تبیان، دستیار زندگی

چه‌کار کنم تا مشتری‌های مغازه کوچکم زیاد شوند؟

به همان اندازه که کیفیت و مرغوبیت محصول می تواند مشتری را پابند یک مغازه کند، منش و رفتار فروشنده هم می‌تواند یک مشتری را دوباره به فروشگاه برگرداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کسب و کار موفق - جذب مشتری - تعامل با مشتری -
نویسنده : فرزانه شهریاردوست | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی
یک مغازه لبنیاتی کوچک در یکی از کوچه‌های محله‌ زندگی‌مان باز کردم. با هزار قرض ، این کاسبی را راه انداختم. چند نفر از دوستانم به من گفتند که محصولاتت خوب و باکیفیت است اما چون روابط عمومی‌ات ضعیف است، مشتری‌هایت زیاد نمی‌شوند. از یک طرف هم نمی‌خواهم خیلی با مشتری حرف بزنم که معذب شود. ممکن است راهنمایی‌ام کنید که با مشتری چطور رفتار کنم تا دوباره به مغازه‌ام بیاید؟

با سلام و احترام به شما مخاطب‌گرامی، نکاتی را که در این زمینه می‌تواند برای شما راهگشا باشد، در ادامه مطرح خواهم کرد.

کیفیت محصول همراه با تعامل درست با مشتری

به همان اندازه که کیفیت و مرغوبیت محصول می تواند مشتری را پابند یک مغازه کند، منش و رفتار فروشنده هم می‌تواند یک مشتری را دوباره به فروشگاه برگرداند. اما هیچ‌کدام از این دو به تنهایی کافی نیست. حتی اگر کیفیت محصول قابل قبول باشد درصورتی که مشتری گشاده‌رویی از شما نبیند، احتمال دارد دفعه بعدی که به آن کالا نیاز پیدا کرد، فروشگاه شما جزو گزینه‌های ذهنی‌اش برای خرید نباشد. درست همان‌طور که اگر فروشنده بهترین برخورد را با مشتری داشته باشد اما مشتری پس از استفاده از محصول ناراضی باشد، هرگز دوباره به آن مغازه برنخواهد گشت!

به اندازه صحبت کنید؛ نه کم، نه زیاد

این که در پرسش خود مطرح کردید نمی‌خواهید مشتری معذب شود، نکته ارزشمندی است، زیرا برخی فروشندگان گمان می کنند هرچه بیشتر با مشتری صحبت کنند، او بیشتر جذب خواهد شد، اما بدون شک صحبت کردن زیاد با خریدار، تعریف بیش از حد از کالاهای موجود در فروشگاه و تلاش بسیار در متقاعد کردن وی برای خرید در مشتری احساس دافعه ایجادخواهد کرد. به همان نسبت وقتی مشتری داخل فروشگاهی شود و احساس کند فروشنده به ورود و حضور او در مغازه بی‌تفاوت است یا کمکی در خرید کالا به مشتری نمی‌کند، احساس خوشایندی به او نمی‌دهد. این که تا چه میزان صحبت کردن مفید است و تا چه میزان باعث دافعه خواهد شد، مسئله‌ای است که با تجربه بیشتر و توجه به بازخورد مشتریان درخواهید یافت.

با مشتری صادق باشید

در کنار کمیت سخن گفتن با مشتریان، کیفیت صحبت هم مهم است. این که زمانی که مشتری از شما در باره مرغوبیت کالاها ، تفاوت کیفیت و ... سوالی می کند، بر مبنای صداقت پاسخ دهید و تلاش نکنید برای فروش بیشتر، سخن غیر واقعی به مشتری بگویید زیرا در این صورت صداقت نداشتن شما سبب می‌شود خریدار فروشگاه تان را از فهرست مراکزی که خرید می‌کند، حذف کند.

پرهیز از رفتارهای نادرست در فروشندگی

برخی فروشندگان به رغم این‌که اجناس خوبی برای عرضه دارند، رفتار نامناسب با مشتری، سبب ناراحتی و احتمالا ترک آن مغازه برای همیشه خواهد شد. احساس صمیمیت بیش از حد با مشتری، گفتار نامناسب با خریدار پس از اعتراض به کیفیت نامطلوب یک محصول یا رفتار و کلام ناخوشایند زمانی که مشتری بدون خرید از فروشگاه بیرون می‌رود، نمونه‌ای از این رفتارها هستند.

تکنیک‌های فن بیان و مدیریت فروش

با این حال اگر احساس می‌کنید به طور کلی شخصیت اجتماعی و گرمی برای فروشندگی ندارید و در این زمینه نیاز به پیشرفت دارید، می‌توانید از کتاب‌ها یا دوره‌های معتبری که در زمینه فن‌بیان یا تکنیک‌های مدیریت فروش وجود دارند، بهره گیرید.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .