تبیان، دستیار زندگی
اما از جالبترین اتفاقاتی که امسال و برای اولین بار در جیتکس رخ داد، نمایش مد دیجیتال یا همان gadjet glam2007 است. در این بخش که چیزی شبیه به همان شوهای لباس است به جای نمایش آخرین مدهای پوشاکی تازه‌ترین فناوری‌های پرتابل به نمایش در می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جیتکس؛ غوغای بزرگان

این نمایشگاه در حالی یكی از بزرگ‌ترین رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است كه باتوجه به نزدیكی‌اش به ایران، با استقبال شركت‌های ایرانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چه به ‌صورت بازدیدكننده و چه به صورت غرفه‌دار برگزار می‌شود.

تقریبا هیچ‌یك از مناطق كشور امارات مستعد كشاورزی نیست و مراتع طبیعی تنها دو‌درصد از خاك این سرزمین را در بر می‌گیرد.‌ مسلمانان 96درصد جمعیت را تشكیل می‌دهند و زبان رسمی این كشور عربی است. یکی از سیاست‌های مهم این کشور توجه خاص به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پیشرفت هر چه بیشتر است.

از همین‌رو شرکت‌های زیادی در این شهر در حال فعالیت هستند. «اینترنت سیتى» محل استقرار دفاتر شركت‌هایى همچون مایكروسافت، دل، زیمنس، اچ پى، اوراكل و آى.بى.ام، «میدیاسیتى» محل استقرار دفاتر چند ایستگاه تلویزیونى و «دهكده دانش» نیز محلی است که کالج‌های خارجی را در خود جای داده است.

جیتکس، سال گذشته میزبان 3‌هزار و 269 شركت از 79 كشور جهان بود که بیش از 133‌هزار نفر از فعالیت این شرکت‌ها بازدید کردند و این در حالی است که امسال بیش از 3‌هزار و 300 شركت با حضور خود در این نمایشگاه علاوه بر قدرت‌نمایی رکورد جدیدی را برای میزبانی به ثبت رسانده اند. همچنین گفته می‌شود که فروش حاصل از نمایشگاه جیتکس 2006 از مرز 80‌میلیون درهم گذشته است.

نمای ورود به غرفه‌های شهر اینترنتی دوبی

اما جیتکس براساس برنامه‌ای که سال‌ها در کارتابل خود داشته است، امسال نیز در دوبخش مستقل برگزار گردید. بخش نمایشگاهی که در محل مرکز تجارت جهانی برگزار شده و بخش فروشگاهی نیز در محل فرودگاه بین‌المللی دبی قرار دشت .

چین با 115 شركت، بزرگ‌ترین غرفه این نمایشگاه را در اختیار داشت و ایتالیا و بلغارستان نیز برای نخستین بار نمایندگی‌های رسمی‌ خود را به این نمایشگاه ‌فرستاده‌اند. Gitex امارات، پس از گذشت 27 دوره از برگزاری خود، اكنون جایگاهش را به عنوان تاثیرگذارترین نمایشگاه در حوزه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه خاورمیانه تثبیت كرده است.

امسال مركز تجارت جهانی دبی علاوه بر میزبانی Gitex و Gulfcomm كه از سال گذشته و با تمركز بر مخابرات و صنایع ارتباطی همنشین جیتكس شده، میزبان Cunsumer Electronic یا همان لوازم مصرفی الكترونیكی در سالن‌های شیخ راشد و شیخ مکتوم بود.

نمایشگاه امسال با احتساب سالن تازه تاسیس زعبیل كه مخابراتی‌ها را در خود جای داده است، در مساحتی به میزان 27‌هزار و 504 مترمربع برگزار می‌گردد.

سالن‌های نمایشگاه

امسال نمایشگاه در 12 سالن برپا شد. حجم درخواست‌های رسیده جهت حضور شركت‌ها در این نمایشگاه موجب شد تا برگزاركنندگان، یك سالن دیگر مخصوص شركت‌های فعال مخابراتی را به مجموعه سالن‌های نمایشگاه اضافه كنند.

