تبیان، دستیار زندگی
یكی از منتقدان مجموعه‌های تلویزیونی گفت: سال‌های گذشته سریال‌های بهتری تولید می‌شدند و امسال نسبت به سال گذشته، سیر سریال‌های ویژه ماه مبارك رمضان نزولی بوده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال‌های سال‌های گذشته بهتر بودند

سریال‌های رمضان

سریال‌های رمضان از نگاه منتقدان (2)

یكی از منتقدان مجموعه‌های تلویزیونی گفت: سال‌های گذشته سریال‌های بهتری تولید می‌شدند و امسال نسبت به سال گذشته، سیر سریال‌های ویژه ماه مبارك رمضان نزولی بوده است.

حسین سلطان محمدی گفت: در سال‌های گذشته از میان4 سریال، 3 سریال قابل قبول و تامل بود، در حالی كه امسال این‌گونه نیست. مثلا مجموعه «یك وجب خاك» به شدت لجام گسیخته و از هم پاشیده است و با توجه به عبارتی كه در آن آقای رضا بابك گفت: «مگر قصه نوشتن برای كودكان نان دارد؟»، به نظر می‌آید آقای عبدالعلی‌زاده كارگردان این مجموعه نیز كه قبلا در حیطه سینمای كودك فعالیت می‌كرد و حالا به سمت سریال‌سازی آمده‌، متاسفانه آزمایش خوبی در سریال‌سازی پس نداده است.

وی افزود: «یك وجب خاك» تكرار مجموعه «زیرزمین» است و در آن شخصیت‌های ابوالفضل پورعرب، رامتین خداپناهی و ... هر كدام به شیوه خود به خلاقیت و ابتكار می‌پردازند و هیچ مسیری آنها را به یكدیگر پیوند نمی‌زند. همان خانه سنتی به همراه مجموعه‌ای از آدم‌های ابله در این مجموعه پشت سر هم چیده شده‌اند و كل شخصیت‌های داستان بر بلاهتی استوار شده‌اند و پیش می‌روند.

وی در ادامه گفت: داستان هم تمام شده ولی دور باطل می‌زند و كارگردان در هر دور، پیچی بر ماجرا می‌افكند تا برای مخاطب - آن هم بدون هیچ منطقی- قابل پیگیری باشد. مثلا شخصیت برزو ارجمند با توجه به تحصیلكرده بودنش احمق جلوه می‌كند و دختر خانواده علی‌رغم زندگی در آن محیط سنتی، به هیچ وجه شبیه آنها نیست و خواسته‌هایش نیز با طبقه اجتماعی كه در آن زندگی می‌كند، همخوانی ندارد.

وی در ادامه درباره سریال «اغماء» نیز گفت: اوایل این مجموعه خیلی خوب نبود ولی بعدا بهتر شد و باید ببینیم سیروس مقدم داستان را چگونه جمع می‌كند. این مجموعه را از خیلی جهات به «او یك فرشته بود» شبیه دانسته‌اند ولی در آن سریال یك روحانی بود كه گاهی اوقات با ورودش موانعی برای لجام گسیختگی شیطان فراهم می‌كرد و ورود شیطان را مهار می‌كرد، اما در اغماء، این عنصر وجود ندارد و باید دید كه عوامل اندك مثبت در این سریال چگونه می‌توانند از پس این همه شخصیت‌های شیطانی برآیند كه از جمله آنها می‌توان به شخصیت دكتر بردیا اشاره كرد كه در ظاهر مثبت است اما گریم و طراحی چهره او این بعد را كمرنگ كرده و طراحی گریم او با كاراكتری كه از او دیده می‌شود، همخوانی ندارد.

سلطان محمدی تصریح كرد: «اغماء» تلنگری را كه مجموعه‌های مذهبی می‌زنند، وارد كرده اما داستان آن دیگر كشش ادامه تا 30 قسمت را ندارد و برای كش آمدن هر قسمت پای مریض جدیدی به مجموعه وارد می‌شود اما سیروس مقدم به خوبی توانسته شیطان را دراین مجموعه پرورش داده و به آن بپردازد.

وی با بیان اینكه مجموعه «شكرانه» طراحی چهره ندارد، گفت: مثلا پوریا پورسرخ چند شب پیش در برنامه جنگ رمضان حضور داشت و قیافه او فرقی با چهره‌اش در سریال نداشت. اینها نشان می‌دهد كه چهره‌ای كه برای شخصیت حامد در سریال شكرانه مناسب باشد انتخاب نشده است. همچنین روایت‌های آن زیاد منسجم نیست و مخاطب را جذب نمی‌كند.

او در ادامه درباره سریال «میوه ممنوعه» نیز گفت: داستان اصلی‌ این مجموعه چند سال پیش در فیلم سینمایی «مارال» تكرار شده است با این تفاوت، ماهیت تجارت حاجی‌فتوحی مشخص نیست و اصلا به فعالیت او اشاره‌ای نمی‌شود كه چطور توانسته این همه ثروت را جمع كند.

وی افزود: در «میوه ممنوعه» همه شخصیت‌ها به خوبی چیده شده‌اند و به مدد حضور «علیرضا نادری» دیالوگ‌های خوبی تنظیم شده است، در حالی كه این سریال هم به دور افتاده و ماجراهای آن مدام تكرار می‌شوند.

وی با بیان اینكه پختگی «حسن فتحی» در این سریال بیشتر دیده می‌شود، گفت: چندی پیش جایی به نقل از او خواندم كه «با ساخت این سریال ثابت كردم كه فقط تاریخی ساز نیستم». نمی‌دانم این كار را برای ثابت كردن به چه كسی انجام داده است! زیرا همه او را به عنوان یك كارگردان مطرح و حرفه‌ای می‌شناسند كه آثاری چون «مدار صفردرجه» را خلق كرده است و نیازی به استفاده از این واژه‌ها ندارد.

این منتقد در پایان گفت: مشكل‌ دیگری كه امسال در برنامه‌ریزی صدا و سیما به چشم می‌خورد، پخش سریال‌های پشت سر هم است. درست است كه سریال‌های ماه رمضان پشت سر هم پخش نشده‌اند، اما سریال‌های دیگر تلویزیون در میان آنها گنجانده شده و در نهایت صدا و سیما یك ماه رمضان تصویری دیگر برای مخاطبان خود رقم زده است.

منبع : فارس

مطالب مرتبط :

سریال‌های رمضان از نگاه منتقدان (1)