تبیان، دستیار زندگی

باشگاه رفتن را برای خود لذت بخش کنید

با وسایل ضروری برای باشگاه رفتن آشنا شوید

داشتن تناسب اندام و ورزش کردن برای سلامت بدن شما اهمیت زیادی دارد. باشگاه رفتن روش بسیار خوبی برای رسیدن به تناسب اندام و سلامت بدن است. اگر می‌خواهید برای اولین بار به باشگاه بروید ممکن است برای‌تان کار سختی باشد اما نگران نباشید، به‌زودی می‌توانید مثل یک حرفه‌ای باشگاه بروید. قبل از این‌که به باشگاه بروید باید برای یک سری چیزها آماده شوید؛ سعی کنید تمام چیز‌هایی که لازم است را یاد بگیرید و غذاهای مناسب میل کنید تا تجربه‌ی خوبی از باشگاه و ورزش کردن داشته باشید.‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وسایل باشگاه ورزشی

قبل از این‌که برای اولین بار به باشگاه بروید باید یک سری کارها انجام دهید. اگر به‌درستی خود را برای باشگاه آماده کنید می‌توانید حداکثر فایده را از ورزش کردن ببرید. اول با مشخص کردن هدف‌تان از ورزش کردن آغاز کنید. می‌خواهید بدنی متناسب داشته باشید، می‌خواهید لاغر شوید یا سلامت خود را بهبود بخشید؟ این‌که بدانید می‌خواهید چه کار کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی می‌خواهید خود را برای باشگاه آماده کنید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

ساعت کار باشگاه: از ساعت کار باشگاه مطمئن شوید. اگر خود را برای ورزش کردن آماده کنید، به باشگاه بروید و ببینید بسته است، ممکن است انگیزه‌ی ورزش کردن را از دست بدهید.
ساعات شلوغی باشگاه: اگر در جمع مشکل دارید یا دوست ندارید برای استفاده از وسایل باشگاه صف بایستید، بهتر است ساعات شلوغی باشگاه را بدانید. یکی از اصلی‌ترین بهانه‌هایی که افراد برای نرفتن به باشگاه می‌آورند شلوغی آن است.
برای باشگاه رفتن همراه پیدا کنید: وقتی به‌تازگی وارد باشگاهی می‌شوید انگیزه گرفتن کار سختی است. حتی بعضی وقت‌ها به خاطر گرفتگی عضله که از جلسه‌ی قبل به‌جای مانده دیگر دوست ندارید باشگاه بروید. در چنین مواقعی یک دوست یا همراه می‌تواند کمک زیادی بکند. داشتن یک دوست باشگاهی باعث می‌شود هر دو به‌خاطر یک‌دیگر به باشگاه بروید یا روی یکد‌یگر حساب کنید و این باشگاه رفتن را آسان‌تر می‌کند.
از حرکات ساده شروع کنید: به خودتان فشار نیاورید. نباید از خود انتظار داشته باشید که روز اول مثل حرفه‌ای‌ها ورزش کنید و باید صبر کنید تا بدن‌تان آماده شود. با حرکات ساده شروع کنید و چند بار یک برنامه ورزشی را کامل اجرا کنید و سپس اگر می‌خواهید برنامه را تغییر دهید.

قبل از این‌که برای اولین بار به باشگاهی بروید مطمئن شوید تمام قوانین باشگاه را می‌دانید. به این شکل می‌توانید تجربه‌ی بهتری از باشگاه رفتن و ورزش کردن داشته باشید و از بروز مسائلی که ممکن است شما را بی‌انگیزه کنند جلوگیری می‌کنید.
برای ورزشکارانی که به‌طور منظم باشگاه می‌روند، آماده‌کردن ساک ورزشی کار معمول و راحتی به حساب می‌آید. شاید شما ایده ایجاد یک چک لیست برای ملزومات ساک ورزشی را مسخره کنید، اما وقتی‌ یک روز فراموش کنید که کتانی ورزشی‌تان را همراه ببرید، همان موقع است که تهیه یک چک لیست، بیشتر مورد توجه شما قرار می‌گیرد. اگر جزء ورزشکاران مبتدی هستید و تازه در باشگاه ثبت نام کرده‌اید و یا اینکه تا به‌حال پیش آمده که یکی از وسایل ضروری‌تان را جا گذاشته‌اید، این لیست قطعاً‌ به کار شما می‌آید. در این مطلب یادآوری می‌کنیم که در ساک ورزشی‌تان، باید چه وسایل ضروری قرار دهید، به‌علاوه چند وسیله لوکس که می‌توانید در صورت لزوم، به همراه داشته باشید.

ساک ورزشی

اول از همه خود ساک ورزشی را باید تهیه کنید. ساک‌های ورزشی در طرح‌ها، مارک‌ها و ویژگی‌های بسیار متنوعی موجود است، بنابراین ویژگی‌هایی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید متناسب با نیاز شما است. اگر می‌خواهید به استخر بروید و فقط به حوله، شامپو و مایو نیاز دارید، پس ساک مخصوص استخر را خریداری کنید. اگر هم قرار است که به باشگاه بدنسازی بروید، باید یک ساک ورزشیِ بزرگ‌تر بخرید. بعضی از افراد ساکی را دوست دارند که چند جیبِ کوچک برای وسایل کوچک‌تر، یک قسمت جداگانه برای کفش (یا لباس‌های کثیف) و یک بند قابل تنظیم داشته باشد. یادتان باشد که هر نوع ساک ورزشی، حتماً باید قابل شست‌وشو باشد.

