تبیان، دستیار زندگی
تکواندو ایران در منچستر در حسرت کسب سهمیه المپیک 2008 پکن ماند. تیم چهار نفره ایران که ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملکرد تیم ملی تکواندو در بوته نقد

عملکرد تیم ملی تکواندو در بوته نقد

تکواندو ایران در منچستر در حسرت کسب سهمیه المپیک 2008 پکن ماند. تیم چهار نفره ایران که برای به دست آوردن سهمیه حضور در بازی های المپیک پکن در رقابت های جهانی منچستر انگلیس شرکت کرده بود دست خالی به کشور بازگشت.

هادی ساعی، یوسف کرمی، سارا خوش جمال فکری و مهروز ساعی نمایندگان ایران در منچستر بودند که تمام آنها با شکست از حریفان خود وداع زودهنگامی با مسابقات داشتند. پس از پایان این مسابقات اظهارنظرهایی در خصوص عملکرد ملی پوشان ایران و برنامه هایی که باید انجام شود، مطرح شد که بخش هایی از آن در زیر می آید:

لازم به ذکر است که در حدود 50 روز دیگر نمایندگان ایران باید در رقابت های آسیایی ویتنام برای کسب سهمیه المپیک مبارزه کنند. این آخرین میدان برای به دست آوردن مجوز حضور در بزرگترین رویداد ورزش جهان است. این در حالی است که مسوولان فدراسیون خبر از تغییر ترکیب تیم ملی می دهند.

در اوج حذف شدیم

دبیر فدراسیون تكواندو گفت: هادی ساعی و یوسف كرمی در زمان اعزام به مسابقات منچستر انگلستان، در بالاترین شرایط آمادگی روحی و جسمی قرار داشتند ولی متاسفانه با وجود تمامی زحمات و تلاش‌های انجام شده، در اوج آمادگی نتوانستند نتیجه بگیرند.

سیدحسین عباسی با بیان این مطلب اظهار كرد: ساعی و كرمی فینال‌های زودرسی را برگزار كردند و همیشه در شورای اجرایی فدراسیون جهانی این اعتراض را داشته‌ایم كه چرا بهترین‌ها نباید سرگروه باشند. در مسابقات تكواندو كسب موفقیت تا 50 درصد به آمادگی مناسب فنی و روحی و 50 درصد نیز به نوع قرعه‌ها بستگی دارد.

مدیر تیم‌های ملی تكواندو ادامه داد: مطابق با آخرین هماهنگی‌های انجام شده با رییس فدراسیون، با انجام فراخوان گسترده تمامی ملی‌پوشان مستعد را به اردوها دعوت خواهیم كرد و بلافاصله پس از بازگشت تیم ملی از انگلستان، اردوهای آسیایی را تشكیل می‌دهیم. در این رابطه بهزاد خداداد، محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی و روح الله طالبی به اردوها دعوت شده‌اند تا با توجه به زمان باقی مانده و كارشناسی نسبت به اوزانی كه سهمیه‌ها در منچستر توزیع شده است، بتوانیم بهترین نفرات خود را به ویتنام اعزام كنیم.

وی درباره‌ی عملكرد تیم ملی بانوان خاطرنشان كرد: متاسفانه بانوان ما انتظارات را برآورده نكردند گرچه سارا خوش جمال فكری مسابقات خوبی را انجام داد، ولی ساعی نتوانست عملكرد قابل قبولی داشته باشد. به همین دلیل قهرمانان بانوان در مسابقات اردن را به اردوها دعوت كرده‌ایم تا بتوانیم در مسابقات ویتنام شانس كسب سهمیه را داشته باشیم.

عباسی در پاسخ به این سوال كه آیا تغییری در كادر فنی تیم ملی انجام خواهد شد، گفت: هیچ‌گونه تغییری در كادر فنی فعلی ایجاد نمی‌شود و تنها این احتمال وجود دارد كه با هدف تقویت كادر مربیان نفراتی به جمع كادر فنی اضافه شود.

