تبیان، دستیار زندگی
فرا رسیدن "ماه مبارك رمضان" باعث شد تا سایت اینترنتی شبكه‌ی تلویزیونی ARD آلمان به وضعیت بازیكنان مسلمان بوندس لیگا در این ماه بپردازد.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان در بوندس لیگا

ماه رمضان در بوندس لیگا

فرا رسیدن "ماه مبارك رمضان" باعث شد تا سایت اینترنتی شبكه‌ی تلویزیونی ARD آلمان به وضعیت بازیكنان مسلمان بوندس لیگا در این ماه بپردازد.

"اریك ونگر" در مطلبی كه در پایگاه اینترنتی ARD به چاپ رسیده به بررسی تاثیر ماه رمضان بر بازیكنان مسلمان در این ماه پرداخته است.

در این مطلب آمده است: «رمضان، ماه روزه در اسلام، زمانی بسیار مقدس و روحانی به شمار می‌آید. با این وجود برخی از بازیكنان مسلمان در آلمان به آیین این ماه توجه ندارند. بازیكنانی از جمله بركانت گوكنان (مونیخ 1860)، سردار تاسكی و سامی خدیرا (اشتوتگارت) و هلیل آلتینتوپ (شالكه) بازیكنان مسلمانی هستند كه در سال جاری روزه نمی‌گیرند!. برخی از این بازیكنان روزه را باعث افت بدنی خود می‌دانند. بازیكن شالكه در این باره به فشار زیاد بازی‌ها اشاره می‌كند. او باید در چهار رقابت بوندس لیگا، جام حذفی آلمان، لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشد. بازی با تیم ملی تركیه در رقابت‌های مقدماتی یورو 2008 هم نباید از نظر دور داشت».

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «رمضان نهمین ماه تقویم اسلامی براساس سال قمری است كه ماه روزه‌داری به شمار می‌آید. شروع این ماه با رویت هلال ماه در آخرین شب ماه شعبان است. این ماه در سال جاری از 13 سپتامبر آغاز شد. آخرین روز آن هم 12 اكتبر خواهد بود. این به معنای 30 روز روزه‌داری است.

عادل شیحی (كلن)، فرانك ریبری (بایرن مونیخ) و وحید هاشمیان (هانوفر) همگی بازیكنانی معتقد به شمار می‌آیند كه زندگی‌شان را براساس دستور قرآن به پیش می‌برند.»

ARD در بخش دیگری از مطلب خود به عبدالعزیز آهانفوف اشاره می‌كند و او را الگویی برای بازیكنان مسلمان برمی‌شمرد.

بازیكن آرمینا بیله فلد در این باره گفت: «رمضان فرصتی برای ارتباط مستقیم فرد با خالقش است. نوعی عبادت خدا كه باید عاری از هرگونه تظاهر و ریا باشد. بنابراین روح باید پالایشی پیدا كند و رابطه با خدا هم محكم شود.»

آهانفوف، الگویی درخشان برای بازیكنان مسلمان است و این بازیكن آلمانی یك مراكشی معتقد است كه در طول ماه رمضان از خوردن و آشامیدن دوری می‌كند.

این مهاجم كه تاكنون 12 گل در 60 بازی‌اش در بوندس لیگا به ثمر رسانده، گفت: «دو سه روز اول روزهای بسیار دشواری هستند اما، در ادامه فرد به آن عادت می‌كند.»

آهانفوف به این موضوع كه روزه تاثیر منفی بر عملكرد او دارد، باور ندارد. او تنها براساس ایمان زندگی می‌كند و آن را مهمترین چیز می‌داند. او دو سال پیش در جریان ماه رمضان پشت سر هم گلزنی می‌كرد. او آن زمان در دویسبورگ بازی می‌كرد. این بازیكن 29 ساله در فصل جاری باید به تكرار موفقیت‌ همانند دو سال پیش صبر كند. پس از شكستن پا، او در اوت 2006 دوران سختی را پشت سر گذاشت.

نویسنده‌ی این مطلب، موارد استثنا در ماه رمضان برای روزه گرفتن را نیز از نظر دور نداشته است. او به فرمایش قرآن درباره واجب نبودن روزه برای افراد بیمار، زنان باردار،‌ كودكان خردسال و كارگرانی كه مشاغل بدنی دشواری دارند، اشاره كرده اما، این كه بازیكنان فوتبال هم شامل این گروه می‌شوند یا خیر، با تردید روبرو است.