تبیان، دستیار زندگی
مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی" ره " به علامه عسگری نامه‌ای نوشتند و در آن نامه ذكر كردند كه من از شما خواهش می‌كنم كه اسم من را در دانشكده خودتان بنویسید تا روز قیامت جزو خدمت‌گزاران دانشكده اصول دین محشور شوم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات خواندنی از زندگی علامه عسگری

عسگری

« اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمهً لایسدّها شیءٍ »

علامه عسگری شب یک شنبه، ۲۵ / ۶ / ۱۳۸۶ در پی ایست قلبی، دعوت حق را لبیك گفت. وی كه دچار بیماری كلیوی  و در بیمارستان میلاد تهران بستری بود، در سن نود و چهارسالگی ،جان به جان آفرین تسلیم كرد

احمد عابدی، پژوهشگر علوم اسلامی و استاد فلسفه دانشگاه قم و یكی از شاگردان علامه عسگری، گفت: ابتكار مرحوم علامه عسگری این بود كه برای اولین بار اسامی 150 نفر از صحابه ساختگی پیامبر اسلام(ص) را فاش كرد و گفت این افراد اصلا وجود خارجی ندارند و هر چه از ایشان نقل شده دروغ است.

نویسنده كتاب «حاشیه الهیات تجریدی» افزود: علامه عسگری در فعالیت‌های سیاسی آن زمان عراق شركت كرد و همزمان چند دانشكده و بیمارستان و مؤسسه خیریه در عراق تاسیس ‌كرد. ایشان همچنین در تبادل استاد میان این دانشكده‌ها و الازهر مصر نقش مهمی را ایفا می‌كرد. اكثر افرادی كه اكنون مسئولان عراق هستند، شاگردان مرحوم علامه عسگری و فارغ‌التحصیل دانشكده اصول دین عراق هستند كه ایشان بنا نهاده‌اند.

ابتكار مرحوم علامه عسگری این بود كه برای اولین بار اسامی 150 نفر از صحابه ساختگی پیامبر اسلام(ص) را فاش كرد و گفت این افراد اصلا وجود خارجی ندارند و هر چه از ایشان نقل شده دروغ است

عابدی ادامه داد: علامه عسگری تا زمان حكومت صدام در عراق بود و وقتی صدام می‌خواست ایشان را دستگیر كند از عراق فرار ‌كرد و به ایران ‌آمد. در ایران هم سه دانشكده اصول دین در تهران، قم و دزفول را بنیان نهاد.

نویسنده كتاب «دفتر عقل و قلب» گفت: علامه عسگری طی عمر خود كارهای فرهنگی بسیاری انجام داد و بیش از پنجاه كتاب نوشت. این كتاب‌ها تاثیر بسیار زیادی بر مسلمانان گذاشت و بعضی از كتاب‌های ایشان در شیعه شدن بسیاری نقش مهمی را ایفا كرد. به طوری كه در طول تاریخ هیچ كس مثل علامه عسگری نتوانست بسیاری از غیر شیعه‌ها را شیعه كند. در این زمینه حتی از علامه امینی و سید شرف‌الدین هم ایشان موفق‌تر بوده است.

عابدی گفت: علامه عسگری همچنین مناظرات بسیاری در كشورهای مختلف داشت و معمولا در تمامی مناظرات موفق بود و توانست طرف خود را قانع كند. مناظرات علامه عسگری با علمای یهود بسیار معروف است.

وی درباره ویژگی آثار مرحوم علامه عسگری گفت: مهمترین ویژگی آثار ایشان این است كه اولا همه آثارشان را از منابع اهل سنت نوشته است و از كتاب‌های اهل سنت استفاده كرده است و ابتكار ایشان هم این است كه برای اولین بار برخی از صحابه ساختگی را مطرح كرد یعنی افرادی كه اصلا وجود خارجی ندارند و شخصیت‌های ساختگی‌اند. ایشان ثابت كرد كه این افراد به اسم صحابه پیامبر مطرح شده‌اند و حرف‌هایی كه از زبان ایشان نقل شده است دروغ است. این مهمترین كار ایشان است. علامه عسگری 150 نفراز صحابه ساختگی پیامبر را معرفی كرد.

مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی" ره " به علامه عسگری نامه‌ای نوشتند و در آن نامه ذكر كردند كه من از شما خواهش می‌كنم كه اسم من را در دانشكده خودتان بنویسید تا روز قیامت جزو خدمت‌گزاران دانشكده اصول دین محشور شوم.

عابدی گفت: آثار قرآنی ایشان نیز بسیار زیاد است. كتاب «القرآن الكریم و روایات المدرستین» از جمله این آثار است. مقصود ایشان از نوشتن این كتاب این است كه قرآن در مكتب اهل بیت و در مكتب اهل سنت چگونه معرفی می‌شود و قرآن را از این دو دیدگاه بررسی می‌كند و تفاوت‌هایش را بیان كرده است. این كتاب سه جلد است و فقط در سودان خیلی‌ها را شیعه كرده است.

وی درباره خصوصیات اخلاقی علامه عسگری گفت: از خصوصیات اخلاقی ایشان این است كه بسیار متواضع بودند و هرگز به نام و نشان و مال و ثروت وابستگی نداشت، به طوری كه شاید هیچكس مثل او پیدا نشود كه اعلام كند از هیچ كتابم حق‌التالیف نمی‌گیرم. علامه عسگری برای هیچ كدام از كتاب‌هایش حق‌التألیف نگرفت و می‌گفت هر كسی كه دوست دارد می‌تواند كتاب‌هایم را منتشر كند و از حقوق مادی آن استفاده كند.

نویسنده كتاب «شرح اشارات» در پایان گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی" ره " به علامه عسگری نامه‌ای نوشتند و در آن نامه ذكر كردند كه من از شما خواهش می‌كنم كه اسم من را در دانشكده خودتان بنویسید تا روز قیامت جزو خدمت‌گزاران دانشكده اصول دین محشور شوم.

روحش شاد  و یادش گرامی باد.

سایت بازتاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.