تبیان، دستیار زندگی
سردبیر «كتاب هفته» گفت: دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب علاوه بر همه فواید و دستاوردهایی كه دارد، یكی از بهترین جلوه‌های تكریم و هدایت شعر به سوی متن زندگی مردم است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار شاعران با رهبری راه هدایت شعر به متن زندگی مردم است

پدرام پاك‌آیین

روایت شاعران از دیدار با رهبر انقلاب

پاك‌آیین: دیدار شاعران با رهبری راه هدایت شعر به متن زندگی مردم است

سردبیر «كتاب هفته» گفت: دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب علاوه بر همه فواید و دستاوردهایی كه دارد، یكی از بهترین جلوه‌های تكریم و هدایت شعر به سوی متن زندگی مردم است.

پدرام پاك‌آیین، سردبیر كتاب‌هفته، كه در دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب حضور داشت، اظهار داشت: دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب تصویری دقیق و واضح از وضعیت شعر معاصر ترسیم می‌كند.

وی افزود: از ویژگی‌های این جلسه، فضای روحانی و صمیمی آن است. همچنین ویژگی دیگر، نكات ظریف و دقیقی است كه رهبر انقلاب اسلامی گاهی در ارتباط با اشعار بیان می‌كنند كه بسیار نكته‌سنجانه و دقیق و حاكی از احاطه ایشان به شعر و حوزه معارف ادبی است.

این منتقد ادبی اضافه كرد: با توجه به این‌كه هر كدام از شاعران در این جلسه سعی می‌كنند بهترین اثرشان را عرضه كنند و در بین آثارشان برترین و نخبه‌ترین كارها را قرائت كنند، یكی از ویژگی‌های دیگر این جلسه ارزیابی حاضران از اشعار ارائه شده است.

وی درباره شعر جوانان گفت: قطعاً شاعران جوان جسارت بیشتری نسبت به نسل قبل از خودشان دارند و همواره هم در طول تاریخ ادبیات اینطور بوده است؛ ضمن اینكه سعی می‌كردند از سرمایه و پشتوانه فرهنگی نسل پیش از خود استفاده كنند در عین حال جسارت‌ها و نواندیشی‌ها و نوآوری‌های بیشتری داشتند.

پاك‌آیین گفت: نكته‌ای كه در خصوص شعر شاعران جوان كه در این جلسه قرائت شد به چشم می‌خورد این است كه علاوه بر جسارت و نوآوری اتكا به آن پشتوانه فرهنگی و میراث معرفتی گذشته نیز در شعرشان به طور چشم‌گیری دیده می‌شود. ادبیات ما در دوران‌های مختلف به ویژه در دوران معاصر شاهد نوآوری‌ها، ساختار شكنی‌ها و بدعت‌هایی بوده ‌است؛ اما این بدعت‌ها زمانی در واقع به بداعت تبدیل شده‌اند و در حوزه ادبیات ماندگار شده‌اند كه به پشتوانه فرهنگی خودشان بی‌اعتنا نبوده‌اند.

وی درباره نقد شعر و كمبودهای این زمینه اظهار داشت: با توجه به اینكه مقام معظم رهبری در فرمایش‌های‌شان بر تكریم شعر به طور كلی تاكید داشتند به هر حال ارتقاء شعر هم یكی از زیر مجموعه‌های تكریم شعر است. برای صیقل شعر و جلا دادن آن و ارتقاء كیفیت شعر قطعاً نقد یكی از مهم‌ترین راهكارها و لوازم است. به نظر می‌رسد زمانی منتقد شعر می‌تواند حضور جدی در عرصه ادبیات داشته باشد كه خود شعر وارد متن زندگی مردم شده باشد و تاثیر خودش را در عرصه اجتماع و معارف گوناگون آشكار كرده باشد و منتقد احساس كند كه در قبال حرفی كه در نقد یك سروده خواهد زد، تاثیر گفته‌های او علاوه بر خود شعر به گونه‌ای به حوزه‌های دیگر هم منتقل می‌شود و شعر صرفا یك كاركرد زیبایی‌شناسانه و دور از دسترس اجتماع و سایر حوزه‌های معرفتی ندارد.

پاك‌آیین در پایان گفت: بنابراین یكی از راه‌های توجه به شعر و نقد شعر پررنگ‌تر كردن حضور شعر در زندگی مردم است كه برای این كار باید جریان‌های مختلف شعری كه وجود دارد، زمینه‌های رسانه‌ای برای طرح خودشان پیدا كنند.

وی در پایان افزود: نكته دیگر تبیین معیارهای نقد شعر است. به گونه‌ای كه نقد شعر صرفا بر اساس درك و دریافت‌های ذوقی و سلیقه‌ای صورت نگیرد و گرچه هرگز نمی‌شود مقوله ذوق را از دیدگاه منتقد تفكیك كرد، اما نقد شعر نیازمند معیارهای علمی و تعریف شده است. برای دسترسی به این معیارها می‌بایست متفكرین و محققین ادبی تلاش كنند و پشتوانه‌های لازم را برای منتقدین شعر فراهم كنند.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی

حاشیه ای از دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب