تبیان، دستیار زندگی
محفل صمیمی شاعران با رهبر معظم انقلاب كه سالانه در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود، به آیینه‌ای تمام‌نما برای بازتاب تحول و تطور یك‌ساله شعر امروز ایران، به ویژه شعر آیینی و جوان تبدیل شده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی

دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی

محفل صمیمی شاعران با رهبر معظم انقلاب كه سالانه در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود، به آیینه‌ای تمام‌نما برای بازتاب تحول و تطور یك‌ساله شعر امروز ایران، به ویژه شعر آیینی و جوان تبدیل شده است.

مراسم شعرخوانی جمعی از شاعران پیش‌كسوت و جوان با رهبر معظم انقلاب در ساعت 19:20 چهارشنبه چهارم مهرماه، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و صرف افطار، با قرائت آیاتی از قرآن كریم در حسینیه امام خمینی(ره) آغاز شد.

در این دیدار كه تا ساعت 22 ادامه داشت، تعدادی از شاعران حاضر، به قرائت سروده‌های خود در وصف پیامبر اعظم(ص)، اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین اشعاری با مضامین اجتماعی، پرداختند.

ساعد باقری، شاعر، كه مجری این نشست بود، در ابتدای مراسم گفت: خوشحالیم كه باز فرصتی پیش آمد و شاعران توانستند در شب میلاد حضرت امام حسن(ع) كه امسال با هفته دفاع مقدس مقارن است، با رهبر انقلاب دیداری كنند. گرچه می‌دانم دوستان شاعر ما "همه دست به جیبند"، اما برای رعایت تنگنای وقت، هر شاعر به قرائت یك شعر اكتفا كند تا مثل سال گذشته جلسه طولانی نشود.

دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی

سپس باقری از شاعرانی یاد كرد كه هر سال در این محفل دیدار صمیمی حضور داشتند و طی سال گذشته از دنیا رفته‌اند. وی از مرحوم بهجتی (شفق) و مرحوم محمدخلیل جمالی نام برد و همچنین به افشین علاء كه داغدار مادرش بود، تسلیت گفت و از حاضران خواست كه با قرائت فاتحه‌ای برای شادی روح این عزیزان، جلسه را شروع كنند.

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اولین كسی بود كه در این دیدار به شعرخوانی پرداخت. وی درباره شعر خود كه یادكردی از مرحوم شفق بود، به سال‌های دوستی با این شاعر اشاره كرد و گفت: حدود ده سال پیش چند بیت از سروده‌های خودم را برای ایشان فرستادم و ایشان در جواب من شعری را فرستادند. من در جواب ایشان، اخوانیه‌ای را سروده‌ام كه بر همان وزن و قافیه شعر مرحوم شفق است.

سپس حمید سبزواری، به عنوان اولین شاعر پیشكسوت، شعری را كه حسب‌الحال خودش نامید، خواند. این شعر، غزلی بود كه "تاوان تقدیر" نام داشت. پس از اتمام شعرخوانی سبزواری، رهبر انقلاب وی را به تخلصش(حمید) صدا زدند و مورد تشویق قرار دادند.

در ادامه از محمدعلی مجاهدی، شاعر آیینی كه در قم زندگی می‌كند، نام برده شد تا شعر خود را بخواند. مجاهدی سروده‌ای عاشورایی را با شور و هیجان خاصی قرائت كرد.

دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی

سپس مجری، از سیدصابر موسوی، غزلسرا، دعوت كرد تا به عنوان اولین شاعر جوان شعر بخواند. پس از اینكه باقری اسم موسوی را خواند، قولی از مرحوم سیدحسن حسینی را نقل كرد و گفت: مرحوم حسینی اصطلاح "شاخه نظامی شاعران" را به كار می‌بردند. آقای موسوی هم جزو "شاخه انتظامی شاعران" هستند! این گفته باقری به این دلیل بود كه سیدصابر موسوی در نیروی انتظامی مشغول فعالیت است.

پس از موسوی كه یك غزل خواند، مهدی رحیمی از استان مركزی، شاعر دیگری بود كه غزلی را در رثای شهیدان انقلاب و دفاع مقدس قرائت كرد. شعرخوانی او به حدی رهبر انقلاب را متأثر كرد، كه اشك‌های ایشان جاری شد. آیت‌الله خامنه‌ای با تشویق موسوی، از او پرسید: كجا زندگی می‌كنید؟ موسوی گفت: دلیجان.