عملکرد تیم ملی تکواندو در بوته نقد

دبیر فدراسیون تكواندو درباره‌ی فشارهای روانی یوسف كرمی كه ذوالقدر سرمربی تیم ملی هم به آن اشاره داشته است، اظهاركرد: زمانی كه یوسف كرمی برای كسب سهمیه المپیك انتخاب شد، انگیزه و شوق بالایی داشت. حتی روز اعزام هم از شرایط مناسب روحی برخوردار بود. كادرفنی تیم ملی با شرایط فیزیكی و روحی تمامی بازیكنان از جمله یوسف كرمی كاملا آشناست و به همین دلیل باید پس از برگشت تیم ملی، بررسی‌های لازم انجام شود.

وی در پایان در توضیح مراحل آماده سازی تیم ملی پس از مسابقات كسب سهمیه در ویتنام گفت: هدف اول ما این است كه بتوانیم سهمیه‌های لازم را بدست آوریم. پس از آن در هشت- نه ماه زمان باقی مانده تا المپیك، اردوها و مسابقات تداركاتی برون مرزی متعددی را تدارك دیده‌ایم و در یك پروسه‌ی نه ماهه، قهرمانان خود را برای المپیك آماده خواهیم كرد.

سیستم ورزش مشکل دارد

ساعی و كرمی تمامی تلاش خود را برای كسب سهمیه المپیك انجام دادند و كم فروشی نكردند اما، رقیبان آنها باهوش‌تر بودند و در این جنگ برنده شدند.

مرتضی كریمی گفت: باید شكست‌های تیم ملی را ریشه‌یابی كرد و مقایسه‌ای بین نوع تمرینات حریفان و خودمان انجام دهیم و ببینیم تا چه توانسته‌ایم بیشتر از آنها كار كنیم. كرمی در مسابقات المپیك آتن هم به "استیون لوپز" باخت و از كسب مدال طلا باز ماند. واقعا تا چه حد تمرینات ویژه‌ای را برای كرمی پیش بینی كرده‌ایم و به روی شگردهای حریفان وی برنامه‌ریزی داشته‌ایم.

مربی اسبق تیم ملی تكواندو با اشاره به اینكه هادی ساعی مقابل قهرمان جهان شكست خورد و باید دید كه آیا به روی این قهرمان چین تایپه‌ای كه كاملا شناخته شده بوده است تا چه حد كار كرده‌ایم، خاطرنشان كرد: معتقدم پتانسیل تكواندوی ما بالاست و چیزی را از دست نداده‌ایم. زیرا می‌توانیم دو سهمیه‌ی المپیك را در ویتنام كسب كنیم اما، مشكلاتی وجود دارد كه باید آنها را برطرف كرد.

عملکرد تیم ملی تکواندو در بوته نقد

كریمی تصریح كرد: مصاحبه‌ای را از یوسف كرمی می‌خواندم كه در آن اشاره شده بود تحت فشار و مسائل حاشیه‌ای قرار دارد. سوال این است این فشارها ناشی از چیست و چه مسائلی پشت پرده وجود دارد؟ چرا یوسف كرمی در مسابقات انتخابی المپیك كه سه سال قبل در فرانسه برگزار شد راغب به مسابقه با لوپز بود؟ مجموعه مشكلات ریشه‌ای در ورزش ما وجود دارد كه همین مشكلات باعث ناكامی اخیر تیم‌های ملی جودو، كشتی، وزنه‌برداری، تكواندو و مجموعا رشته‌هایی است كه سازمان تربیت بدنی و كمیته‌ی ملی المپیك به روی آنها نظر دارند.

مربی سابق تیم ملی تكواندو با اشاره به اینكه "به من مربی پس از سال‌ها زحمت به راحتی می‌گویند كنار برو" گفت: چرا باید سیستم ورزش به این شكل باشد؟ تمامی این مسائل باید ریشه‌یابی شود و باید برای یك بازیكن كه وظیفه‌ی وی مسابقه دادن است، زمینه‌های موفقیت را فراهم كرد. انتظارات بالا باعث ایجاد تنش می‌شود. این كه امروز می‌شنویم هنوز پاداش‌های قهرمانان و مدال‌ آوران بازی‌های آسیایی دوحه قطر پرداخت نشده است، خود باعث ایجاد ضربه‌ی روحی می‌شود. البته این یكی از هزاران مشكلی است كه فعلا با آن روبرو هستیم.

كریمی خاطرنشان كرد: در بحث علمی ورزش، یك بازیكن اگر صد درصد آماده باشد، بین 30 تا 40 درصد این آمادگی مربوط به آمادگی جسمی می‌شود و بقیه به آمادگی روحی بازخواهد گشت. در مسابقات جهانی چین با وجود این كه بازیكنان از پتانسیل بدنی بالایی برخوردار بودند، ولی وجود حاشیه‌ها و اختلافات داخلی در تیم ملی باعث شد تا تكواندوكاها بیشتر راغب به باخت باشند تا برد.

مربی سابق تیم ملی تكواندو در ادامه‌ی گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: ملی‌پوشی كه احساس كند قبولش ندارند و خودش را تحمیل كرده است، مطمئناً تخریب روانی خواهد شد. كار مطبوعات این است كه در هنگام برد، تعریف و هنگام شكست، انتقاد می‌كنند. به طور خاص یوسف كرمی همیشه گفته است این برخورد مطبوعات را به فال نیك می‌گیرد، زیرا فرصتی است كه اشكالات خود را برطرف كند. ولی اگر مجموعه‌ای بازیكنی را قبول نداشته باشند، آنگاه چه باید كرد؟

كریمی خاطرنشان كرد: پیش از اعزام تیم ملی به مسابقات منچستر به ذوالقدر گفتم تنها 10 درصد احتمال كسب سهمیه و مدال داریم كه حتی باعث دلخوری ذوالقدر هم شد. زمانی به این نتیجه رسیدم كه تمرینات تیم ملی را در كنار بازیكنان خود مشاهده كردم. به همین دلیل گفتم كه توانایی كسب سهمیه در منچستر را نداریم. زیرا حضور در چنین سطح از مسابقاتی نیازمند كار ویژه است ولی ما تنها به عنوان یك تورنمنت معمولی به این رقابت‌ها نگاه كرده‌ بودیم.

وی در پایان گفت: باید از قهرمانان خود حمایت كنیم و سركوفت زدن مشكلی را حل نخواهد كرد. در صورت برنامه‌ریزی مناسب تا 90 درصد قادر خواهیم بود در ویتنام سهمیه كسب كنیم.

سهمیه می گیرم

فینالیست سه دوره وزن دوم مسابقات جهانی تكواندو گفت: تكواندوكاهای چین تایپه و فیلیپین به عنوان دو تن از سخت‌ترین حریفان آسیایی من توانستند سهمیه حضور در المپیك را كسب كنند، گرچه حریف فیلیپینی را قبلا چند بار شكست داده‌ام.

بهزاد خداداد در گفت‌وگویی ، اظهار كرد: در مسابقات جهانی 2003 در مقابل حریف چین تایپه‌ای، در حالی كه نتیجه را جلو بودم ولی در نهایت با حساب 13-14 بازی را واگذار كرد.م اینك در میدان آسیایی ویتنام، حریف جدی كه بتواند سد راه من شود، نیست و كره جنوبی هم دو سهمیه مردان را در اوزان دوم و چهارم المپیك كسب كرده است.

وی درباره قطعی بودن انتخاب خود برای مسابقات مرحله دوم كسب سهمیه المپیك در ویتنام گفت: همه چیز بستگی به نظر كادرفنی تیم ملی تكواندو دارد، ولی در صورت اعزام، صد درصد سهمیه المپیك را خواهم گرفت و با این شرایط كه نتوانستم در منچستر حضور داشته باشم، برای المپیك تشنه‌تر شده‌ام.

خداداد در توضیح دلایل شكست هادی ساعی، اظهار كرد: شرایط یك مسابقه، در كسب نتیجه بسیار تاثیرگذار است. ساعی تكواندوكایی بسیار با تجربه است و كمتر دیده‌ام مسابقه‌ای را كه جلو است،‌ واگذار كند. البته ساعی نتوانست كارایی لازم را به نمایش بگذرد كه دلایل آن را باید از كادر فنی پرسیده شود.

وی در پایان كار را برای تكواندوی ایران تمام شده ندانست و تاكید كرد: در ویتنام، حتما دو سهمیه المپیك را كسب می‌كنیم و مردم برای موفقیت تیم ملی تكواندو دعا می‌كنند.

عملکرد تیم ملی تکواندو در بوته نقد

ساعی: اتفاقی نیافتاده!

قهرمان المپیك آتن پس از باخت به حریف چین تایپه‌ای‌ در دیدار نخست و حذف از مسابقات جهانی منچستر گفت: در اصل دیدار فینال در همان مرحله‌ی اول بین من و تكواندوكای چین تایپه انجام شد، من سرحال و آماده بودم و در یك مسابقه‌ی سنگین و فشرده نتیجه را واگذار كردم.

هادی ساعی گفت: هیچ‌گونه مشكلی از بابت آمادگی بدنی نداشتم، ولی در هنگام درگیری‌ها داوران دو پوئن را به حریف دادند و من در نهایت توانستم یك امتیاز عقب افتاده را جبران كنم. در واقع در راندهای اول و دوم مساوی بودیم و در راند سوم در یك حمله‌ی همزمان داوران امتیاز را به حریف دادند. گرچه اگر این مسابقه ده ثانیه بیشتر ادامه پیدا می‌كرد به دلیل اخطارهایی كه حریف دریافت كرده بود، بازی به راند طلایی كشیده می‌شد.

وی درباره‌ی حذب حریف چین تایپه‌ای برابر تكواندوكای استرالیایی خاطرنشان كرد: به دفعات گفته‌ام كه این مسابقات سنگین و فشرده خواهد بود. تكواندوكای استرالیایی چین تایپه قهرمان جهان را شكست داد و همان استرالیایی برابر نماینده‌ی كوبا شكست خورد. نماینده‌ی چین تایپه مانند آنچه كه در مسابقات قهرمانی جهانی از خود نشان داده بود، ظاهر شد و افت فنی نداشت.

ساعی درباره‌ی مرحله‌ی دوم مسابقات كسب سهمیه المپیك در ویتنام تصریح كرد: صد درصد اطمینان دارم كه در ویتنام قادر خواهیم بود سهمیه كامل المپیك را كسب كنیم. از طرفی شرایط مسابقات وزن دوم المپیك با سایر اوزان خیلی متفاوت نیست و حریفان جدی در تمامی وزن‌ها حضور دارند و همه چیز بستگی به شرایط خواهد داشت.

وی تاكید كرد: من بسیار آماده بودم و تمام ناراحتی من از این است كه احساس می‌كردم حق من بود تا به فینال برسم و در این مرحله مسابقه دهم. البته هنوز هم اتفاق خاصی نیافتاده است و در دوره‌ی گذشته هم شرایط مشابهی داشتیم و در مرحله‌ی دوم دو سهمیه كامل المپیك را كسب كردیم.

دارنده‌ی ده مدال طلا، نقره و برنز جهانی،‌ آسیایی و جام جهانی در پایان خاطرنشان كرد: اصولا مسابقات اول همیشه با شرایط خاص خود همراه است و حتما برای حریف چین تایپه‌ای هم همین شرایط بوده است. حدود 80 تكواندوكا در وزن من مسابقه دادند ولی با مشاهده‌ی سایر مسابقات برایم این واقعیت محرز بود كه بهترین شرایط را داشته‌ام.

