشناس
صحبت درباره فراز و نشیب‌های زندگی شهری یکی از راه‌های مقابله با استرس است و یافتن افرادی که تجربه شما را تایید می‌کند، می‌تواند شما را در این موقعیت همراهی کند. اگر با نگرانی روانی مانند افسردگی و یا اضطراب روبه‌رو هستید، صحبت با روانشناس خوب می‌تواند به شما کمک کند. پیدا کردن درمانگر مناسب یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای مراقبت از سلامت روان است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

پیدا کردن روانشناس خوب در تهران

پیدا کردن روانشناس خوب در تهران

 

اگر این روند دلهره‌آور به نظر می‌رسد سعی کنید برای بهبود آن و جلوگیری از تشدید اختلالات روانی از متخصص کمک بگیرید. توجه کنید صحبت با روانشناس از تبدیل شدن استرس به مسئله جدی‌تر و طولانی مدت مانند فرسودگی شغلی، اضطراب عمومی و افسردگی شغلی جلوگیری می‌کند.
سعی کنید سبک زندگی سالم را تمرین کنید و راهکارهای موثر برای داشتن روحیه سالم را پیدا کنید. برای پیدا کردن روانشناس خوب در تهران می‌توانید از وبسایت‌هایی که در حوزه سلامت و پزشکی خدمات ارائه می‌دهند استفاده کنید. پزشک خوب یکی از پلتفرم‌های معتبر در این زمینه است که لیست جامعی از بهترین روانشناسان تهران ارائه می‌کند که به راحتی از بین آن‌ها می‌توانید یک روانشناس را انتخاب کنید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .