تبیان، دستیار زندگی

رایج‌ترین عادت‌های نادرست تغذیه‌ای در آقایان

5 خطای مردانه

بسیاری از آقایان برخلاف خانم‌ها، تمایل چندانی به همراه داشتن غذای خانگی در محیط کار خود ندارند و ترجیح می‌دهند همراه با همکارانشان هر روز از یک رستوران غذا سفارش دهند. غذاهای رستورانی نسبت به غذاهای خانگی چربی و نمک بالاتری دارند که علاوه بر ایجاد احتمال افزایش وزن، احتمال ابتلا به فشار و چربی خون را هم بالا می‌برند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه ناسالم در مردان
یکی از مواردی که معمولاً آقایان نسبت به آن بی‌توجه هستند، رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب است. بیشتر آقایان به دلیل کمبود وقت یا استرس‌های کاری اقدام به حذف وعده‌های غذایی یا بدخوری‌هایی می‌کنند که می‌تواند در طولانی مدت باعث ایجاد چاقی، مشکلات گوارشی و اختلال عملکرد مغز در آن‌ها شود. از این رو، در این مطلب به بررسی 5 خطای رایج تغذیه‌ای آقایان و چاره برای آن‌ها می‌پردازیم.

خطای اول: خوردن بدون فکر

متأسفانه خوردن بدون فکر و برنامه جزو رایج‌ترین خطاهای تغذیه‌ای میان مردان است.
آمارها نشان می‌دهد حدود 45 درصد از آقایان در محیط کار، محیط‌های خانوادگی یا جمع‌های دوستانه، هرچه را که به آن‌ها تعارف کنند، می‌خورند؛ یعنی تقریباً نیمی از مردان دست رد به سینه هیچ تعارف خوراکی نمی‌زنند و هنگام پذیرش تعارف‌های غذایی اصلاً به کالری یا سلامت آن ماده غذایی فکر نمی‌کنند، در نتیجه، احتمال ابتلا به افزایش وزن، ریزه‌خواری و کاهش دریافت مواد مغذی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
چاره چیست؟
سعی کنید قدرت «نه» گفتن در برابر تعارف‌های غذایی را در خودتان پرورش دهید یا اگر نمی‌توانید به سادگی در برابر تعارف‌های غذایی «نه» بگویید، یک تکه بسیار کوچک از ماده غذایی‌ای که به شما تعارف شده را بردارید و به طرف مقابل بگویید همین چند لحظه پیش ناهار، شام، صبحانه یا میان‌وعده خورده‌اید و دیگر نمی‌توانید مقدار اضافه‌تری بخورید.
اگر خیلی با طرف مقابلتان تعارف دارید، می‌توانید مشکلات گوارشی را برای رد کردن تعارف او بهانه کنید.

از جمله خطاهای رایج تغذیه‌ای که بر اساس تحقیقات، رابطه بسیار مستقیمی با چاقی شکمی در مردان دارد، غذا خوردن سریع است. غذا خوردن سریع یعنی اینکه شما یک وعده غذایی را در کمتر از 10 دقیقه تمام کنید. غذا خوردن مناسب باید حداقل 20 دقیقه یا بیشتر طول بکشد و عمل جویدن و بلعیدن به آرامی انجام بگیرد تا پیام سیری در زمان مناسب به مغز برسد


خطای دوم: غذا خوردن در نیمه‌شب

یکی دیگر از عادت‌های تغذیه‌ای نادرست مردانه، بیدار شدن در نیمه‌های شب برای ناخنک زدن به غذاهای داخل یخچال است. این عادت از آنجا نشأت می‌گیرد که برخی آقایان به دلیل ریزه‌خواری‌های بین روز یا خستگی ناشی از کار، وعده شام را جدی نمی‌گیرند، در نتیجه نیمه‌های شب به دلیل گرسنگی یا ولع غذا خوردن از خواب بیدار می‌شوند. این عادت غلط می‌تواند به سادگی باعث افزایش وزن، چاقی شکمی و قرار گرفتن در معرض بیماری‌های قلبی شود زیرا معمولاً وقتی که شما بعد از نیمه‌شب غذا می‌خورید، بلافاصله به خواب می‌روید و فرصت کافی برای هضم و جذب غذا وجود ندارد. ضمن اینکه معمولاً کسی پس از غذا خوردن نیمه‌شب مسواک نمی‌زند و همین مسئله احتمال بو گرفتن دهان و پوسیدگی دندان‌ها را در آقایان چند برابر می‌کند.
چاره چیست؟
سعی کنید بعد از رسیدن به منزل، چرت کوتاه 15 دقیقه‌ای بزنید تا برای خوردن شام کاملاً سرحال باشید و غذایتان را به‌موقع یا به اندازه کافی مصرف کنید. برای پیشگیری از ولع خوردن در نیمه‌شب می‌توانید خوردن یک سیب یا یک لیوان شیر و خرما را به حدود یک ساعت قبل از خواب موکول کنید.

