تبیان، دستیار زندگی
یكصد و چهارمین جلسه گردهمایی ماهانه انجمن روابط عمومی ایران، با همكاری شهرداری تهران و با شركت ارگانها، نهادها و سازمانها و همچنین نماینده اداره روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با موضوع «ضرورت مخاطب شناسی» در روابط عمومی برگزار شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نشست انجمن روابط عمومی‌های كشور مطرح شد:

باید شادابی به محیط روابط عمومی‌های كشور بازگردانده شود

منبع: سایت سازمان تبلیغات اسلامی

یكصد و چهارمین جلسه گردهمایی ماهانه انجمن روابط عمومی ایران، با همكاری شهرداری تهران و با شركت ارگانها، نهادها و سازمانها و همچنین نماینده اداره روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با موضوع «ضرورت مخاطب شناسی» در روابط عمومی برگزار شد.

گردهمایی ماهانه انجمن روابط عمومی ایران

در ابتدا این جلسه  دكتر مطهری نژاد نایب رییس انجمن روابط عمومی ایران با مهم خواندن ضرورت شناخت مخاطب در روابط عمومی، ناكارآمدی اكثر برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های روابط عمومی‌های فعال را عدم آشنائی با مخاطب خاص آن مجموعه دانست.

وی با اشاره به اینكه در حال حاضر هر نوع برنامه‌ریزی و تبادل اطلاعات از طریق رسانه و پایگاه‌های مختلف باید بر مبنای شناخت صحیح از مخاطب باشد، ادامه داد؛ اكثر روابط عمومی‌ها در عرصه‌های مختلف ارتباطاتی از طریق رسانه و پایگاه‌های مختلف دست به انتشار موارد زیادی از نشریات گوناگون با كیفیت‌های بسیار بالا از لحاظ محتوایی و تكنیك می‌زنند اما اگر همین نشریات مخاطب خود را به خوبی شناسایی نكرده باشند، راهی جز ورود به سطل زباله نخواهند داشت.

دكتر میرزا بابا مطهری نژاد ضرورت شناخت صحیح مخاطب را بر پایه سه دلیل می‌داند به طور كلی برای اینكه هر رسانه‌ای بتواند در عرصه ارتباطات كارآیی خود را به مفید‌ترین نحو داشته باشد باید مخاطب خود را به طور صحیح شناسائی كند چرا كه اولاً جامعه كثرت دارد ودر این جامعه كثیر گروه‌های مختلف با نظر‌های مختلف در آن زندگی می‌كند، دوم این‌كه فرایند پیام رسانی باسطح سواد، نوع علایق، پایگاه اجتماعی و سلایق مخاطب ارتباط تنگاتنگی دارد و سوم اینكه شناخت وآگاهی از زبان خاص مخاطب راه بسیار مؤثری برای ورود به درون مخاطب است.

گردهمایی ماهانه انجمن روابط عمومی ایران

در ادامه این نشست میزگردی باحضور چند تن از استادان و مدیران عضو در هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران برگزار شد تا به روشنگری زوایای كار یك انجمن روابط عمومی ایران و نقد و بررسی تصمیمات هیئت مدیره پرداخته شود. در این میزگرد استاد عباس زاده مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، كاظمی دینان عضو هیئت مدیره انجمن و عضو كمیته اشتغال و آقای حكیمیان عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن روابط عمومی ایران شركت داشتند.

در ابتدا استاد عباس زادگان با انتقاد از اینكه چرا در انجمن روابط عمومی ایران از مدیران روابط عمومی‌های ستادی و اجرایی دولتی دعوت نمی‌شود، گفت: دعوت از مدیران دیگر روابط عمومی‌ها یك همدلی و هم اندیشی میان مدیران انجمن ایجاد خواهد كرد.

وی با اشاره به اینكه در حال حاضر تنها مدیر خانم روابط عمومی دولتی بازمانده از دولت گذشته از كار بر كنار شده ‌است اضافه كرد: جای تأسف است كه افرادی كه به جای افراد بركنار شده  هیئت مدیره روابط عمومی برخی از سازمان‌های دولتی تكیه كرده‌اند دارای مدارج بسیار پایین‌تری هستند.

وی معتقد است چنین انجمن و ngo هایی می‌توانند در بحث انتخاب مدیران روابط عمومی‌های دولتی به دولت مشاوره بدهند چرا كه در حال حاضر مدیران روابط عمومی‌های ما با عدم شناخت دولت از روابط عمومی، اهداف و مقاصد آن مدیریت می‌كنند.

این استاد دانشگاه درادامه با بیان سؤالی مبنی بر اینكه آیا خود انجمن روابط عمومی ایران دارای یك روابط عمومی است یا خیر؟ افزود: مدتی است كه دیگر در دانشگاه‌های ما خبری از اطلاع رسانی خبر برگزاری انجمن روابط عمومی ایران نیست و یك روابط عمومی در این انجمن برای اطلاع رسانی و فراخوان از جوانان مشتاق‌كه در دانشگاه‌های ما تعداد این افراد كم هم نیست دعوت به شركت در این مجامع بشود، وجود ندارد.

