تبیان، دستیار زندگی

آیا حضرت زهرا(س) در طول حیات خود حج تمتع به جای آورده اند؟

حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی با اشاره به قضایای مطرح شده در حجه الوداع که حجی کامل و ابراهیمی بود، تأکید کرد که حضرت فاطمه زهرا(س) نیز در این سفر همراه با پیامبر حضور داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت زهرا

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی پیشوایی» در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا حضرت زهرا(س) در طول زندگی خود حج تمتع به جای آورده اند یا خیر؟ گفت: حجه الوداع در سال دهم هجرت اولین باری بود که مسلمانان با حضور رسول خدا(ص) در گروه و قافله بزرگ شرکت کردند و حج تمتع و حج کامل ابراهیمی را به جای آوردند.

محقق و پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم افزود: این حج جنبه ی آموزشی داشت و مسلمانان این نوع حج را برای اولین بار انجام دادند که در حقیقت حج ابراهیمی بود یعنی پیراسته از آن اضافاتی بود که مشرکان انجام می دادند چون بت پرستان حج ابراهیمی را با خرافات آمیخته بودند ولی در این حج زنان و مردان مطابق دستور رسول خدا(ص) اعمال را انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی با بیان این که در آن حج حضرت فاطمه زهرا(س) هم حضور داشت، گفت: به این صورت که حضرت علی(ع) پیش از سفر حج به دستور رسول خدا به یمن رفته بود، در بازگشت از یمن به مکه آمد و در اثنای موسم حج به پیامبر ملحق شد، ولی حضرت فاطمه زهرا(س) با قافله ی مدینه، همراه پدرشان به مکه رفتند.

وی با اشاره به قضایای این سفر حج خاطرنشان کرد: حج تمتع دو قسمت دارد، یک قسمتش عمره است که حاجیان انجام می دهند و موقتا از احرام بیرون می آیند و مجددا محرم می شوند و به منا و عرفات می روند، در حجه الوداع حاجیان قسمت اول را انجام داده بودند که حضرت علی(ع) از یمن آمد و به دیدن حضرت فاطمه(س) رفت، دید حضرت فاطمه(س) عطر استعمال کرده و بوی خوشی می دهد و لباس رنگ رزی شده پوشیده اند.

نویسنده کتاب مقتل جامع سیدالشهدا(ع) اضافه کرد: همین مسأله قرینه بر این بوده است که حضرت فاطمه در حال احرام نبود، همچنانکه وقتی امیرمؤمنان(ع) از حضرت زهرا(س) پرسید که چرا این طوری کرده ای؟ فرمود : رسول خدا(ص) به من گفته است؛ این قرینه بر این است که آنها عمره را انجام داده بودند و در حال احرام نبودند.

وی یادآورشد: در ادامه حضرت علی(ع) از پیامبر این قضیه را پرسید، حضرت فرمود: بله من گفتم که مسلمانان بعد از خروج از عمره و قبل از محرم شدن این طور چیزها بر آنها حرام نیست، بنابراین این قضایای طولانی مطرح شده در مورد حج و صحبت های امیرالمؤمنین(ع) با حضرت زهرا(س) و پیامبر نشان می دهد که حضرت زهرا(س) همراه با قافله مدینه در این حج شرکت کرده اند.


منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.