تبیان، دستیار زندگی
شبكه‌ی خبری بی.بی.سی امروز در گزارشی به ‌مناسبت هشتصدمین سال‌روز تولد مولانا - شاعر بزرگ ایرانی - نوشت: «این اندیشمند صوفی مسلمان قرن سیزدهم، سال‌های سال است كه محبوب‌ترین شاعر در آمریكاست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاعر محبوب سال‌های سال در آمریكا

مولانا

گزارش بی.بی.سی از سالگرد تولد مولانا

«شاعر محبوب سال‌های سال در آمریكا»

شبكه‌ی خبری بی.بی.سی امروز در گزارشی به ‌مناسبت هشتصدمین سال‌روز تولد مولانا - شاعر بزرگ ایرانی - نوشت: «این اندیشمند صوفی مسلمان قرن سیزدهم، سال‌های سال است كه محبوب‌ترین شاعر در آمریكاست.»

بی.بی.سی در ادامه‌ی مطلب خود آورده است: «ترجمه‌های شعرهای مولانا بسیار معروف‌اند و ستاره‌های پاپ در غرب از آن‌ها استفاده می‌كنند. آن‌ها مجذوب علاقه و ارادت مولانا به قدرت عشق و اعتقاد او به استفاده‌ی معنوی از موسیقی و رقص شده‌اند؛ هرچند عالمان تأكید دارند كه منظور مولانا، عشق معنوی میان انسان و خدا بوده است؛ نه عشق زمینی.»

در این مطلب اشاره شده است: «مولانا، كه هشتصدمین سال‌روز تولدش امروز (یكشنبه) است، در سال 1207 در بلخ در آسیای مركزی، كه امروز قسمتی از افغانستان است، متولد شد.»

همچنین چارلز هاویلند - خبرنگار بی.بی.سی - اخیرا به بلخ سفر كرده و یك باستان‌شناس جوان افغان، او را به زادگاه مولانا و مدرسه‌ی محل تدریس او برده است. هاویلند در این‌باره می‌گوید: «صوفیسم یا همان عرفان اسلامی، قبل از حیات مولانا در این‌جا پاس داشته می‌شد و این گوشه‌ی شهر و این مدرسه، پژواك صدای نماز و مناجات مولاناست.»

او می‌افزاید: «مولانا تنها یك نوجوان بود كه بلخ با حمله‌ی ویران‌كننده‌ی "چنگیزخان" به تلی از خاك تبدیل شد. مولانا به همراه خانواده‌اش پیش از حمله‌ی مغولان بلخ را ترك كرد و به قونیه (در تركیه‌ی امروزی) پناه برد. بعد از مرگ دوست نزدیكش، "شمس تبریزی"، درویش ایرانی خانه‌به‌دوش، سال‌ها دچار افسردگی شد؛ اما بعدا توانست بزرگ‌ترین اثر شعری خود، "مثنوی" را بنویسد، كه داستان جدایی روح از خدا و اشتیاق دوطرفه برای وصال است.»

"عبدالغدیر مصباح" - كارشناس فرهنگی در دولت ایالتی بلخ - در این‌باره می‌گوید: «مولانا با توصیه‌هایش در باب عشق و شكیبایی، محبوبیتی جهانی دارد و مردم، چه از غرب و چه از شرق، می‌توانند فریاد مولانا را احساس كنند.»

وی می‌افزاید: «وقتی یك عالم مذهبی "مثنوی" را می‌خواند، از آن برداشتی مذهبی دارد و هنگامی‌كه یك جامعه‌شناس آن را می‌خواند، می‌گوید مولانا چه جامعه‌شناس دانایی بوده است. وقتی مردم غرب "مثنوی" را بخوانند، درك خواهند كرد كه اثری آغشته از احساسات انسانی است.»

"عبدالله روهن" - كارشناس شعر از بلخ - به خبرنگار بی.بی.سی می‌گوید: «متأسفانه تب شناخت مولانا اخیرا فروكش كرده است. چهل سال قبل وضعیت اقتصادی مردم خوب بود، آن‌ها در زمستان وقت كافی داشتند تا از مساجد دیدن كنند و شعرهای مولانا را بخوانند؛ اما در 10 تا 15 سال اخیر، شرایط اقتصادی آن‌ها بدتر شده است و برای همین از مولانا دور شده‌اند.»

به گفته‌ی او، مولانا عرفان صوفیانه‌ را از پارسایی جدا و ‌آن را به قلب مردم وارد كرد.

روهن در پایان قطعه شعری از مولانا با این مضون می‌خواند: «مولانا می‌گوید، اگر آسمان عاشق نباشد، پاك نخواهد بود؛ اگر خورشید عاشق نباشد، نوری نخواهد داشت؛ اگر رودخانه عاشق نباشد، ساكت خواهد ماند و از جریان خواهد افتاد؛ اگر كوه و زمین عاشق نباشند، هیچ چیز نخواهد رویید.»

منبع : ایسنا