تبیان، دستیار زندگی
آیا آب گازدار برای شما بهتر است یا اینكه باعث می‌ شود، شما مبتلا به سلولیت شوید؟(سلولیت‌ عبارت‌ است‌ از یك‌ عفونت‌ غیرمسری‌ در بافت‌ همبند زیر پوست‌. این‌ عفونت‌ می‌ تواند در هر كجا از پوست‌ بدن‌ رخ‌ دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سئوالاتی درباره نوشیدن آب

آیا آب گازدار برای شما بهتر است یا اینكه باعث می‌ شود، شما مبتلا به سلولیت شوید؟(سلولیت‌ عبارت‌ است‌ از یك‌ عفونت‌ غیرمسری‌ در بافت‌ همبند زیر پوست‌. این‌ عفونت‌ می‌ تواند در هر كجا از پوست‌ بدن‌ رخ‌ دهد، اما عمدتاً روی‌ صورت‌ یا قسمت‌ پایینی‌ پاها به‌ وجود می ‌آید.)

مصرف آب

آیا نوشیدن زیاد آب باعث می شود كه شما ورم كنید؟ آیا این درست است كه اگر تشنه نیستید، پس نیاز ندارید كه آب بنوشید؟

تصورات بسیاری وجود دارد كه پرداختن به آنها به راحتی آدم را گیج می‌ كند. در اینجا ما به توضیح درباره تصوراتی می ‌پردازیم كه ممكن است شما به اشتباه موافق آنها باشید:

1) اگر شما احساس تشنگی نمی‌ كنید، پس لازم نیست كه آب بنوشید؟

اگر شما می ‌خواهید صبر كنید تا تشنه شوید و بعد آب بنوشید، دچار كم ‌آبی خواهید شد، بنابراین در طول روز آب بنوشید. یك بطری آب در دسترس داشته باشید، این امر به شما كمك خواهد كرد كه در صورت خستگی با نوشیدن آب، جان تازه‌‌ای به خود بدهید.

2) مقدار زیاد آب باعث شستشوی كلیه‌ها‌یتان می ‌شود.

آب برای حفظ سلامتی كلیه‌ها ضروری است، زیرا به شسته شدن كلیه‌ها از مواد سمی كمك می ‌كند. همچنین آب به دفع مواد زائدی از قبیل اوره كمك می‌ كند. برای آنهایی‌ كه سابقه سنگ‌های كلیوی دارند، نوشیدن بیشتر آب می ‌تواند از تشكیل مجدد آنها جلوگیری كند، زیرا آب باعث حل‌ شدن این سنگ‌ها می ‌شود.

3) شما هرگز نمی ‌توانید مقدار كافی آب بنوشید.

نوشیدن بیش از حد آب بدون اینكه اجازه دهید مقداری از آن دفع شود، می ‌تواند باعث مسمومیت با آب و در نتیجه مرگ شود.

4) آیا مقدار زیاد آب باعث تورم (ورم) می ‌شود؟

احتباس آب در بدن با نوشیدن بیشتر آن رخ نمی‌ دهد، بلکه به دلیل تغییرات هورمونی یا جریان ضعیف خون است. در حقیقت نوشیدن بیشتر آب می ‌تواند به رفع علایم ورم كمك كند، زیرا آب باعث شسته شدن سدیم اضافی می‌ شود. این سدیم اضافی علت تورم خارج سلولی است.

5) آب گازدار بهتر از آب بدون گاز است؟

هیچ تفاوتی میان این دو آب وجود ندارد كه باعث شود یكی از آنها را انتخاب كنید. البته برخی از دندان ‌پزشكان ادعا می ‌كنند كه آب گازدار چون اسیدی‌ تر است، برای سلامت دندان‌ها مضر است.

6) آب گازدار سبب می ‌شود كه شما دچار سلولیت شوید؟

هیچ مدركی بر اثبات این مدعا ارائه نشده است. چرا كه آب گازدار و آب بدون گاز در واقع یكی هستند و هر دو باعث شسته شدن بدن از مواد سمی می ‌شوند كه در تشكیل سلولیت دخالت دارند.

7) قهوه و چای می ‌توانند به اندازه یك لیوان آب به حساب آیند؟

اگرچه هر دوی آنها جزو مایعات دریافتی روزانه به حساب می ‌آیند، اما هر دو دیورتیك (ادرارآور) هستند، به این معنی كه باعث دفع بیشتر آب از بدن از طریق ادرار می ‌شوند.

بنابراین با هر لیوان (فنجان) قهوه یا چای كه شما می ‌نوشید، به یك لیوان آب بیشتر جهت جبران نیازمندید.

8) كدام یك بهتر است: نوشیدنی ورزشی انرژی ‌زا یا همان آب ساده؟

در حقیقت این بستگی به نوع ورزشی دارد كه انجام می ‌دهید. اگر شما برای مدت یك ساعت یا كمتر ورزش می‌ كنید، به دلیل تعریق دچار كم ‌آبی (دهیدراتاسیون) خواهید شد كه با خوردن آب می ‌توانید آن را جبران كنید.

در طول فعالیت‌های استقامتی مثل دوی ماراتن، یك نوشیدنی ورزشی ایزوتونیك بهتر از آب معمولی خواهد بود، زیرا بعضی از این نوشیدنی‌ها دارای گلوكز برای تولید انرژی می‌ باشند. اما مهم تر این است كه الكترولیز به منظور جبران نمك اتلافی از طریق تعریق، به احتباس بیشتر آب در بدن كمك می‌ كند و باعث می ‌شود بدن مدت بیشتری هیدراته باقی بماند.‌

 ندا سلك

*مطالب مرتبط:

آب، اکسیر حیات

چرا باید هشت لیوان آب در طول روز نوشید؟

کم آبی؛ خطری در تابستان

برای جلوگیری از بروز کم آبی ، چه مقدار آب و مایعات نیاز داریم؟

روزانه دو لیتر مایعات بنوشید

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نكنید

آب درمانی چیست؟

آثار آب درمانی در بدن

نیاز به آب و املاح در ورزشكاران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.