تبیان، دستیار زندگی

ارزیابی گیشه فیلم‌هایی که در جشنواره 36 فجر جایزه گرفتند

سیمرغ خوشبختی می‌آورد؟

یک گزارش درباره سرنوشت فیلم‌های سیمرغی جشنواره سی و ششم فجر. این فیلم‌ها در اکران عمومی چقدر فروش داشته‌اند و کجای جدول فروش ایستاده‌اند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره 36 فجر

سیمرغ فجر همچنان مهم‌ترین جایزه داخلی محسوب می‌شود. ارزش آن به‌قدری است که صاحبان فیلم‌ها در تبلیغات به‌طور ویژه به آن استناد می‌کنند. در آستانه جشنواره سی و هفتم گزارشی تهیه کرده‌ایم درباره سرنوشت فیلم‌های سیمرغی سال پیش. منظور این گزارش فیلم‌هایی است که جایزه اصلی به دست آورده‌اند. فروش هرکدام به‌علاوه جایگاه آن‌ها در جدول فروش اکران سال (باکس آفیس) مرور شده است. برای مشخص شدن جایگاه فیلم‌ها در جدول اکران، این توضیح لازم است که 67 فیلم تاکنون روی پرده رفته‌اند. حالا بیایید بررسی کنیم آیا سیمرغ در اکران عمومی به کمک فیلم‌ها آمده است؟

تنگه ابوقریب / بهرام توکلی

چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ بلورین بهترین فیلم (سعید ملکان)، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (بهرام توکلی)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (امیر جدیدی؛ این جایزه به‌طور مشترک با «عرق سرد» به دست آمد)، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی (محسن روزبهانی)، سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی (سعید ملکان) و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (رشید دانشمند)

کی اکران شد: 17 مرداد. این بازه زمانی به دلیل تعطیلات تابستانی جزو فصل خوب اکران محسوب می شود.

چقدر فروخت: 5 میلیارد و 646 میلیون تومان

رتبه در جدول فروش: 12

«تنگه ابوقریب» با شش سیمرغ رکورددار کسب جایزه در جشنواره سی و ششم لقب گرفت. این فیلم در اکران عمومی همپای سیمرغ‌های متعددش ظاهر نشد اما وقتی بدانیم فیلم‌های جنگی معمولاً گیشه خوبی ندارند، پی به اهمیت فروش «تنگه ابوقریب» می‌بریم. حجم تحسین‌هایی که در جشنواره نصیب فیلم شد، در اکران عمومی جواب داد و «تنگه ابوقریب» به فروش خوبی دست یافت.

به‌وقت شام/ ابراهیم حاتمی کیا


چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (ابراهیم حاتمی کیا)، سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری (علیرضا علویان؛ این جایزه به‌طور مشترک با «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به دست آمد) و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (کارن همایون‌فر)

کی اکران شد: نوروز 97 . بهترین زمان برای اکران فیلم ها، نوروز است که فیلم حاتمی کیا در این بازه زمانی روی پرده سینماها رفت.

چقدر فروخت: 13 میلیارد و 526 میلیون

رتبه در جدول فروش: 5

«به‌وقت شام» در جشنواره فجر سه سیمرغ گرفت اما صحبت‌های آتشین حاتمی کیا علیه برنامه‌های «هفت» و «سینما دو» بیش از جوایز تأثیرگذار بود. این کارگردان گله کرد که چرا فیلمش غیرمنصفانه نقد شده است. «به‌وقت شام» کمی بعد یعنی نوروز اکران عمومی شد و به فروش بالایی دست یافت.

مغزهای کوچک زنگ‌زده / هومن سیدی


چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (هومن سیدی)، سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری (علیرضا علویان؛ این جایزه به‌طور مشترک با «به‌وقت شام» به دست آمد)

کی اکران شد: 4 مهر. معمولا پاییز به دلیل تراکم اکران و نیز آغاز مدارس فصل خوبی برای نمایش فیلم ها محسوب نمی شود.

چقدر فروخت: 12 میلیارد و 720 میلیون تومان

رتبه در جدول فروش: 6

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» که در جشنواره عنوان بهترین فیلم مردمی را به دست آورده بود، در اکران پاییزی هم یکه‌تازی کرد و با اختلاف در صدر گیشه ایستاد. فیلم هومن سیدی درمجموع رتبه ششم جدول فروش سال را در اختیار دارد. «مغزهای کوچک زنگ‌زده» در جشنواره با استقبال مخاطبان، تحسین منتقدان و جوایز هیات داوران مواجه شد؛ برای موفقیت یک فیلم در اکران عمومی چه چیزی بهتر از این؟

سرو زیر آب / محمدعلی باشه آهنگر


چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه (عباس بلوندی)، سیمرغ بلورین بهترین مدیر فیلمبرداری (علیرضا زرین‌دست)

کی اکران شد: 30 آبان. این بازه زمانی می تواند برای اکران فیلم مناسب باشد ؛ اگر به اندازه کافی سالن و سانس در اختیار آن قرار گیرد. محمد علی باشه آهنگر معترض بود که فیلمش شرایط خوبی در اکران ندارد.