شاید بتوان گفت كه شعر علی معلم دامغانی به لحاظ فرم، متفاوت‌ترین شعری بود كه در جمع مأنوس شاعران با رهبر انقلاب بر زبان رانده شد. این شعر متفاوت، اظهارنظر متفاوت مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت. معلم دامغانی ترانه‌ای را خواند كه تاریخ انقلاب را روایت می‌كرد؛ البته نه تمامی این تاریخ را، بلكه به گفته خود شاعر این ترانه، شعری دنباله‌دار است كه بعدها ارائه خواهد شد. رهبر انقلاب پس از این‌كه معلم دامغانی شعرش را خواند، با تشویق همیشگی‌شان، به وی گفت: "شعر خوبی است. زبان خوبی دارد. كار هركسی نیست كه مثل شما وارد این حیطه شود. یك ذره سستی باعث می‌شود كه این گونه شعر به ابتذال كشیده شود." شاید منظور رهبر انقلاب، قالب ترانه بود كه سرودنش نیاز به تبحر خاص دارد.

دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی

ساعد باقری اسم یوسفعلی میرشكاك را از روی فهرستی كه در دستش داشت، به عنوان شاعر پیشكسوت برای شعرخوانی صدا زد. همین‌ كه رهبر انقلاب میرشكاك را دیدند، با لحن مهربانی گفتند: "آقای میرشكاك كجایید؟ خیلی وقت است شما را ندیدیم!" سپس آیت‌الله خامنه‌ای به میرشكاك كه برای ادای احترام نزد ایشان آمده و مقابل رهبر انقلاب نشسته بود، گفتند: "باورم نمی‌شود شما پیر شده باشید."

مرتضی حیدری آل‌كثیر، همشهری میرشكاك، شاعر جوانی بود كه پس از این شاعر پیشروی انقلاب، شعر خواند. حیدری آل‌كثیر كه زاده شوش دانیال است، شعری را كه درباره امام جواد(ع) بود، قرائت كرد. رهبر انقلاب پس از اتمام شعر، به وی اظهار داشتند كه این شعر بیشتر امام موسی‌ بن جعفر(ع) و زندان‌های بغداد را یادآور می‌شود.

سلام اهالی خراسان را -خطه‌ای كه ‌آیت‌الله خامنه‌ای علقه خاصی به آن دارند- كسی به رهبر انقلاب رساند، كه خود از آن دیار بود. علیرضا بدیع، شاعر جوان نیشابوری، قبل از شعرخوانی‌اش گفت: سلام خراسانیان را به شما می‌رسانم. رهبر انقلاب سلام را پاسخ دادند و پس از اتمام شعر این شاعر، گفتند: پس چطور می‌گویند نیشابور به خیام و به عطار نیفزود؟ افزوده است كه الحمدالله!

نوبت شعرخوانی در این جمع صمیمی كه به طور متناوب میان شاعران پیشكسوت و جوان می‌چرخید، به سیدعلی موسوی گرمارودی رسید. او گفت: من قصیده و شعر سپید می‌گویم كه هر دوی این قالب‌ها جایشان در این مراسم نیست؛ چون قصیده بلند است و شاعران حاضر هم شعر سپید نمی‌خوانند و به قرائت قوالب دیگر كلاسیك می‌پردازند. من ترجیح می‌دهم به جای شعرخواندن، وقت خود را به شاعران جوان بدهم. در همین هنگام رهبر انقلاب به طنز گفتند: "حالا یك قصیده را شروع كنید، نصف‌اش را حالا بخوانید، نصف دیگرش را سال آینده!" كه این جمله ایشان خنده حاضران را در پی داشت.

دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی

سپس موسوی گرمارودی گفت: پس من قطعه كوتاهی می‌خوانم با نام "مهربانی" تا جواب این مهربانی را داده باشم.

"چشم‌هام روشن است آقای عزیزی!" این جمله‌ای بود كه آیت‌الله خامنه‌ای هنگامی كه احمد عزیزی را دیدند اظهار كردند. همچنین رهبر انقلاب پس از شعر احمد عزیزی كه درباره حضرت اباالفضل(ع) سروده شده بود، به وی گفتند: "چه شسته رفته، صاف، تمیز و خوب شعرتان را درآوردید." و رو به حاضران كردند و ادامه دادند: "آقای عزیزی جزو شعرای پخته و جاافتاده است."

هرچند كه عزیزی، توانست تحسین منحصر به فرد رهبر انقلاب را نصیب خود كند، اما در این دیدار، هیچ شاعری مثل ناصر فیض نتوانست برای دقایقی لبخند را بر چهره ایشان بنشاند. فیض، طنزپردازی است كه اهل قم است و تاكنون چندین مجموعه شعر طنز از جمله "املت دسته‌دار" را به چاپ رسانده است. آیت‌الله خامنه‌ای پس از اتمام غزل طنز ناصر فیض، به ایشان گفتند: "حتما شیوه سخن خود را عوض نكنید!" اشاره مقام معظم رهبری به بیت اول این شعر بود كه با مصرع "باید كه شیوه سخنم را عوض كنم" آغاز می‌شد.

علی هوشمند و راحله معماریان دیگر شاعران جوانی بودند كه در ادامه اشعارشان را قرائت كردند.

سپس نغمه مستشار نظامی، از كرج، غزلی را كه به حضرت موعود(عج) تقدیم كرده بود، خواند. وی گفت: حضور ایشان (حضرت مهدی) را در این‌جا بیش‌تر احساس می‌كنم. شعر مستشار نظامی، اولین اظهارنظر مقام معظم رهبری را درباره شعر جوان در این جمع در پی‌ داشت. ایشان فرمودند: "واقعا شعر جوان‌ها خوب شده است."

مریم رزاقی از ساری نیز شعری را خواند كه به امام زمان(عج) تقدیم شده بود، اما این شعرخوانی سارا حیدری از سمنان بود، كه توجه زیاد رهبر انقلاب را به خود جلب كرد. استفاده از عناصر رنگ و ایماژهای شعری در شعر حیدری به گونه‌ای بود كه آیت‌الله خامنه‌ای پس از اتمام شعر، به شاعر گفتند: "بسیار خوب با شعرتان تصاویر را ارایه كرده‌اید و در واقع شما نقاشی كرده‌اید."

به غیر از فارسی، تركی تنها زبانی بود كه شعری به این زبان شیرین در این خلوت انس خوانده شد. دو شاعر ترك‌زبان شعرهایی را به زبان تركی قرائت كردند كه اولی‌شان ولی‌الله كلامی از زنجان بود. او شعر خود را درباره مرحوم بهجتی(شفق) سروده بود و وقتی شعرخوانی‌اش تمام شد، رهبر انقلاب خطاب به وی گفتند: "كلامی را كلام از دل برآید."

سپس سیدابوالقاسم حسینی(ژرفا) شعری را قرائت كرد كه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را پرمغز و خوش‌لفظ توصیف كردند.

دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی

در ادامه بهمن صالحی از رشت شعری را با عنوان "شب كوفه" كه درباره حضرت علی(ع) سروه بود، خواند. سپس رهبر انقلاب یادی از سفر رشت خود كردند و گفتند: "یادم است كه در آن سفر شعری را برای ما فرستاده بودید كه خیلی قشنگ بود."

در میان پیشكسوتان، شاعر دیگری نیز شعر خود را خواند. این شاعر عباس براتی‌پور بود كه یك رباعی و یك غزل را به ترتیب برای امام راحل(ره) و شهیدان قرائت كرد.

حمیدرضا برقعی از قم نیز یك مربع تركیب عاشورایی را ارایه داد كه با تشویق خاص رهبر معظم انقلاب مواجه شد. ایشان گفتند: "باز این چه شور است كه در جان واژه‌هاست! این جوان‌ها كارهای برجسته‌ای را انجام می‌دهند."

نیمی از زمان مراسم دیدار شاعران با رهبر انقلاب، گذشته بود كه ساعد باقری نكته‌‌ای را یادآور شد. مجری جلسه گفت: بعضی‌ها می‌گویند كه چرا در این دیدار شعرهای سپید خوانده نمی‌شود. باید بگویم كه اغلب كسانی كه در این‌جا شعرهای كلاسیك می‌خوانند، شعرهای سپید هم سروده‌اند و در كارنامه شعری‌شان دارند، اما نمی‌دانم كه چرا ترجیح می‌دهند اشعار كلاسیك‌شان را بخوانند. در همین لحظه رهبر انقلاب گفتند: "الخیر فی ما وقع!"

پس از خنده كوتاه حاضران، ناصر حامدی از استان گیلان شعرش را خواند و سپس غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی، كه اولین نفر سمت راست مقام معظم رهبری نشسته بود، به شعرخوانی پرداخت. وی ابتدا یك قطعه سه بیتی را قرائت كرد كه سال گذشته در گیرودار مناقشات رؤیت هلال ماه شوال سروده شده بود. حداد عادل همچنین غزلی را كه به تعبیر خود برای "خورشید پنهان" گفته بود، خواند.

قبل از این‌كه محمدرضا سهرابی‌نژاد، شعرخوانی خود را در این دیدار صمیمی شروع كند، ساعد باقری درباره او كمی سخن گفت. مجری این مراسم، سهرابی‌نژاد را در كنار مرحوم سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور، از پیشگامان قالب‌های كلاسیك در عرصه شعر انقلاب توصیف كرد.

جلیل صفربیگی از استان ایلام، خلیل ذكاوت از استان فارس، بهمن ساكی از استان خوزستان، جواد زهتاب از استان اصفهان و سید حبیب نظاری، شاعر خوزستانی مقیم قم، از دیگر شاعرانی بودند كه در حضور رهبر انقلاب شعر خود را خواندند.

دومین شعر به زبان تركی را وحید طلعت از ارومیه قرائت كرد. مقام معظم رهبری نیز پس از شعرخوانی طلعت، به زبان تركی وی را تشویق كردند.

نقطه پایانی شعرخوانی این دیدار، عبدالرضا موسوی بود. او قبل از این‌كه شعر خود را شروع كند، گفت: چند وقت پیش خدمت آقای مظاهر مصفا رسیدم، ایشان حال خوبی نداشتند و از روزگار گلایه می‌كردند. پس از بازگشت از خانه مصفا، قصیده‌ای را سرودم كه در این‌جا می‌خوانم. از شما هم تقاضا دارم كه جویای احوالش شوید.

رهبر انقلاب نیز با بیان این‌كه آقای مصفا از جوانی دارای روحیه‌ای حساس و لطیف بودند، وی را شاعر خوبی توصیف كردند و احوال او را پرسیدند. آیت‌الله خامنه‌ای سپس چند بیتی از شعری را خواندند كه مظاهر مصفا در عذرخواهی از مرحوم فروزانفر سروده است.

در پایان مراسم شعرخوانی، باقری گفت: در این مراسم شاعران برجسته‌ای حضور داشتند كه فرصت نشد شعرهایشان خوانده شود. یكی از معیارهای انتخاب شاعرانی كه در این جمع شعر می‌خوانند این است كه شاعرانی كه سال‌های گذشته اغلب شعر می‌خواندند، فرصت‌شان به دیگر شاعران سپرده شود. از همین روست كه شاعران جوانی مثل فاضل نظری و محمدسعید میرزایی با این‌كه برندگان جشنواره‌های مختلفی مثل جشنواره شعر فجر شده‌اند، در این نشست شعر نخواندند و فرصتشان را به دیگر شاعران دادند.

سخنرانی رهبر معظم انقلاب پایان‌بخش این جمع دوستانه بود.

حسین آهی، صابر امامی، رضا رفیع، حمید هنرجو، اسماعیل امینی، محمود اكرامی، مرتضی امیری اسفندقه، سینا علیمحمدی، مهدی فرجی، سیداحمد نادمی، پدرام پاك‌آیین، حسن بنیانیان، راشد یزدی، محسن مؤمنی، علیرضا قزوه، مجتبی رحماندوست، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، محمدرضا سنگری، محمد حمزه‌زاده، ضیاءالدین شفیعی، سعید بیابانكی، فاطمه راكعی، ابراهیم حسن‌بیگی و جواد محقق از دیگر حاضران در این دیدار بودند.

شاعران محل دیدار صمیمانه‌شان را با رهبر معظم انقلاب اسلامی در رمضان 1428 در حالی ترك می‌كردند كه چهره‌هایشان از اندوخته‌های نظری و حسی تازه‌ای حكایت می‌كرد و به نظر می‌رسید آن چشمان بی‌صبرانه در انتظار خلوت انس دیگرند.

منبع : گزارش فارس

مطالب مرتبط :

گزارش تصویری دیدار جمعی از شاعران با مقام معظم رهبری