تبیان، دستیار زندگی

پنج باور اشتباه درباره چربی‌سوزی که می‌تواند اهداف کاهش وزن شما را خراب کند

واقعیت‌های چربی‌سوزی

تولیدکننده‌هایی که سعی دارند محصولات خود را به شما بفروشند اغلب باورهای غلطی را دربارهٔ چربی‌سوزی تبلیغ می‌کنند. آنها می‌خواهند شما باور کنید که محصول آنها با افزایش متابولیسمتان به شما کمک می‌کند وزن کم کنید. در واقع، اشتباه بودن این باورها به اثبات رسیده است و با آگاه شدن نسبت به آنها می‌توانید به روشی درست چربی بسوزانید و لاغر شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چربی سوزی

اولین باور اشتباه: آب نوشیدن، چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد

آب برای تمام عملکردهای بدن ضروری است و خیلی مهم است به اندازهٔ کافی آب بنوشیم، خصوصاً اگر ورزش می‌کنیم. هیدراته نگه‌داشتن بدن باعث می‌شود الکترولیت‌ها و مایعات بدن در تعادل باشند و هر واکنش شیمیایی در بدن نیاز به آب دارد تا بدن به عملکرد خود خوب ادامه بدهد؛ اما نکته اینجاست که نوشیدن آب به چربی‌سوزی کمکی نمی‌کند. درست است که اگر یک فنجان آب سرد بنوشید بدنتان مجبور می‌شود برای گرم‌کردن این آب انرژی صرف کند اما این کالری اضافی که مصرف می‌شود بسیار اندک است.
البته نوشیدن آب از جهاتی به کنترل وزن کمک می‌کند؛ برخی از افراد تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند و غذا می‌خورند؛ بنابراین در حالی غذا می‌خورند که بدنشان فقط به مقداری آب نیاز دارد، نه غذا. پس بهتر است پیش از اینکه سراغ خوراکی بروید و چیزی بخورید، یک لیوان آب بنوشید و سپس احساس گرسنگی‌تان را ارزیابی کنید.

بهتر است منابع سالم چربی را انتخاب کنید، مانند چربی‌های تک غیراشباع گرفته شده از مغزها، روغن زیتون، آووکادو و دانه‌ها. در مورد کربوهیدرات‌ها نیز از انواع تصفیه نشده آن استفاده کنید و غذاهای فیبردار مانند انواع میوه و سبزی بیشتر استفاده نمایید. با این شیوه سطح انسولین خونتان تنظیم شده و چربی‌سوزی برای بدن راحت‌تر می‌شود


دومین باور اشتباه: می‌توانید چربی قسمتی از بدنتان را آب کنید

این باور اشتباه بسیار رایج است که می‌توانید با ورزش، چربی قسمت‌هایی از بدنتان را بسوزانید. اگر این‌طور بود هرکسی که درازونشست و کرانچ را انجام می‌داد، سیکس پک داشت! اما واقعیت این است که شما نمی‌توانید با ورزش فقط چربی بعضی از قسمت‌های بدنتان را از بین ببرید. اگر در قسمتی از بدنتان سایز کم کرده‌اید دلیلش تغییر در رژیم غذایی و افزایش کالری‌سوزی با ورزش است و شما در همهٔ قسمت‌های بدن خود چربی از دست داده‌اید. مثلاً شما نمی‌توانید فقط با انجام کرانچ، چربی شکمتان را آب کنید، حتی اگر ورزشی که می‌کنید شکمتان را هدف بگیرد. پس یادتان باشد که کرانچ به‌تنهایی آن‌قدر کالری نمی‌سوزاند که چربی شکمتان را آب کند، بلکه این تمرین عضلات شکمتان را قوی می‌کند اما اگر لایه‌ای ضخیم از چربی شکمتان را پوشانده باشد، این عضلات دیده نمی‌شوند. ۸۰ درصد از چربی‌سوزی بدن از طریق تغذیه و ۲۰ درصد آن از طریق ورزش صورت می‌گیرد و شما در تمام قسمت‌های بدن چربی می‌سوزانید، نه فقط در یک قسمت.

