تبیان، دستیار زندگی

یک جشن خانوادگی؛

۶ نکته که باید قبل از عید فطر بخوانید

بالاخره ماه رمضان، ماه میهمانی خدا با تمام برکاتی که به همراه داشت، تمام شد. سی روز روزه گرفتن و تغییر در سبک زندگی و برنامه‌های روزمره، حال و هوای عید فطر را از دیگر اعیاد سال متفاوت می کند. در این فرصت مناسب دیدیم تا با ارائه پیشنهاداتی در روز عید فطر با شما همراه باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نماز عید فطر مصلی

تاریخ عید فطر امسال(سال 98) درصورتی‌که این ماه 29 روز باشد برابر است با روز چهارشنبه 15 خردادماه و درصورتی‌که این ماه 30 روز باشد تاریخ عید فطر روز پنجشنبه 16 خردادماه خواهد بود.  

اول فطریه را پرداخت کنید

از اعمال واجبی که در این روز بیان شده، دادن زکات فطره است. تا قبل از نماز عید فطر، دست به جیب شوید و فطریه خود و افرادی که سرپرستی آن‌ها را بر عهده ‌دارید را جدا کنید؛ اگر به مستحق و نیازمندی دسترسی دارید به آن بدهید وگرنه می‌توانید از طرق مختلفی مثل سایت رهبری، پایگاه‌ کمیته امداد از طریق اپلیکیشن سنا و یا صندوق‌های کمیته امداد  که در مسیر نماز عید فطر قرارداده شده پرداخت کنید.

مقدار زکات فطره به ازای هر نفر 3 کیلوگرم گندم یا برنج و یا موارد دیگری که در رساله‌ها آمده، است. مقدار فطریه بهتر است  از آن چیزی باشد که که غالباً به‌عنوان غذا مصرف می‌کنید.
میزان حداقلی برای دادن زکات فطره، 3 کیلو گندم است.

صبحانه ساده میل کنید

خوب. نوبتی هم که باشد نوبت خوردن صبحانه است. ازآنجاکه افطار کردن قبل از نماز عید فطر مستحب است پیشنهاد می‌کنم یک صبحانه ساده که بهتر است با چند دانه خرما باشد در حدی که هم مشخص شود روزه نیستید و هم جلوی ضعفتان را بگیرد.

تا قبل از نماز عید فطر، دست به جیب شوید و فطریه خود و افرادی که سرپرستی آن‌ها را بر عهده ‌دارید را جدا کنید؛ اگر به مستحق و نیازمندی دسترسی دارید به آن بدهید وگرنه می‌توانید از طرق مختلفی مثل سایت رهبری، پایگاه‌ کمیته امداد از طریق اپلیکیشن سنا و یا صندوق‌های کمیته امداد که در مسیر نماز عید فطر قرارداده شده پرداخت کنید


خوردن صبحانه مفصل‌تر را بگذارید برای بعد از نماز عید که به‌اتفاق خانواده حلیم، کله‌پاچه یا یک نیمروی خوشمزه میل کنید.

در مراسم نماز عید فطر شرکت کنید

بعد از صرف صبحانه، کم‌کم برای شرکت در نماز عید فطر آماده شوید. درست است که نماز عید فطر مستحب است و هرکسی هم می‌تواند به‌تنهایی و در خانه آن را بخواند اما پیشنهاد می‌کنیم لذت جماعت خواندن نماز عید فطر را از دست ندهید. تا جایی که می‌توانید برنامه‌ریزی کرده و خانوادگی در نماز عید فطر شرکت کنید. بگذارید بچه‌ها هم از لذت این نماز باشکوه بهره‌مند شوند.

۶ نکته که باید قبل از عید فطر بخوانید

دعای قنوت را همراه داشته باشید

با خودتان زیرانداز داشته باشید که معطل نمانید. با توجه به اینکه نماز عید فطر نماز پنج تکبیر و دعایی دارد که بعد از 4 تکبیر آن خوانده می‌شود، اگر دعای بعد از تکبیرها را حفظ نیستید، برگه‌هایی از دعای قنوت که به اندازه یک کف دست است را همراه داشته باشید.

کودکتان را در آغوش بگیرید

مخصوصاً اگر با خانواده و بچه‌ها در نماز شرکت می‌کنید، روز قبل اوضاع آب و هوایی را چک کنید تا متناسب با آن برنامه‌ریزی داشته باشید. بنابر سن و سال فرزندانتان تمهیدات و وسایل لازم را با خود به همراه داشته باشید. اگر سنش با کالسکه تناسب دارد حتماً برایش کالسکه به همراه بیاورید تا هم او جای خوبی برای استراحت داشته باشد و هم شما بتوانید راحت‌تر نماز بخوانید.

اگر بین نماز دیدید که کودکتان گریه می‌کند، او را در آغوشتان بگیرید. به نظر اکثر مراجع تقلید بغل کردن کودک در نماز اشکالی ندارد و نماز عید فطر هم که نماز مستحبی است. پس با خیال راحت کودکتان را در آغوش گرفته و آرامش کنید.

پیشنهاد می‌کنیم لذت جماعت خواندن نماز عید فطر را از دست ندهید. تا جایی که می‌توانید برنامه‌ریزی کرده و خانوادگی در نماز عید فطر شرکت کنید. بگذارید بچه‌ها هم از لذت این نماز باشکوه بهره‌مند شوند


نیم ساعت از قبل نماز حاضر باشید

جوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل نیم ساعت قبل از شروع نماز عید فطر در محل برگزاری نماز حاضر باشید تا با آرامش کامل جای مناسبی پیدا کرده و مجبور نباشید بین راه و با عجله نماز بخوانید.

ماشین شخصی نبرید

با توجه به اینکه مسیر مصلی را می توان با وسایل عمومی مثل اتوبوس‌های پیش بینی شده و  مترو به راحتی رفت، به خاطر شلوغی و اینکه ممکن است جای پارک مناسبی پیدا نکنید و اذیت شوید از بردن ماشین شخصی خودداری کنید. مترو از ساعت 5.30 صبح باز بوده و تا بعد از اتمام نماز عید فطر رایگان است.

اگر بین نماز دیدید که کودکتان گریه می‌کند، او را در آغوشتان بگیرید. به نظر اکثر مراجع تقلید بغل کردن کودک در نماز اشکالی ندارد و نماز عید فطر هم که نماز مستحبی است. پس با خیال راحت کودکتان را در آغوش گرفته و آرامش کنید


از این مسیرها استفاده کنید

با توجه به قسمت‌های مشخص‌شده برای اقامه نماز عید فطر، آقایان می‌توانند برای رسیدن سریع‌تر به صفوف نماز از ورودی شماره 3 و 4 در خیابان شهید بهشتی و ورودی‌های شماره 18 در بزرگراه رسالت مراجعه کنند. خانم‌ها نیز برای رسیدن سریع‌تر به صفوف نماز می‌توانند از ورودی‌های شماره 12 تا 15 واقع در خیابان شهید قنبر زاده و ورودی شماره 20 در بزرگراه رسالت وارد مصلی شوند.

کسانی که می‌خواهند تا لحظه برگزاری نماز با خانواده باشند، پیشنهاد می‌کنیم از ورودی‌های شماره 17 و 19 در بزرگراه رسالت، و نیز  ورودی‌های ایستگاه مترو شهید بهشتی و ایستگاه مترو مصلی استفاده کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.