تبیان، دستیار زندگی
افشین قطبی حالا فاز تازه‌ای از فوتبال ایران را تجربه می‌كند. حاشیه‌ها و جنجال‌ها ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطبی: از پروین عذر خواهی می کنم

قطبی: از پروین عذر خواهی می کنم

افشین قطبی حالا فاز تازه‌ای از فوتبال ایران را تجربه می‌كند. حاشیه‌ها و جنجال‌ها كه وقتی نام پرسپولیس به میان می‌آید، به اوج می‌رسد.

سراغ مربی پرسپولیس می‌رویم تا او هم درباره حواشی و هم درباره تغییراتی كه در آخرین بازی پرسپولیس شاهد بودیم، بپرسیم.

* پرسپولیس چند هفته بدون تغییر در نفرات و آهنگ بازی به میدان رفت، اما مقابل پاس همدان شاهد تغییرات بودیم.

ما در این بازی در چهار پست بازیكن عوض كردیم. موقعیت خوبی بود كه در داخل تیم انگیزه ایجاد كنیم. به این ترتیب به هوادران و كارشناسان نشان می‌دهیم، حرف آنهایی كه می‌گویند پرسپولیس نیمكت ندارد درست نیست. چرا كه در بازی با پاس با چهار بازیكن از روی نیمكت به پیروزی رسیدیم.

* از مشكلات فنی پرسپولیس در هفته‌های گذشته، تعداد كم نفرات در خط میانی بود، مقابل پاس این روند اصلاح شد. آیا این یك برنامه برای بازی‌های بعدی هم خواهد بود؟

تغییرات ما برای جبران اشتباهاتی بود كه در بازی با فجر روی داد. در آن بازی فاصله بین خطوط ما زیاد بود كه به آنها فضا می‌داد. ما در طول هفته روی این مساله كار كرده بودیم. من همیشه می‌گویم اگر می‌خواهیم قهرمان بشویم باید نظم داشته باشیم، این مساله در خارج از خانه مهمتر است. نكته دیگر این است كه ما باید بازی را مدیریت كنیم. همچنین اداره بازی وقتی جلو افتاده‌اید، مهم است. اینكه چطور از زمان استفاده كنید و این كاری بود كه مقابل فجر انجام نشده بود. ما در آینده هم باید این‌گونه بازی كنیم. نكته دیگری كه برای من مهم بود تعداد زیاد پاس‌های سالم بود كه رد و بدل می‌شد. در چند مرحله من شاهد بودم بازیكنان حتی تا بیش از 20 پاس بین خود رد و بدل می‌كردند و این باعث می‌شود در هنگام حمله، موقعیت‌های بهتری هم داشته باشیم.

* به نظر می‌رسد؛ رضایت كاملی از تیم خود دارید؟

ما هنوز باید بهتر از این باشیم. گذشت زمان این را به شما ثابت می‌كند. ما در هر بازی تاكتیك خاص خود را داریم. انتظار دارم در هنگام دفاع، همه خطوط دفاع كنند و در هنگام حمله هم همه خطوط در حمله شركت كنند. با كادر فنی روی این مسائل كار می‌كنیم. اینها كه می‌گوییم بازیكنان باهوش لازم دارد كه ما زیاد داریم. نكته دیگر این است كه بازیكنان بفهمند، همیشه یك بازیكن آماده پشت سر آنهاست كه می‌تواند جای آنها را بگیرد. ما باید در هر بازی نتیجه بگیریم. این را هواداران می‌خواهند، پس برای ما آسان است كه بازیكنان را از روی نیمكت به تركیب اصلی بیاوریم.

* عباس آقایی این هفته بهتر از چند هفته اخیر بازی كرد. گویا عقب‌تر كشیدن او برای خودش و تیم خیلی خوب بود؟

این تصمیم جدیدی بود كه گرفتیم و من فكر می‌كنم، مكان فعلی، بهترین منطقه برای او باشد و با همین شیوه از وی استفاده كنیم.