چقدر فروخت: 492 میلیون تومان

رتبه در جدول فروش: 43

انتظار فروش بالایی از «سرو زیر آب» نمی‌رفت اما این میزان از فروش هم پیش‌بینی نمی‌شد. فیلم در جشنواره صاحب سه جایزه شد و برخی منتقدان آن را تحسین کردند. از آن‌سو فیلم سراغ سوژه‌ای بکر در حوزه تفحص شهدا رفته است. مجموعه این عوامل می‌توانست به کمک گیشه «سرو زیر آب» بیاید که نیامد.

دارکوب / بهروز شعیبی


چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (سارا بهرامی) و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (جمشید هاشم‌پور)

 کی اکران شد: 6 تیر. زمان خوبی به اکران فیلم شعیبی تعلق گرفت.

چقدر فروخت: 2 میلیارد و 162 میلیون تومان

رتبه در جدول فروش:27

دو سیمرغ مهم بازیگری جشنواره سی و ششم به «دارکوب» رسید. سارا بهرامی در نقش زنی معتاد سعی کرد تصویری متفاوت به نمایش بگذارد و تلاشش ثمر داد. جمشید هاشم‌پور نقش کوتاهی در این فیلم بازی کرد و مثل همیشه خوب بود. «دارکوب» به‌رغم سوژه تلخی که دارد و بی‌پرده با اعتیاد روبرو شده است، مورد استقبال نسبی قرار گرفت و به فروشی که پیش‌بینی می‌شد، دست یافت.

بمب، یک عاشقانه / پیمان معادی


چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران و سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس (سارا خالدی زاده)

کی اکران شد: 14 آذر. «بمب، یک عاشقانه»در زمانی معمولی اکران شد.

چقدر فروخت: 6 میلیارد و 208 میلیون تومان

رتبه در جدول فروش: 10

اکران «بمب، یک عاشقانه» ادامه دارد و فروش آن بیش از 6 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد شد. تا همین مقدار هم فیلم پیمان معادی را باید موفق دانست. داستان این فیلم در دهه شصت و روزهای موشک‌باران تهران می‌گذرد و جزو فیلم‌های نوستالژیک دسته‌بندی می‌شود.

عرق سرد / سهیل بیرقی


چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (سحر دولتشاهی؛ این جایزه به‌طور مشترک با «چهارراه استانبول» به دست آمد) و سیمرغ بلورین بهترین تدوین (بهرام دهقانی و محمد نجاریان)

کی اکران شد: 4 مهر. «عرق سرد» هم در فصل معمولی سال روی پرده سینماها رفت.

چقدر فروخت: 2 میلیارد و 447 میلیون تومان

رتبه در جدول فروش: 28

با هیاهوی زیادی پا به جشنواره گذاشت؛ دو سیمرغ هم گرفت و در چند رشته نامزد دریافت جایزه بود. «عرق سرد» در اکران عمومی فروش معقولی به دست آورد اما این فروش هرگز همپای انتظاری که ایجاد کرده بود، نیست. پیش‌بینی می‌شد «عرق سرد» به دلیل سوژه ملتهبش یعنی پرداختن به مشکلات یک زن فوتبالیست، بمب گیشه لقب گیرد اما فروش آن از 2 و نیم میلیارد تومان تجاوز نکرد.

خجالت نکش/ رضا مقصودی


چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول

کی اکران شد: 12 اردیبهشت. اکران دوم نوروز، یکی از بهترین فرصت ها برای نمایش فیلم ها است که امسال نصیب «خجالت نکش» شد.

چقدر فروخت: 4 میلیارد و 560 میلیون تومان

رتبه در جدول فروش: 14

رضا مقصودی سال‌ها به‌عنوان فیلمنامه نویس فعالیت کرده بود که «شیدا» و «لیلی با من است» شاخص‌ترین فیلمنامه های او بشار می‌روند. مقصودی سال پیش «خجالت نکش» را کارگردانی کرد که هم در جشنواره موفق بود و هم در اکران عمومی. این فیلم کمدی نزدیک به 5 میلیارد تومان فروش کرد که رقم قابل‌توجهی برای آن محسوب می‌شود.

کامیون / کامبوزیا پرتوی


چه جوایزی به دست آورد: سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

کی اکران شد: هنوز اکران نشده است.

چقدر فروخت: -

رتبه در جدول فروش: -