بازدید‌کنندگان در بدو ورود علاقه‌مندی‌های خود را در فرم‌هایی مشخص کرده و سپس بلیط ورودی را برای پنج روز به مبلغ 100 درهم و یا یک روزه به قیمت 40 درهم دریافت می‌کنند. درج بارکد بر روی بلیت‌ها و حضور مسوولان در مدخل ورودی سالن‌ها و نیز در برخی از جایگاه‌های ‌ویژه در داخل سالن باعث شده تا مدیران جیتکس بتوانند با میزان وقتی که هر فرد در داخل هر سالن صرف می‌کند میزان علاقه‌مندی بازدیدکنندگان خود را بسنجند تا در سال‌ بعد با برنامه‌ریزی دقیق تر وارد عمل شوند.

مد دیجیتال

اما از جالبترین اتفاقاتی که امسال و برای اولین بار در جیتکس رخ داد، نمایش مد دیجیتال یا همان gadjet glam2007 است. در این بخش که چیزی شبیه به همان شوهای لباس است به جای نمایش آخرین مدهای پوشاکی تازه‌ترین فناوری‌های پرتابل به نمایش در می‌آید.

محل ثبت نام برای بازدید ازنمایشگاه و پرداخت بهای بلیط

نبرد بزرگان

سالن شیخ راشد اما امسال به میدان جنگی برای تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری و سرگرمی تبدیل شده بود. سونی در کنارش با سامسونگ و در کنار آن پاناسونیک و شارپ و سانیو رقابت نفس گیری در تولید تلویزیون ال‌سی‌دی‌ها به راه انداخته‌اند. اما در این بین شارپ با ارائه بزرگترین ال‌سی‌دی جهان یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبای خود قرار دارد. در این سالن علاوه بر نمایش ال‌سی‌دی‌ها، جدیدترین نسخه از کنسول‌های بازی نیز توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به سوی خود جلب کرده بود.

تبلیغات از نوع منظم

اما یکی دیگر از جاذبه‌های این نمایشگاه تبلیغات آن است. امسال یکی از اپراتورهای امارات به نام دو (du) اسپانسر اصلی جیتکس است به طوری که تقریبا علاوه بر تمام نمایشگاه شما می‌توانید در بیشتر مناطق دبی حتی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها تبلیغات (دو) را مشاهده کنید. تبلیغات یکی از مهمترین بخش‌های جانبی برای درآمدزایی جیتکس علاوه بر فروش محصولات در فروشگاه فرودگاه و فروش بلیط برای بازدید است. به طوری که کشور مصر برای اجاره چند روزه چند بیلبورد کوچک در محیط نمایشگاه نزدیک به 7 میلیون دلار هزینه کرد. حالا تخمین بزنید که هزینه اجاره غرفه و تبلیغات برای برند‌های مطرح چه میزان می‌تواند باشد.

ایران در جیتکس 2007

ایران جیتکس 2006 را تنها با 12 شرکت برگزار کرد. اما امسال ثنارای فقط با 7 شرکت به استقبال بیست و هشتمین نمایشگاه جیتکس رفته است و این در حالی است که به‌گفته برخی از مدیران بخش خصوصی، تا یک هفته قبل از برگزاری هنوز برنامه ایران برای حضور در نمایشگاه مشخص نبوده است. غیر از 7 شرکتی که به همراه ثنارای در غرفه ایران حضور داشتند، شرکت‌های دیگری همچون فراسو، سریر کالا، سیماوا، پایا سیستم، آواژنگ و برخی دیگر از نمایندگان برندهای مطرح به طور مستقل در نمایشگاه حضور داشتند.

شاید به جرات بتوان گفت که درصد بالایی از بازدیدکنندگان جیتکس 2007 را ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند. به هر حال نمایشگاه‌های بین‌المللی همچون جیتکس، بزرگترین و مهمترین مکان برای ارائه توانایی هر شرکت و یا کشوری محسوب می‌شوند و جا دارد دولت مردان ایرانی برای ایجاد زمینه‌های مناسب برای صادرات محصولات نگاه ویژه‌ای به نمایشگاه‌هایی از این دست داشته باشند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط:

جیتکس؛ بزرگ ترین رویداد مخابراتی خاورمیانه

گزارش تصویری نمایشگاه جیتكس 2006

فروش نمایشگاه جیتكس دبی از مرز 22 میلیون دلار گذشت