سومین باور اشتباه: یک سری از غذاها سرعت متابولیسم را بالا می‌برند

این باور که بعضی از غذاها، سرعت متابولیسم در زمان استراحت را افزایش می‌دهند تا حدودی درست است اما از نظر عملی و کاربردی قابل‌توجه نیست. شاید در مورد دم‌نوش‌های چربی‌سوز چیزهایی شنیده باشید یا به شما گفته باشند غذاهای خاصی سوخت‌وساز بدنتان را افزایش می‌دهند و شما می‌توانید بیشتر چربی بسوزانید. درست است که برخی از چیزها مانند چای سبز و کپسایسین (عامل فعال وجود در فلفل قرمز) تا حدودی سرعت متابولیسم را بالا می‌برند اما این اثر بسیار کوتاه‌مدت است.
مثلاً در مطالعه‌ای معلوم شد نوشیدن روزانه چند لیوان چای سبز، سوخت‌وساز بدن را بیشتر می‌کند اما مطالعهٔ دیگری نشان داد این کالری‌سوزی اضافی چیزی معادل ۷۰ تا ۱۰۰ کالری در روز بوده است. این میزان کالری‌سوزی آن اندازه نیست که کمک چشمگیری به چربی‌سوزی بکند. لازم به یادآوری است که بهتر است خودتان در خانه چای سبز درست کنید زیرا چای سبز آماده دارای آنتی‌اکسیدان‌های کم کیفیتی است. کاتچین، آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز است که خاصیت چربی‌سوزی دارد.

چهارمین باور اشتباه: اگر چربی نخورید، چربی می‌سوزانید

در گذشته توصیه می‌شد چربی نخورید و این ماده غذایی را مضر می‌دانستند و همه باور کرده بودند که چربی نخوردن، کلید کاهش وزن است. درست است که چربی نسبت به پروتئین یا کربوهیدرات کالری بیشتری دارد اما این کربوهیدرات تصفیه شده است که بیشترین نقش را در افزایش وزن دارد. وقتی شما هله‌هوله، قند و شیرینی و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌خورید، قند خونتان بالا می‌رود و لوزالمعدهٔ شما باید انسولین بیشتری ترشح کند. این انسولین زیاد در خون باعث می‌شود بدن نتواند از چربی به‌عنوان سوخت استفاده کند و ضمناً بدن راحت‌تر چربی ذخیره خواهد کرد. بهتر است منابع سالم چربی را انتخاب کنید، مانند چربی‌های تک غیراشباع گرفته شده از مغزها، روغن زیتون، آووکادو و دانه‌ها. در مورد کربوهیدرات‌ها نیز از انواع تصفیه نشده آن استفاده کنید و غذاهای فیبردار مانند انواع میوه و سبزی بیشتر استفاده نمایید. با این شیوه سطح انسولین خونتان تنظیم شده و چربی‌سوزی برای بدن راحت‌تر می‌شود.

پنجمین باور اشتباه: ورزش هوازی، کلید چربی‌سوزی و لاغری است

تمرینات هوازی یا کاردیو چربی‌سوزند و باید بخشی از برنامهٔ ورزشی‌تان باشند. تمرینات قدرتی شاید کالری سوزی کمتری حین تمرین داشته باشند اما در ساعات بعدی روز بدنتان کالری سوزی را ادامه خواهد داد و ادامهٔ روند کالری‌سوزی یعنی اینکه بدنتان باید انرژی بیشتری صرف کند تا به شرایط پایه و ثابت خود برسد و این فعالیت‌های بدن شامل بازیابی سطح نرمال pH، پایین آوردن دمای بدن، دفع ضایعات متابولیکی و بازیابی سطح نرمال اکسیژن می‌شود؛ بنابراین بدن شما بعد از انجام تمرینات سخت قدرتی (تمرین با وزنه)، انرژی بیشتری می‌سوزاند و چربی بیشتری نیز سوزانده خواهد شد.
تمرینات قدرتی امتیاز دیگری هم دارند؛ تمرینات هوازی فقط چربی‌سوز نیستند و هم چربی خواهند سوزاند و هم بافت عضله، خصوصاً اگر تمرینات هوازی با شدت متوسط را طولانی‌مدت انجام دهید و کالری کافی نخورید. هدف شما چیست؟ کاهش وزن یا چربی‌سوزی؟ تمرینات قدرتی کمک می‌کنند عضله بسازید و آن را حفظ کنید، بنابراین وزنی که با این ورزش می‌سوزانید بیشتر از چربی است تا عضله. یادتان باشد ساختار بدنی برای سلامتی و زیبایی نیز اهمیت دارد.
کلام آخر
این باورهای اشتباه را کنار بگذارید و به روش‌های هوشمندانه برای چری‌سوزی و لاغری توجه کنید. هیچ راه میان‌بُری برای رسیدن به وزن ایده‌آل وجود ندارد، پس فریب تبلیغات را نخورید و به دنبال راه‌حل‌های فوری نباشید چون به جایی نخواهید رسید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.