عباس زاد‌گان گفت: علاوه بر این ضعف اطلاع رسانی حتی در نشریات مشهور و روزنامه‌های كثیرالانتشار هیچ گونه اطلاع رسانی مبنی بر برگزاری این جلسات نمی‌شود كه این هم یك ضعف بزرگ برای این انجمن محسوب می‌شود كه انجمن روابط عمومی ایران از ضعف وجود یك روابط عمومی رنج می‌برد.

در ادامه این میزگرد دكتر كاظمی دینان عضو هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن و روابط عمومیایران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ایجاد وفاق و گرما در مجامع عمومی و به خصوص روابط عمومی‌های ادارات و نهادها اصول كار ماست و ما با این حركت امیدواریم بتوانیم شادی و شادابی را به جمع روابط عمومی‌ها باز گردانیم.

ولی متأسفانه یكی از بزرگترین ngo های روابط عمومی ایران از داشتن یك روابط عمومی قوی و كارآمد محروم است.

نایب رییس انجمن با انتقاد از كسانی كه معتقد بر این هستند كه باید بین برگزاری جلسات انجمن وقفه ایجاد شود تأكید كرد: به نظرم اگر زمان برگزاری جلسات را از هر ماه یك جلسه به هر دو هفته یكبار تغییر دهیم باز هم برای تعامل و هم اندیشی با یكدیگر دچار مشكل خواهیم شد، من اصلاً با ایجاد فاصله میان برگزاری جلسات موافق نیستم چرا كه معتقدم تبادل نظر و اطلاعات تنها عامل زنده بودن این ngo محسوب می‌شود.

گردهمایی ماهانه انجمن روابط عمومی ایران

دیگر سخنران این جلسه حكیمیان خزانه دار انجمن و عضو هیئت مدیره بود كه برخی از انتقادات سخنرانان را به چالش كشید.

وی با بیان اینكه در حال حاضر در سطح ngo های روابط عمومی در كشور شاهد یك نوع موازی كاری و با موانع بسیاری رو به رو هستیم، اظهار داشت: سعی این ngo در این بوده است كه با همه‌ تكثر انجمن‌های گوناگون هرگز از دیگران كپی برداری نكنیم و برگزاركننده جلسات تخصصی و علمی در سطح روابط عمومی‌های كشور باشیم تا بتوانیم سطح علمی لازم را برای بالا بردن كارائی روابط عمومی‌ها حفظ كنیم.

خزانه‌دار انجمن با بیان اینكه دیگر زمان چسباندن اطلاعیه برگزاری جلسه انجمن روابط عمومی كشود به دیوار دانشگاه‌ها به سر آمده است افزود: امروزه همه از نعمت اینترنت بهره‌مند هستند و با ورود به سایت ما می‌توانند محل و روز برگزاری جلسات را مشاهده و در جلسات حضور پیدا كنند.

گردهمایی ماهانه انجمن روابط عمومی ایران

وی از وجود یك كمیته اطلاع رسانی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: البته ما در دانشگاه علامه یك كمیته اطلاع رسانی داریم كه مدیریت آن با آقای هاشمی است و انتقاد آقای عباس زادگان باید متوجه ایشان شود.

وی در ادامه سخنانش به بحث اطلاع رسانی در نشریات كثیرالانتشار اشاره كرد و افزود: تا قبل از سال 86 ما در چند روزنامه كثیرالانتشار در صفحه فرهنگی خبر برگزاری جلسات را هر ماهه درج می‌كردیم اما از ابتدای سال 86 كه روزنامه‌ها برای درج خبر فرهنگی تقاضای وجه كردند با توجه به خزانه كم انجمن نتوانستیم خبر برگزاری جلسات را در روزنامه‌ها درج كنیم. البته چندی پیش با چند روزنامه كثیرالانتشار تبادل نظر شده‌است كه از همین ماه خبر برگزاری جلسه در صفحه فرهنگی این نشریات درج شود.

در پایان این نشست استاد عباس زادگان خبر از راه اندازی سطح فوق لیسانسرشته روابط عمومی در سال 87 خبر داد و از دانشجویان كه دراین رشته و یا رشته‌های مرتبط در سطح كارشناسی تحصیل و یا فارغ التحصیل شده‌اند خواست تا خود را برای شركت در آزمون فوق لیسانس سال 87 برای ورود به این رشته در دانشگاه علامه آماده كنند. همچنین دیگر خبر خوش این نشست از زبان حكیمیان بیان شد كه رشته روابط عمومی در دانشگاه‌های علمی كاربردی در سیستم بانكی و سازمان‌های خارج از نظام هماهنگ پرداخت كشور مورد شناسایی قرارگرفت و معتبر است.

روابط عمومی موسسه تبیان