تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم فرصتی برای تعامل و همكاری مراكز قرآنی شركت‌كننده است تا در راستای این تعامل، كارهای فاخر توسط افراد فعال شناسایی و فعالیت‌های مشترك بعدی از آن سرچشمه ‌گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش برپایی نمایشگاه قرآن در تعامل میان مراكز قرآنی

تولید آثار فاخر قرآنی از نمایشگاه قرآن كریم سرچشمه می‌گیرد

رحیم قربانی مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن

منبع: خبر گزاری قرآنی ایران

نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم فرصتی برای تعامل و همكاری مراكز قرآنی شركت‌كننده است تا در راستای این تعامل، كارهای فاخر توسط افراد فعال شناسایی و فعالیت‌های مشترك بعدی از آن سرچشمه ‌گیرد.

«رحیم قربانی» مدیر بخش دانشگاهی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب به بررسی اهداف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم پرداخت و اظهار كرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، میدانی است برای نظام جمهوری اسلامی ایران و دیگر كشورهای اسلامی و نه تنها، وزارتخانه و ارگانی خاص.

قربانی گفت: نمایان‌ساختن نماد قرآنی‌بودن جمهوری اسلامی ایران به عموم ملت ایران و جهانیان و عرضه فعالیت‌های قرآنی در سطح كشوری و خارجی، نشان‌دهنده میزان اهمیت دست‌اندركاران و نهادهای كشور به امر ترویج و گسترش فرهنگ قرآن كریم است و موجب رفع شبهات در خصوص كم‌توجهی شیعیان به قرآن كریم می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه در بعد داخلی، امكان و فرصتی است كه در یك زمان و مكان خاص، همه نهادها و سازمان‌ها و فعالان قرآنی به معرفی برنامه‌ها و دستاوردهای قرآنی، آثار و محصولات خود بپردازند و نقاط ضعف و قوت نهادها مشخص ‌شود و مسئولان نیز از این طریق بتوانند، برنامه‌ریزی‌های خاص خود را داشته باشند.

قربانی یادآور شد: در هر صورت نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی قرآنی یك‌سال آینده كشور است كه انشاءالله با بهره‌برداری از امكانات فراهم شده در این نمایشگاه توسط مسئولان، ارتقاء سطح قرآنی كشور را به همراه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به بحث ضرورت‌سنجی برگزاری نمایشگاه قرآن كریم، اظهار كرد: قاعدتاً نیازسنجی یكی از اصول اولیه برای همه نهادها به ویژه نهادهای فرهنگی است تا به نیازهای مخاطبان خود پی برده و بنابر آن نیازها، به برنامه‌ریزی بپردازند.

قربانی تاكید كرد: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، نیازسنجی مذكور آن‌گونه كه انتظار می‌رود، مدنظر قرار نگرفته است و تنها در حد نظارت و ارزیابی خود نمایشگاه در بخش كلی و جزئی به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: لازم است نیازسنجی كاملی از كل جامعه و نه فقط مخاطبان و بازدیدكنندگان نمایشگاه صورت گیرد تا خلأهای موجود در این بخش مورد بررسی قرار گرفته و این نیاز را نمایان سازد و این هدف نه فقط برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم بلكه برای كلیه فعالیت‌های قرآنی كشور باید دنبال شود.

مدیر بخش دانشگاهی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، با اشاره به هزینه‌هایی كه برای برگزاری این نمایشگاه و دیگر فعالیت‌های قرآنی كشور صرف می‌شود، یادآور شد: در مقابل هزینه‌هایی كه برای امور فرهنگی كشور صورت می‌گیرد در عرصه قرآنی شاهد صرف هزینه بسیار ناچیزی هستیم در حالی‌كه هرچه هزینه برای این بخش را افزایش دهیم باز هم كم است و سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبد.

قربانی اضافه كرد: بسیار حائز اهمیت است كه این سرمایه‌گذاری با برنامه‌ریزی صحیح همراه شود تا بهره لازم را از نمایشگاه و دیگر فعالیت‌های قرآنی ببریم.

وی ادامه داد: حال كه این فرصت در كشور ما فراهم شده است، اگر برنامه‌ریزی صحیحی توسط مسئولان، نهادها و مدیران كشور صورت نگیرد و دستاوردهای نمایشگاه به درستی به جایگاه‌ها و مراكز مربوطه منتقل نشود، اهداف نمایشگاه در حد همین یك ماه خلاصه می‌شود و بعد از ماه رمضان منقطع خواهد شد و در سال بعد روند رو به رشدی را در فعالیت‌های قرآنی نهادها شاهد نخواهیم بود.

این فعال دانشگاهی تاكید كرد: اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای استفاده از دستاوردهای نمایشگاه انجام شود، خود عامل محركه‌ای است برای آن‌كه نهادها با بازنگری در فعالیت‌های خود، حركت و روندی رو به رشد پیدا كنند.

 روابط عمومی موسسه تبیان