لباس ورزشی

هیچ چیز بدتر از این نیست که بخواهید نیم ساعت ورزش کنید، اما به‌خاطر بد بودنِ جنس لباس‌های ورزشی‌تان عرق‌سوز شوید. جنس بعضی لباس‌ها مانع از انجام صحیح حرکات کششی می‌شود؛ درنتیجه نصف وقت شما در باشگاه به این می‌‎گذرد که لباس ورزشی‌تان را مرتب کنید، بعد هم که به منزل رفتید، فکر می‌کنید که وقت خود را هدر دادید و اصلاً‌ تمرین نکردید.

چاره کار این است که همیشه لباس ورزشی مناسب تهیه کنید. درحال حاضر لباس‌های ورزشیِ با کیفیتی در بازار وجود دارد که از الیاف خاصی ساخته می‌شوند. پارچه این لباس‌ها از فن‌آوریِ به نام «قابلیت تنفس» بهره می‌برند. این خاصیت باعث می‌شود که شدت تعریقِ زیاد، شما را از ورزش‌کردن باز ندارد و دیگر در حین انجام تمرینات اذیت نشوید.

نکته مهم: یادتان باشد که ضروری‌ترین لباس‌های ورزشی را همراه خود داشته باشید:
جوراب
لباس زیر
بلوز یا تاپ ورزشی
شلوار یا شورت ورزشی
در صورت لزوم لباس یا عینک شنا
در صورت لزوم کلاه، هدبند و موبند
جوراب: شاید به نظر برسد که جوراب نیازی به یادآوری ندارند، اما خیلی‌ها فراموش می‌کنند که جوراب‌های تمرینشان را همراه ببرند؛ در نتیجه مجبور می‌شوند که یا بدون جوراب ورزش کنند یا اینکه با همان جورابی که به پا داشتند، تمرین کنند.

کفش ورزشی

انتخاب کفش ورزشی مناسب، از لباس هم مهم‌تر است. هر ورزشی، کفش مناسب خود را دارد. اگر تمرینات هوازی انجام می‌دهید باید کفش رانینگ خریداری کنید. اگر هم آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل با دوستان خود فوتبال بازی می‌کنید، کفش مخصوص سالن بخرید. یادتان باشد که پا قلب دوم بدن است، به هیچ‌وجه با کفش‌های رسمی و نامناسب ورزش نکنید.

حوله کوچک

بدن در واکنش به گرمای زیاد (در حین انجام تمرینات) شروع به تعریق می‌کند. برای اینکه از حوله‌هایی که به‌صورت آماده در باشگاه ورزشی قرار داده شده استفاده نکنید، می‌توانید یک حوله کوچک تمیز در ساک ورزشی‌تان داشته باشید تا هنگام عرق‌کردن، دست و صورت خود را خشک کنید.

دفترچه یادداشت

اگر می‌خواهید تمریناتتان حالت نداشته باشد، باید یک دفترچه یادداشت کوچک تهیه کنید تا بتوانید برنامه تمرینی‌تان را مشاهده کنید و اگر لازم است آن ‌را با عملکرد هفته‌های قبلی‌ خود مقایسه کنید. اگر تازه ورزش را شروع کرده‌اید، می‌توانید نکات تمرینیِ جدید را داخل دفترچه‌تان یادداشت کنید.

بطری آب

بدن، در حین انجام تمرینات، به آب نیاز (یا هر نوشیدنیِ ورزشی که مربی توصیه کرده) دارد؛ بنابراین لازم است که یک بطری آب داخل ساک ورزشی‌تان داشته باشید، اما باشگاه جایی نیست که بشود برای باز و بسته‌کردنِ در بطری زمان صرف کرد؛ پس لازم است که از بطری‌های مخصوص ورزشی استفاده کنید تا هم به‌راحتی آب بنوشید و هم سرعت کارتان بالا برود.

کیسه یخ

آسیب‌دیدگی، جزئی از ورزش‌کردن است، اما با در اختیار داشتن کیسه‌های یخ در ساک ورزشیِ خود، می‌توانید هنگامی‌که ضربه‌ای به دست یا پای شما وارد شد، با گذاشتنِ کیسه یخ برروی آن، از ورم ناحیه مورد نظر جلوگیری کنید.

میان‌وعده سالم

هیچ چیز مثل بوی بد دهان، آزاردهنده نیست. توصیه می‌شود که بین تمرینات خود، میان‌وعده سالم مثل بادام و پسته میل کنید (با مشورت مربی)، تا هم معده شما خالی نباشد و هم انرژیِ تحلیل‌رفته را دوباره به‌دست بیاورید.

زیرانداز ورزشی

زیرانداز ورزشی (مت یوگا) یکی از لوازم ورزشی ضروری است. سطح نرم زیرانداز به‌ شما امکان انجام تمرینات کششی، نشسته و شکمی را می‌دهد. این زیراندازها دچار لغزش یا سُرخوردگی نمی‌شوند و به شما امکان انجام سریع‌تر و ایمن‌تر تمرینات را می‌دهد.

چند وسیله لوکس در ساک ورزشی

اسپری بدن
ماساژور دستی
هدفون یا mp3پلیر
ضدعفونی‌کننده دست
ساعت مچی هوشمند

نکته پایانی

یادتان باشد که ورزش‌کردن در طول روزِ کاری، نه‌تنها باعث تناسب اندام شما می‌شود، بلکه زنگ تفریحی دوست‌داشتنی و نشاط‌آور برای مغزتان به‌حساب می‌آید. در نتیجه، تمرکزتان افزایش پیدا می‌کند و سطح انرژی‌تان بالا می‌رود و در نهایت کاراییِ شما بیشتر می‌شود. فراموش نکنید ستاره‌های دنیای ورزش هم از اینجا شروع کرده‌اند، پس شما هم همین امروز با انتخاب یک برنامه ورزشی شخصی و اصولی، مثل آن‌ها، حرفه‌ای زندگی کنید.


منبع: کاویاب
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.