تبیان، دستیار زندگی

قوانین ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان

ماه رمضان از لبنان تا سنگاپور

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان یکی از آیین‌های مشترک مسلمانان در سراسر دنیا است. روزه با آداب خاصی همچون امساک از خوردن و آشامیدن از طلوع خورشید تا غروب آفتاب همراه است که تقریباً در تمام دنیا یکسان است اما وجه تفاوت جوامع مختلف مسلمان، اجرای قوانین و آداب‌ورسوم در ماه رمضان است؛ به‌گونه‌ای که هرکدام از کشورها از سنت‌های خاصی برای گرامی داشت این ماه مقدس پیروی می‌کنند که ما در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اندونزی،قوانین کشورها، ماه رمضان، مسلمانان، فروشندگان مواد غذایی، رستوران، الکل،قوانین ماه رمضان،روزه داران، شهروندانف گردشگران، عربستان سعودی، ساعات اداری، پوشش، اردن، مراکش، فلسطین، سنت رمضان، طلاق، زوجین، خانواده

اندونزی

اندونزی، بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان جهان را تشکیل می‌دهد؛ به همین دلیل ماه رمضان در این کشور از اهمیت، سنت و قوانین خاصی برخوردار است. یکی از سنت‌های جالب مردم اندونزی این است که قبل از ماه رمضان، از گورهای خویشاوندان مرده خود دیدن می‌کنند؛ اندونزی‌ها این سنت را «نایکر»یا «گل دادن» می‌نامند. برای استقبال از ماه رمضان، مردم قبرهای خانواده خود را با گل و عطرهای زیبا می‌پوشانند.

همچنین در طول ماه رمضان گروه‌های کوچکی از مردم معمولاً در ساعت 2 صبح تا 3 صبح شروع می‌کنند به راهپیمایی در خیابان‌های اصلی تا مردم را برای سحر بیدار کنند؛ آنها برای این کار از ابزار موسیقی استفاده می‌کنند.

در طی ماه مبارک رمضان فروشندگان مواد غذایی و برخی از رستوران‌ها در طول روز بسته هستند و رستوران‌هایی هم که در طول روز باز هستند، پنجره‌های رستوران را به احترام مردم روزه‌دار با پرده پوشش می‌دهند. کاهش ساعات کار ادارات دولتی و خصوصی هم از دیگر قوانین ماه رمضان در کشور اندونزی است.
یکی از رسوم جالب کشور اندونزی در ماه رمضان دادن مقداری بنزین مجانی در مقابل یک جز قرآن خواندن است لذا  در بعضی از جایگاه‌های سوخت نمازخانه‌هایی به همین منظور ایجاد شده است.
افطار،اندونزی،ماه رمضان

سنگاپور

مسلمانان حدود 15% جمعیت سنگاپور را تشکیل می‌دهند لذا ازآنجاکه سنگاپور یک کشور مسلمان نیست، ممنوعیت خوردن و آشامیدن روزانه در طول ماه رمضان وجود ندارد و رستوران‌ها و کافه‌ها هم در طول روز باز هستند؛ در واقع در این کشور، مسلمان و غیرمسلمان با دین یکدیگر کنار آمده‌اند و هرکدام پیرو دین خودشان هستند. چنانچه در طول ماه رمضان، مسلمانان اعمال و عبادات خود را انجام می‌دهند و همه‌ساله مساجد این کشور با سفره‌های رنگین، میزبان روزه‌داران می‌شوند؛ نکته قابل‌توجه این است که حتی گردشگران و شهروندان غیرمسلمان هم در این ضیافت گرداگرد میزهای افطار می‌نشینند و همراه مسلمانان افطار می‌کنند.
یکی دیگر از سنت‌های مسلمانان سنگاپور در طول ماه رمضان تأکید بر غذا خوردن با یکدیگر در یک سینی است.
سنگاپور، ماه رمضان، مساجد، افطار
تغییر ساعت کاری ادارات هم از جمله قوانین ماه رمضان در سنگاپور است؛ چنانچه بسیاری از شرکت‌ها با حذف ساعت ناهار، اجازه می‌دهند که کارمندان یک ساعت زودتر محل کار را تعطیل کنند.

عربستان سعودی

عربستان، یک کشور کاملاً مسلمان است که روزه‌داری در این کشور اجباری است. آثار ماه مبارک رمضان در تمام بخش‌ها و شهرهای آن به‌راحتی مشاهده می‌شود؛ چنانچه مردم عربستان در زمان افطار، در سر چهارراه‌ها برای کسانی که از منزلشان دور هستند و صدای اذان را شنیده‌اند وعده‌های افطاری سبکی را توزیع می‌کنند. از دیگر عادت و رسوم این کشور که هیچ ارتباطی به اسلام ندارد، اسراف و تجمل‌گرایی است؛ به‌گونه‌ای که زنان در راستای تجمل‌گرایی وقت زیادی را صرف طبخ غذاهای رنگارنگ برای افطار و سحر می‌کنند.
افطار، عربستان سعودی، سحر، ماه رمضان
در رابطه با قوانین ماه رمضان در این کشور باید گفت که تمام رستوران‌های این کشور در طور روز بسته و به هنگام غروب باز می‌شود(بعضی از فروشندگان مواد غذایی، در حدود ساعت پنج بعدازظهر تا زمان صبح مغازه‌های خود را باز می‌کنند)

مدارس محلی در طول ماه رمضان تعطیل هستند و ساعات اداری(به‌خصوص دفاتر دولتی) برای رعایت حال روزه‌داران به 6 ساعت كاهش می‌یابد؛ این به مسلمانان فرصت می‌دهد که اگر بخواهند بیشتر بخوابند، قرآن بخوانند، نماز بخوانند، به مکه یا مدینه، یا مسجد نزدیکشان بروند.

مراکش

مسلمانان مراکش برای مژده شروع و پایان رمضان در تمام خیابان ها شیپور می‌نوازند. آنها در ماه رمضان از خوردن، نوشیدن یا سیگار کشیدن در طول روز خودداری می‌کنند؛ البته برخی از مراکشی‌ها خود را در روزه گرفتن و نگرفتن آزاد می‌دانند و گردشگران هم از روزه معاف هستند اما بااین‌حال باید از خوردن، نوشیدن یا سیگار کشیدن در ملأعام اجتناب کنند و به افراد روزه‌دار احترام بگذارند.
نحوه پوشش لباس زنان مراکشی در ماه رمضان تغییر می‌کند و زنان باید پاها، شانه‌ها و سینه خود را بپوشانند. همچنین ساعت کار ادارات دولتی در طول ماه رمضان از ساعت 9 صبح تا 3 بعدازظهر است.
مراکش، ماه رمضان، پوشش

اردن

92 درصد جمعیت اردن مسلمان سنی و حدود 6 درصد مسیحی هستند. ماه رمضان در اردن دارای سنت‌های فراوانی است؛ ازجمله با شروع ماه مبارک رمضان مردم خانه‌های خود را با اسم‌ها و فانوس‌ها و آویزان کردن چراغ‌ها به شکل هلال ماه و ستاره تزئین می‌کنند؛ خواندن نماز تراویح در اکثریت مساجد، صله‌رحم و برگزاری افطار و صدقه دادن به نیازمندان ازدیگر سنت‌های ماه رمضان در میان مردم اردن است.
اردن، ماه رمضان، افطار
در طول ماه رمضان، بسیاری از فروشگاه‌ها، بانک‌ها و دفاتر ساعت 9 صبح باز و ساعت 14:00 بسته می‌شوند. در اردن، فروش الکل در مغازه‌ها و برخی رستوران‌ها در ماه رمضان غیرقانونی است.

لبنان

لبنان دارای یک جامعه بزرگ مسیحی است؛ بنابراین روزه گرفتن در این کشور بیشتر به‌عنوان یک انتخاب شخصی مورد توجه است تا سنت جمعی اما بااین‌وجود روزه‌خواری در ملأعام رایج نیست. برخلاف دیگر کشورهای عربی، لبنان در طول رمضان از جهت زندگی روزمره تغییرات زیادی نمی‌کند و رستوران‌ها وکافه‌ها در طول روز باز هستند.
قبل از ماه رمضان، مردم لبنان با چراغانی کردن خیابان‌ها به استقبال این ماه می‌روند و  در شب‌های ماه رمضان هم در سطح شهر موزیک‌هایی پخش می‌شود و مردم به شادی می‌پردازند اما آنها در عین شادی با شعار «شهرالله» ویژه برنامه‌هایی را هم در مساجد و امکان مذهبی برگزار می‌کنند.
لبنان، افطار، ماه رمضان

فلسطین

مردم فلسطین باوجود شرایط سخت و تأسف‌بار همچنان به استقبال ماه رمضان  می‌روند و آداب‌ورسوم خود را اجرا می‌کنند. آنها با مشاهده هلال روز اول ماه رمضان از مناره‌های مساجد صدای الله‌اکبر سر می‌دهند و خیابان‌ها را چراغانی می‌کنند. مردم فلسطین اعتقاد زیادی به صدقه، زکات و کمک به نیازمندان در این ماه دارند و به مناسبت این ماه، مؤسسات خیریه برای کمک به فقرا، فعالیت خود را از قبل از ماه رمضان آغاز می‌کنند.
افطار، ماه رمضان، فلسطین
یکی از سنت‌های بسیار جالب‌توجه این کشور ممنوعیت طلاق در ماه رمضان است؛ چنانچه بر اساس بیانیه دادگاه‌های شریعت فلسطین، پذیرش درخواست طلاق زوجین تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع است، زیرا گرسنگی و خودداری از کشیدن سیگار می‌تواند احتمال تصمیم عجولانه را افزایش دهد و باعث شود تا برخی از زوجین در حالت روزه‌داری به‌سرعت و به‌اشتباه دراین‌باره تصمیم بگیرند؛ به همین منظور درخواست طلاق تا پایان ماه رمضان پذیرفته نخواهد شد و تنها در شرایط اضطراری درخواست‌های استثنایی به هدایت سازمان رهبری خانواده ممکن است پذیرفته شود.