* در دو هفته اخیر درباره برخوردی كه با شیث داشتید یك سری حوادثی مطرح شد.

یك اتفاق معمولی، بزرگ شد. شیث از بازیكنان خوب ما است ولی در نیمه اول بازی با فجر، اشتباهاتی داشت و تصمیم هایی گرفت كه درست نبود. ما از چهار مدافع خودمان اول انتظار انجام كارهای دفاعی را داریم. مربی باید در چنین مواقعی تصمیم بگیرد. از سوی دیگر در ایران رسم است كه خبرنگار بلافاصله با میكروفن توی صورت بازیكن می‌رود. بازیكن هم ملتهب است و ممكن است حرفی بزند. خود شیث هم گفت اشتباه كرده و موضوع همانجا تمام شد. من هیچ احساسی بدنی نسبت به او ندارم. ما معلم هستیم و باید آموزش بدهیم. برای من نظم تیم مهم است، چون این به سود همه خواهد بود. فوتبال همین است. مطمئن باشید، در این پرسپولیس هیچ‌كس فیكس نیست.

* منظور ما بیشتر به شایعات بعد از بازی با پاس همدان بود؟

حرف‌هایی كه زده شده است، اصلا درست نیست. من و شیث نسبت به هم احساس خوبی داریم. من بعد از بازی دست او را در دستم گرفتم و فشار دادم كه نشانه خوبی بود. در رختكن هم به او خسته نباشید گفتم. بالاخره در فوتبال پیش می‌آید. ما اصلاً چنان حرف‌هایی كه مطرح شده است، بین ما رد و بدل نشد.

* مشكل دیگری هم كه در روزهای گذشته مطرح شده بحث شما درباره فوتبال «علی‌اصغری» است؟

من مدت زیادی نیست كه به ایران برگشته‌ام. بسیاری از لغت‌ها عوض شده است. هر روز اوضاع من بهتر می‌شود. من بعد از بازی با فجر سپاسی گفتم، بازی شیر تو شیر شده بود و سازماندهی را از دست دادیم. پیش از آن چند باری شنیده بودم كه در ایران به فوتبال شیر تو شیر «علی‌اصغری‌» می‌گویند. من با خودم فكر كردم علی‌اصغر یك فوتبالیست بوده است كه این‌طور بازی می‌كرده كه زیر توپ می‌زده است و اصلاً تصور نمی‌كردم این لفظ، اشاره به یك فرد خاص، آن هم علی پروین باشد. كاملاً یك سوءتفاهم اتفاق افتاد. من اصلاً نمی‌دانستم «علی‌اصغری» چیست؟ وقتی بعد از آن مصاحبه، موضوع را برای من توضیح دادند، به شدت ناراحت شدم. من اصلاً منظور بدی نداشتم و اگر هم احساسات آقای پروین را جریحه‌دار كردم، عذرخواهی می‌كنم و می‌خواهم كه مرا ببخشند. اما واقعاً هیچ عمدی در كار نبوده است. من برای ایشان و كسانی مانند ایشان كه تاریخ پرسپولیس و فوتبال ایران هستند، احترام زیادی قائل هستم. شخصیت من این‌طور نیست كه به كسی توهین كنم. استفاده از این لفظ یك اشتباه، به خاطر عدم اطلاع من از تاریخ به‌وجود آمدن این كلمه بود.

* چه كسی این كلمه را به شما گفت؟

در این مدت چند بار شنیده بودم. اینقدر مهم نبود كه به خاطر بسپارم چه كسی این كلمه را به كار برد، اما اینطور كه می‌گویید، نوشته‌اند، نبوده است. یعنی از نزدیكان من یا از اعضای كادر فنی نبوده‌اند. به هر حال من باز هم از آقای پروین عذرخواهی می‌كنم. هرچند كاملاً از موضوع بی‌اطلاع بودم.