تبیان، دستیار زندگی
رئیس مركز موسیقی حوزه هنری از انتشار گزیده آثار سفارشی جدید از «محسن چاوشی»در عید فطر خبر داد كه احتمالا یكی از قطعات آن ترانه «سنتوری» است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترانه «سنتوری» با صدای «محسن چاووشی»

محسن چاووشی

عید فطر در قالب یك آلبوم

ترانه «سنتوری» با صدای «محسن چاووشی» منتشر می‌شود

رئیس مركز موسیقی حوزه هنری از انتشار گزیده آثار سفارشی جدید از «محسن چاوشی»در عید فطر خبر داد كه احتمالا یكی از قطعات آن ترانه «سنتوری» است.

«رضا مهدوی»رئیس مركز موسیقی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس در خصوص انتشار جدیدترین تولیدات حوزه هنری گفت:در پی استقبال بی‌سابقه از آلبوم «ترنج» محسن نامجو،پس از بررسی‌ها و كارشناسی‌های لازم در نوع فضا، لحن، بیان صدا و شعر در كار محسن چاوشی، انشاءالله اگر مشكلی پیش نیاید بعد از ماه مبارك رمضان این آلبوم به دوستداران موسیقی متنوع ایرانی تقدیم خواهد شد.البته نه آن آثاری كه در دسترس عموم بدون انتشار رسمی هست بلكه با اشعار تازه‌ای كه به «چاووشی» ارائه خواهیم داد.

وی افزود: آلبوم «عطر مهر» كه در واقع به مناسبت سال پیامبر اعظم(ص) تهیه و تولید شده نیز با صدای «علیرضا افتخاری» و آهنگسازی «فریدون خشنود» عید فطر منتشر خواهد شد چرا كه عید فطر بهترین زمان است.

مهدوی در پاسخ به اینكه چرا آثار «محسن نامجو» و «محسن چاووشی» مورد توجه حوزه هنری واقع شده است،گفت:‌ امسال شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی را داریم كه بحثی همه جانبه و فراگیر است در تمامی ابعاد ما نباید اجازه بدهیم به دلیل سلایق شخصی افرادی كه مثلا در اداره‌ای یا سازمانی دارای سمتی هستند و با جوانان هنرمند،خارج از ضابطه اداری و ... برخورد می‌كنند، محروم از اظهار وجود و توانایی‌های خدادادی خود شوند. جوانانی كه سرشار از استعداد خداوندی هستند و همگان صحه می‌گذارند كه تفاوت‌های اساسی در ارائه نو آثارشان وجود دارد و برخی حتی صاحب سبك‌اند بی دلیل منطقی از كار محروم شوند، نتوانند از فضای سالمی كه در مملكت وجود دارد، استفاده مشروع ببرند و عرصه چنان برایشان تنگ شود كه از دستمان بروند و خدای ناكرده غیرخودی شوند و منجر به نوعی هرز رفتن نیروهای فرهنگی شود.

وی افزود: حوزه هنری تابه حال آثار زیادی از اینگونه جوانان را عرضه كرده حتی در قالب موسیقی تجربی كه در حال حاضر هر یك برای خودشان نیمچه استادی شده‌اند. از دیگر كارهای مهم حوزه هنری جذب افراد مستعد و توانا به هویت دینی و ملی است و به نوعی می‌بایست عزیزانی كه رنجیده خاطر شده اند (آن هم به‌خاطر منیت‌ها و گروكشی‌های شخصی بعضی از افراد) اینان را به نفع علایق فرهنگی نظام سوق دهیم حتی اگر اشكالاتی هم داشته باشند با رفتار درست اسلامی و ارائه پیشنهادات اصلاح گرایانه هنرمندان را جذب كنیم.

اصلا هنر مسئولین در همین است كه افراد و هنرشان را به نفع خیر و صلاح جامعه هدایت و راهنمایی و حمایت كنند والا فرق ما با دیگر مراكز تولید آثار شنیداری در چیست؟

«مهدوی» در پاسخ به اینكه مركز موسیقی حوزه هنری در انتخاب مراكز پخش آثار خود چگونه تصمیم می‌گیرد، گفت:ما مختار هستیم كه آثار تحت امتیاز و با مجوز رسمی خود را به هر مركز پخش معتبری واگذار كنیم چه در زمان محدود و چه نامحدود كه كاملا هم قانونی است. مثلا ترنج را به پخش «آوای باربد» دادیم و «عطر مهر» را به «پخش نمونه».

وی بیان داشت: ما هیچگاه رانت اختصاصی برای مجموعه‌ای ایجاد نمی‌كنیم و اتفاقا سیستم ما رانت شكنی هم هست و فكر می‌كنیم تمامی عزیزانی كه در ایران صادقانه فعالیت می‌كنند، مالیات می‌دهند و سرمایه گذاری كرده‌اند، حق مسلم دارند از تولیدات نهاد حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی كه تا این لحظه در این پنج سال اخیر به 286 ساعت رسیده است، بهره‌مند شوند و اصولا نگاه ما یك نگاه دوستانه و برادرانه است چرا كه اعتقاد داریم رفتار اسلامی نیازمند چنین نگاهی است برخواسته از تعامل و برائت مداری و خاستگاه هنر دینی نیز چنین تفكری است.

این منتقد موسیقی در پاسخ به اینكه آیا این موسیقی‌ها زیرزمینی هستند،تصریح كرد: متأسفانه لفظ جدیدی به وجود آمده آن هم با عنوان «موسیقی زیرزمینی» كه اصلا بنده چنین اعتقادی ندادم و اینها اتفاقا همه آشكار و عیان است و در واقع خلی هم «روزمینی» هستند كه در جای خودش برای آن بحث مفصل خواهم داشت.

وی اضافه كرد: جوانان ایرانی در هر عرصه‌ای از جمله دین، هنر، علم و غیره زبانزد دنیا هستند و بالطبع با سلایق گوناگون نیازمند تغذیه‌های روحی و روانی گوناگون.اگر اینان را كه جمعیتی چند ده میلیونی هستند فراموش كنیم و یا به نفع عده‌ای متعصب، محافظه كاری كنیم و یا به هر دلیلی آنها را نادیده بگیریم و اجازه فعالیت تولیدی صحنه‌ای و غیره ندهیم، ضرری جبران ناپذیر بر پیكره فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آورده‌ایم كه گناهی نابخشودنی است.

رئیس مركز موسیقی حوزه هنری درباره فضای كلی موسیقی كشور اظهار داشت: موسیقی اصیل ایرانی در مرداب تكرار و ركود است كه در كنسرت‌های اخیر نیز شاهد بودیم. اگر دلخوش باشیم از بین جمعیت 35 میلیون جوان كشور و یا 10 میلیون جمعیت تهران در چند شب 20هزار نفر به موسیقی سنتی گوش داده باشند اتفاق خوبی كه نیست بلكه ناامید كننده هم هست. چرا كه بالاخره هر استادی بعد از سالیان این تعداد هواخواه را هم داشته باشد كه جای شك و تردید دارد! اما موسیقی‌های دیگری هم هست كه جوانان بسیاری به دنبال آن هستند و باید با دیدی پذیرا و البته اصلاح مدارانه با آنها برخورد كرد و جنبه‌های مثبت و سازنده آثار آنها را پرورش داد و از مرجع رسمی منتشر كرد.

مهدوی»در خاتمه خاطر نشان كرد: بهتر است نهادها، سازمانها و مراكز هنری هرچه بیشتر از گذشته در تعامل و راهگشایی فضای سالم برای خلاقیت‌های هنری كوشش كنند.در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در بین هیأت دولت تأكید ایشان نیز فقرزدایی و رفع مظلومیت از فرهنگ و هنر بود و لازمه دقت فراوان مدیران فرهنگی -هنری كه بودجه امكانات و حمایت را از جوانان مستعد و نخبه دریغ نكنند.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

گفتگو با با محسن چاووشی

چاوشی یا رادان یا شاید...؟