تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه امگشت خوزستان

امگشت یکی از غذاهای محلی استان خوزستان است. غذایی است که عرب‌های خطه‌ی خوزستان آن را با ماهی گباب (قباد) نمک سود شده درست می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طرز تهیه امگشت خوزستان
ذائقه غذایی مردم در هر کجای دنیا بخش مهمی از فرهنگ آن هاست. ایرانِ ما منزلگاه اقوام و فرهنگ های گوناگون است، برای همین تنوع غذایی در این کشور زیاد است. استان خوزستان در جنوب غرب ایران و بر ساحل خلیج نیلگون فارس قرار گرفته است.

طرز تهیه امگشت خوزستان

امگشت غذای محلی استان خوزستان است. غذایی است که عربهای خوزستان با ماهی گباب (قباد) نمک سود شده درست می‌کنند.

امگشت یکی از غذاهای محلی استان خوزستان است. غذایی است که عرب‌های خطه‌ی خوزستان آن را با ماهی گباب (قباد) نمک سود شده درست می‌کنند.



دستور شماره یک


موادلازم:
- برنج                                     4 پیمانه
- سبزی پلویی (شوید – گشنیز)    به مقدار لازم
- نمک                                     به مقدار لازم
– ادویه و زردچوبه                     به مقدار لازم
- کشمش                                 1 پیمانه
- پیاز                                      یک عدد درشت
- روغن                                   دو قاشق

طرز تهیه:
ابتدا برنج را بصورت چلویی مپزیم ولی 5 الی 7 دقیقه قبل از آبکش کردن؛ سبزی پلویی را به آب برنج می‌ا فزاییم و بعد آن را آبکش می‌کنید.

ماهی نمک سود شده یا تازه را با مقداری اب و زردچوبه و (ادویه مخصوص ماهی) بمدت ده دقیقه میجوشانیم طوری که ماهی له نشود ولی براحتی از استخوان جدا شودسپس ان را ابکش می‌کنیم ومیگذاریم خنک شود سپس استخوانهای ان را بیرون می‌کشیم وگوشت انرا خرد می‌کنیم و باپیاز فراوان وادویه وکشمش تفت می‌دهیم وهنگام دم کردن برنج انرا وسط برنج می‌گذاریم یعننی برنج را توی قابلمه گذاشتیم تویش را گود می‌کنیم و مخلوط ماهی و کشمش و پیاز را می‌گذاریم و ان را دم می‌کنیم.


دستور شماره دو

ابتدا برنج را می خیسانند، ماهی آماده نمک پاشی می‌شود مقداری ادویه به آن افزوده و در آب گرم می جوشانند. بعد از پخت کامل، آب آنرا بطور کامل جدا می‌کنند، ماهی پخته شده را تکه‌تکه می‌کنند و سپس آن را درون یک ظرف مخصوص در روغن گرم سرخ می‌کنند و بعد از پخت مقداری پیاز و سیر را سرخ شدخ به آن اضافه می‌کنند و با سبزی مخصوص قلیه مخلوط ومجددا” با پیاز و کشمش و مقداری ادویه تفت می‌دهند. پس از آبگیری برنج و برگرداندن آن مواد آماده شده را بشکل لایه لایه درون آن قرار می‌دهند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .