تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتراض به تهاجم فرهنگی غرب علیه مقدسات دینی ملل گفت: آیا فرهنگ و تمدن منحصر به همین ابنیه و میراث بشر است و نباید با كسانی كه روح فرهنگ‌ها را تخریب می‌كنند، برخورد كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض وزیر ارشاد به تهاجم غرب علیه مقدسات دینی ملل

صفار هرندی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتراض به تهاجم فرهنگی غرب علیه مقدسات دینی ملل گفت: آیا فرهنگ و تمدن منحصر به همین ابنیه و میراث بشر است و نباید با كسانی كه روح فرهنگ‌ها را تخریب می‌كنند، برخورد كرد؟

محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست وزیران فرهنگ كشورهای عضو شبكه بین‌المللی سیاستگذاران فرهنگی(INCP) با ارایه پیشنهادهایی خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تهاجمات فرهنگی به ویژه تهاجم به ادیان الهی و مقدسات دینی همه ملل شد.

وی در این نشست كه در شهر سویا در اسپانیا برگزار شد، ضمن تأكید بر لزوم اهمیت تنوع فرهنگی برای مقابله با جهانی سازی تصریح كرد: از دیدگاه‌ ما تنوع فرهنگی حاصل نمی‌شود مگر اینكه برای مبرم‌ترین شاخصه‌های تمدن ارزش قائل شد.

صفار هرندی گفت: آیا فرهنگ و تمدن منحصر به همین ابنیه و میراث بشر است و نباید با كسانی كه روح فرهنگ‌ها را تخریب می‌كنند، برخورد كرد؟ امروزه تلاش زیادی برای حفظ و ترمیم ساختمان‌های تاریخی و ابنیه در حال تخریب می‌شود و یونسكو و شهرداران شهرهای اروپایی مجازات‌هایی را برای تخریب‌كنندگان این آثار هنری تعیین كرد‌ه‌اند.

با این هدف كه این بناهای متعلق به گذشتگان نابود نشود، اما سوال اصلی اینجاست آیا فرهنگ و تمدن فقط منحصر به همین ابنیه است؟ آیا روح فرهنگ چیزی بیشتر از ساختمان‌ها نیست.

صفار هرندی اضافه كرد: روح فرهنگ همان عقیده‌ای است كه در درون ما و اندیشه ملت‌هاست و با كسانی كه این روح فرهنگی را تخریب می‌كنند باید مقابله كرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأكید بر لزوم برخورد با تخریب كنندگان روح فرهنگ انسانی ادیان و اخلاق، خواستار آن شد كه این مسایل در كنوانسیون دهمین نشست وزیران شبكه بین‌المللی سیاست‌گذاران فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین پیشنهاد كرد كه موضوع تعامل فرهنگی مبتنی بر عدالت و اخلاق مورد بررسی قرار گرفته و توجه بیشتری به این دو مقوله صورت گیرد.

صفار هرندی پیشنهاد كرد كه در این جلسه برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی به ویژه تهاجم به ادیان الهی، همه كشورها و همه مردم توجه داشته باشند و در این راه تلاش كنند، زیرا شكل‌گیری فرهنگ‌ها بر مبنای شكل گیری ادیان و مذهب ملل است و باید از تهاجم به آن مذاهب و اخلاق جلوگیری كرد.

دهمین نشست وزیران فرهنگ عضو شبكه بین‌المللی سیاستگذاری‌های فرهنگی به مدت دو روز و با حضور هیات‌های نمایندگی بیش از پنجاه كشور و سازمان بین‌المللی در شهر سویا در اسپانیا برگزار می‌شود.

در حاشیه این نشست صفار هرندی با وزرا و رؤسای سازمان‌ها و نمایندگان كشورهای اسپانیا، ونزوئلا، كوبا، معاونان وزیر فرهنگ موزامبیك و قائم مقام وزیر ایتالیا و پرتقال نشست داشت و در این نشست‌ها در خصوص مسایل مورد علاقه دو جانبه و چند جانبه و به ویژه مسایل فرهنگی و لزوم احترام به فرهنگ‌ها، تنوع فرهنگی، تعامل فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی قدرت‌های سلطه‌خواه گفت ‌و گو و بحث كرد.

وزیران فرهنگ كشورهایی كه در حاشیه این مراسم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دیدار كردند، از سخنان روشنگرانه صفار هرندی تشكر كردند.

نخستین نشست وزرای فرهنگ عضو این شبكه در سال 1998 میلادی در شهر اتاوای كانادا برگزار شد.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

روش پیامبر سرمشق خبرنگاران باشد

مقابله با «ناتوی فرهنگی» بوسیله بسیج فرهنگی