خطای سوم: حذف صبحانه

یکی دیگر از خطاهای تغذیه‌ای رایج میان آقایان، حذف وعده صبحانه است. بیشترین بهانه‌ای که مردان برای حذف این وعده غذایی مهم می‌گیرند، دیر رسیدن به محل کار، رساندن بچه‌ها به مدرسه یا نداشتن وقت کافی برای آماده شدن صبحگاهی است. این در حالی است که حذف صبحانه باعث کاهش متابولیسم، کمک به افزایش وزن، کاهش سطح انرژی، کاهش سطح هوشیاری و کاهش عملکرد مغزی می‌شود. از این‌رو، مردان در مواجهه با چنین مشکلاتی به مصرف اسنک‌های چرب و شیرین مانند انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، کلوچه‌ها یا نوشیدنی‌های شیرین مانند قهوه فوری رو می‌آورند. همین مسئله می‌تواند به مرور زمان علاوه بر افزایش وزن، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و افزایش چربی یا فشارخون را در آن‌ها به دنبال داشته باشد.
چاره چیست؟
حتی اگر گمان می‌کنید صبح‌ها وقت کافی برای صبحانه خوردن ندارید، سعی کنید از شب قبل یکی- دو لقمه کوچک نان و پنیر، نان و عسل یا نان و مربا آماده کنید و صبح روز بعد این لقمه‌های آماده را به عنوان صبحانه و به جای اسنک‌ها بخورید. اگر وقت این کار را هم نداشتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم خوردن یک سیب یا یک مشت بسته کشمش همراه با مقداری از مغزهای خام را جایگزین اسنک‌ها کنید. یک لیوان شیر و دو خرما هم می‌تواند به‌عنوان صبحانه گزینه خوبی باشد.

خطای چهارم: غذا خوردن سریع

از جمله خطاهای رایج تغذیه‌ای که بر اساس تحقیقات، رابطه بسیار مستقیمی با چاقی شکمی در مردان دارد، غذا خوردن سریع است. غذا خوردن سریع یعنی اینکه شما یک وعده غذایی را در کمتر از 10 دقیقه تمام کنید. غذا خوردن مناسب باید حداقل 20 دقیقه یا بیشتر طول بکشد و عمل جویدن و بلعیدن به آرامی انجام بگیرد تا پیام سیری در زمان مناسب به مغز برسد. از طرف دیگر، زمانی که شما بیش از اندازه سریع غذا می‌خورید، سیستم گوارشی‌تان برای هضم غذا دچار مشکل می‌شود و عوارضی مانند پُری سر دل، ریفلاکس یا دل‌درد سراغتان می‌آید. مردان معمولاً در محل کار یا پشت فرمان و تنها به بهانه کمبود وقت، سریع غذا می‌خورند و سلامتشان را شدیداً با چالش مواجه می‌کنند.
چاره چیست؟
باور کنید هر چقدر هم کار داشته باشید، هیچ‌چیز مهم‌تر از سلامتتان نیست بنابراین حداقل 15 تا 20 دقیقه بدون اینکه با کسی صحبت کنید، به خوردن وعده‌های غذایی اصلی مشغول شوید. اگر این وقت را در طول روز در اختیار ندارید، بهتر است حجم وعده‌های غذایی را کم و تعداد وعده‌ها را بیشتر کنید تا در هر وعده 5 تا 10 دقیقه‌ای بتوانید به آرامی غذای خود را بجوید و دچار اضافه وزن و مشکلات گوارشی نشوید.

خطای پنجم: خوردن غذاهای رستورانی

بسیاری از آقایان برخلاف خانم‌ها، تمایل چندانی به همراه داشتن غذای خانگی در محیط کار خود ندارند و ترجیح می‌دهند همراه با همکارانشان هر روز از یک رستوران غذا سفارش دهند. غذاهای رستورانی نسبت به غذاهای خانگی چربی و نمک بالاتری دارند که علاوه بر ایجاد احتمال افزایش وزن، احتمال ابتلا به فشار و چربی خون را هم بالا می‌برند، در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های قلبی در آقایان بیشتر می‌شود.
چاره چیست؟
سعی کنید حتماً برای ناهار در محل کار، غذای خانگی همراهتان داشته باشید.
اگر هم گاهی هوس کردید همراه همکارانتان غذای بیرون سفارش دهید، تا حد امکان کم‌چرب‌ترین انواع غذاها که غذاهای گریل شده هستند را انتخاب کنید و حتماً همراه با غذای اصلی، یک ظرف سالاد، سبزیجات یا ماست هم سفارش دهید.
سفارش دادن نوشابه‌های گازدار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.
منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.