عملکرد تیم ملی تکواندو در بوته نقد

یوسف استرس داشت

سرمربی تیم ملی تكواندو گفت: منچستر میدانی برای مسابقات بهترین بهترین‌هاست و همان طور كه قبلا نیز گفته‌ام هر بازی حكم فینال را دارد و از شرایط خاص خود برخوردار است.

حسن ذوالقدر اظهاركرد: همه‌ی حریفان انگیزه و تلاش بالایی برای كسب سهمیه المپیك دارند. حریف چین تایپه‌ای ساعی از وی بهتر بود و توانست سهمیه‌ی المپیك را كسب كند. در یك مسابقه عوامل زیادی از جمله استفاده از موقعیت‌ها، اشتباهات تاكتیكی و تكنیكی و عدم استفاده مناسب از لحظه‌ها دست به دست هم می‌دهد تا یكی برنده و دیگری بازنده شود.

وی خاطرنشان كرد: در مسابقه‌ی هادی ساعی با حریف چین تایپه هم همین عوامل از جمله تصمیم‌گیری آنی در حین مسابقه وجود داشت، ولی می‌توانم بگویم ساعی از نظر بدنی دچار افت نشد. تمام تلاش ما همواره بر انجام مسابقاتی جوانمردانه بوده است و قرار نیست همیشه برنده باشیم. لطف مسابقات به همین شكست‌ها و پیروزی‌ها است.

ذوالقدر یادآور شد: در گذشته هم از قبل پیروزی‌ها را برای ما كنار نگذاشته بودند و بسیار تلاش كردیم تا مسابقات حساس را به سود خود به پایان برسانیم و هادی ساعی هم در رقابت‌های دشوار زیادی توانسته است پیروز میدان شود.

سرمربی تیم ملی تكواندو همچنین پس از حذف یوسف كرمی در برابر لوپز آمریكایی گفت: حریف بسیار بهتر و پخته‌تر كار كرد و مشكل اصلی یوسف استرس و هیجان بیش از حد در این مسابقه بود.

وی ادامه داد: نام لوپز باعث شد تا كرمی نتواند از تمامی توان خود استفاده كند.

ذوالقدر در پایان تصریح كرد: پس از بازگشت به تهران كارشناسی لازم را انجام خواهیم داد و مطمئنا دو سهمیه المپیك آقایان را در میدان آسیایی بدست خواهیم آورد.

قرعه ها سخت بود

رییس فدراسیون تكواندو پس از شكست هر چهار نماینده ایران  گفت: تكواندوكاهای ایران در این دوره با قرعه‌ی سختی روبرو شدند و این موضوع كه دو قهرمان، در همان دورهای مقدماتی با یكدیگر روبرو و اجبارا یكی ازآنها از مسابقات حذف شود، از انتقادات همیشگی ما به نحوه‌ی قرعه‌كشی‌ها بوده است. زیرا در این شرایط سایر نفراتی كه صلاحیت فنی كمتری دارند، به مراحل بالاتر راه می‌یابند.

پولادگر اضافه كرد: با این هدف كه از كیفیت مسابقات كاسته نشود، به فدراسیون جهانی تكواندو پیشنهاد داده‌ایم كه مانند كشتی، قهرمانان شاخص و تراز اول به عنوان دو سرگروه، در گروه‌های جداگانه قرار بگیرند. ولی تاكنون روال مسابقات تغییری نكرده است و فینال‌های زودرسی را برگزار كرده‌ایم.

رییس فدراسیون تكواندو در پایان از تجدیدنظر، برای معرفی تكواندوكاهای ایران در مسابقات مرحله‌ی دوم كسب سهمیه المپیك پكن، در ویتنام خبر داد.

مطالب مرتبط :

تکواندو در حسرت المپیک