تبیان، دستیار زندگی

فصل تابستان و دغدغه والدین برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان

تابستان چه کلاس هایی ثبت نام کنیم؟

ایام تعطیلات تابستان فرصت خوبی برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان است تا این مهارت‌ها به تدریج باتجربه عملی در زندگی همراه و در وجود آن‌ها نهادینه ‌شده و آینده بهتری را برایشان به ارمغان ‌بیاورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صدیقه شریفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانش آموزان
سال‌هاست که با فرارسیدن فصل گرم تابستان، تب‌وتاب کلاس‌های تابستانی و تقویتی هم داغ می‌شود و والدین برای سامان دادن به اوقات فراغت بچه‌ها، حداقل یکی دو کلاس را نشان‌کرده و اقدام به ثبت‌نام می‌کنند.
اما امروزه فعالیت تابستانه به آموزش «مهارت‌های زندگی» ارتقا یافته و نهادهای فرهنگی برگزارکننده کلاس‌ها سعی دارند تا علاوه برآنکه اوقات‌فراغت دانش آموزان را پر می‌کنند، گام مهم‌تری جهت ارتقاء توانمندی جامعه بردارند و دانش تئوری را بامهارت ابزاری و شناختی همراه کرده و نسل آینده را کارآمدتر و ماهرتر بسازند.

مهارت‌های لازم برای بچه‌ها

اگر مهارت‌های زندگی را شبیه جعبه‌ابزار با ابزارهای مختلف در نظر بگیریم، بعضی مهارت‌های ابزاری شامل تمام‌کارهایی می‌شود که فرزندان ما باید در مسیر زندگی‌ با آن‌ها نیازهای مهم خود را تأمین کنند. مانند «مهارت‌های حرکتی» برای استفاده از اعضای بدن و «مهارت‌های شناختی» برای ارتباط مناسب با خود و دیگران.

مهارت‌های شناختی شامل آموزش خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی مؤثر، کنترل خشم، مقابله با هیجان‌های منفی، آموزش حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و مدیریت زمان، آموزش مذاکره، کار گروهی، مدیریت بحران، پیشگیری از آسیب‌های روانی، و غیره است و مهارت های حرکتی همه کارورزی‌ها برای توانمند شدن جسم است.
روزهای گرم تابستان که کودکان و نوجوانان، مدرسه را تمام کرده و دنبال سپری کردن اوقات فراغت خود هستند، یکی از بهترین اوقات برای فرستادن آن‌ها به کلاس و  ارتقا مهارت های آنان است.

نکات مهم در ثبت‌نام کلاس‌های تابستان

توجه به علاقه فرزندان

در انتخاب کلاس‌های تابستانی، لطفاً به گزینه مهم علائق بچه‌ها توجه کنید. زیرا فرستادن کودک یا نوجوان به کلاسی که ما صلاح می‌دانیم، او را از آموزش دل‌زده می‌کند. در نظر بگیرید که فرزندتان عاشق فوتبال یا شنا است، اما به کلاس زبان می‌رود.

محیط آموزشی مناسب
در تابستان که کلاس‌های مختلف مثل قارچ از همه‌جا سبز می‌شوند، بندرت مناسب فرزند شما هستند. پس بهتر است قبل از ثبت‌نام، بازدید کاملی از محیط آموزشی یا تفریحی انجام دهید تا محل آموزشی یا ورزشی ایمنی کامل، فضا و زمین مناسب را داشته باشد. بهتر است از مراکز آموزشی باشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی، مهد‌های کودک، مدارس، سازمان‌های هلال‌احمر، فرهنگسرا‌ها و برخی مساجد پرس‌وجو و بازدید کنید.

مربی و استاد متخصص
بدیهی است که مربی یا معلم کلاس مورد نظر باید از تجربه و تحصیلات متناسب با موضوع همان کلاس برخوردار باشد و یک استاد تخصص هم می‌تواند در رشته خودش تدریس کند نه بیشتر. از چند کلاس با یک مربی دوری کنید.

گروه سنی مناسب
در انتخاب کلاس سن و تفاوت‌های فردی بسیار مهم است. کودکان نباید با نوجوانان در یک محیط آموزشی قرار بگیرند.
روان‌شناسان معتقدند کودکان زیر پنج سال می‌توانند از کلاس‌های تفریحی بهره بگیرند و زمان استفاده آن‌ها نیز باید کم و کوتاه باشد.

کلاس تقویتی
برای ارتقاء درسی که بچه‌ها در آن ضعیف هستند، کلاس تقویتی گزینه خوبی است اما به شرطی که از یک کلاس ورزشی یا تفریحی نیز همزمان استفاده کنند. گاهی هم می‌شود از کلاس تقویتی برای شکوفا شدن استعدادفرزندتان بهره ببرید.

کلاس‌های ورزشی
اگر بچه‌ها به یک‌رشته خاص ورزشی را در تابستان شروع کنند و آن را دوست داشته باشند، احتمال ادامه دادن آن در طول زندگی‌شان زیاد می‌شود.  ضمن این که ورزش تابستانه در تخلیه انرژی بچه ها نقش مهمی دارد.

کلاس‌های هنری
معمولاً کلاس‌های هنری گران هستند اما اگر فرزند شما درزمینهٔ هنر خاصی علاقه و استعداد دارد، به هزینه کردن آن می‌ارزد. زیرا ضمن بالا بردن مهارت کودک در رشته مورد علاقه او، می‌تواند آینده‌ای روشن و کارآفرین را برایش رقم بزند.

کلاس‌های زبان
یادگیری زبان خارجی به کودکان در سنین پایین مناسب نیست. زیرا آن‌ها باید ابتدا به زبان مادری خود تسلط کافی پیدا کنند. اما برای بزرگترها، می‌توانید برای انتخاب موسسه های خوب زبان،  به اعتبار مدرکی که قرار است آموزشگاه‌ در پایان دوره بدهد، توجه کنید.

کلاس‌های ارزان یا گران؟ 

این روزها با توجه به گرانی همه‌چیز، برای ثبت‌نام تابستانی بچه‌ها باید به شهریه‌های کلاس‌ها دقت کنید. شاید بهتر باشد اول به مدارس و مساجد سر بزنید. زیرا کار آن‌ها جنبه انتفاعی کمتری داشته و اغلب شهریه‌ها پائین است. از کلاس‌های فوق‌برنامه که در فرهنگسرا‌ها و سرای‌محله‌ها تشکیل می‌شود، بازدید نمایید. این کلاس‌ها با توجه به کیفیت آموزشی، قیمت بسیار مناسبی هم دارند. در اینجا شما را با چند مورد از کلاس‌ها و هزینه‌های آن آشنا می کنیم.

مجتمع فنی تهران

دپارتمان کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران کلاس‌هایی در رابطه با موضوعات فناوری اطلاعات و ارتباطات، رباتیک، برنامه نویسی و هنر تشکیل داده است.
 برنامه‌نویسی مقدماتی با 45 ساعت تدریس و هزینه 985000 تومان .
پایتون مقدماتی با 45 ساعت تدریس و هزینه 926000 تومان.
ICDL1 نوجوان با 50 ساعت تدریس و مبلغ520000 تومان .   
برنامه نویسی مقدماتی با اسکرچ کودکان، 30 ساعت تدریس با مبلغ701000 تومان.  
رباتیک مقدماتی تدریس 25 ساعت  و با مبلغ 499000 تومان.
از گروه هنر و گرافیک، عکاسی تبلیغاتی، با تدریس 30 ساعت و مبلغ 2546000 تومان.
طراحی مقدماتی، در مدت 20 جلسه و 753000 تومان.
 

کانون پرورش فکری

کارگاه‌های کانون پرورشی کودک و نوجوان برای گروه‌های سنی ۴ تا ۱۶ سال در قالب بسته‌های آموزشی و کارگاه‌های هنری خلاق، یک روز در هفته و هر کلاس با مبلغ 110000 تومان در مدت سه ماه تشکیل می‌شود.
این کلاس‌ها شامل: فعالیت‌های نمایشی و تئاتر کاغذی، بازی و نمایش خلاق، شعر و قصه، تصویرسازی، خوش‌نویسی، گام‌به‌گام تا اندیشه، نوشتن خلاق و فن بیان کارگاه‌های نقاشی، سفال با دست و چرخ، ظریف بری با چوب، دومینو، اُریگامی کاغذ و تا عروسک‌سازی، کاردستی، چرتکه، کلاژ (تکه چسبانی) است.
آموزش ماسک‌سازی و مجسمه‌سازی، طراحی، روبیک مقدماتی و پیشرفته، دوخت چرم و نمد، بادکنک فرمی، ویترای، ملیله کاغذی، مشبک، موزاییک، چاپ، شطرنج نوآموز و مقدماتی نیز از فعالیت این کانون است.

مدرسه تابستانی جهاد دانشگاهی

مرکز آموزش‌های تخصص کاربردی جهاد دانشگاهی هنر، برای گروه سنی 7 تا 17 سال، کلاس‌های نقاشی، سفال، تصویرسازی، عکاسی، نقاشی شیشه، نمایش خلاق، عروسک سازی، و خوشنویسی، زبان انگلیسی را تشکیل داده و علاقه‌مندان با پرداخت مبلغ شهریه 510000 تومان از کلاس‌ها استفاده می‌کنند. ضمن آنکه شهریه منظور شده برای علاقه‌مندانی که تنها یک گروه آموزشی از دوره‌های 9 گانه در این مدرسه را انتخاب می‌کنند، مبلغ 200 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است.

فرهنگسرا

در اینجا بعنوان نمونه کلاس‌های فرهنگسرای اشراق را آوردیم. شما می‌توانید به نزدیک‌ترین فرهنگسرای محل سکونت خودتان مراجعه کنید.
کارگاه کودک (7- 4 ) شامل : نقاشی ، کولاژ ، سفال ، کاردستی و قصه‌گویی مبلغ 31800تومان.  نقاشی کودک (9- 5 ) مبلغ 31800 تومان. موسیقی (ارف)کودک4-7 60000تومان. موسیقی کودک10- 7سال (ارف) 60000تومان. 
Musical (3- 4) مبلغ   39220 تومان.  کامپیوتر کودکان مبلغ 3498تومان.

سرای محله

به سرای‌محله نزدیک منزل‌تان سر بزنید. سرای محله‌ها هم کلاس‌های خود را باقیمت مناسبی ارائه می‌کنند. سرای محله کشاورز برای کلاس‌های نقاشی کودکان در 8 جلسه مبلغ  90000 تومان، زبان در دو سطح مبتدی و پیشرفته و 12جلسه مبلغ 160000تومان، چرتکه  8 جلسه  مبلغ 100000تومان، سفال 8 جلسه، 80000 تومان، پذیرای کودکان و نوجوانان است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.