تبیان، دستیار زندگی
نه " بگویید چه بسیار كودكان خردسالی كه از شنیدن كلمه " نه " بیزارند و غالباً احساسات خویش را آشكارا می فهمانند . زمانی كه بچه نوپایتان روی زمین افتاده  و به خاطر شیرینی داد وهوارمی زند، به آسانی می شود به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گاهی به او " نه " بگویید

چه بسیار كودكان خردسالی كه از شنیدن كلمه " نه " بیزارند و غالباً احساسات خویش را آشكارا می فهمانند . زمانی كه بچه نوپایتان روی زمین افتاده  و به خاطر شیرینی داد وهوارمی زند، به آسانی می شود به خواسته اش تن در داد . ولی گهگاهی جواب منفی دادن ، هرقدر هم كه دشوار باشد ، زندگی را برای شما و فرزندتان راحت تر می سازد.

بگذارید بچه شما بداند كه پاره ای از رفتارهای خاصش را روا نمی دارید و این عمل سرانجام نقش بسزایی در آرامش او خواهد داشت . این كه به وی بیاموزید چه رفتاری باید داشته باشد، كار دشواری است ، ولی تلاشتان هدر نخواهد رفت چون درسهایی را كه فرا می گیرد ، در سراسر دوران كودكی از یاد نمی برد .

مهم این است كه فرزندتان را مورد تأیید فراوان قراردهید . در این جا چند موقعیت معمولی و مسلماً آشنا را به عنوان نمونه برگزیده ایم كه بهتر است پاسخ شما در برابر آنها منفی باشد.

رویارویی با خطر

موقعی كه شما و فرزندتان در كنار هم هستید ، دنیای پرهیجانی دارید.  برای كودكتان دویدن ، پریدن ، بالا رفتن و كنجكاوی امری طبیعی است و پیامد این قبیل اعمال برای وی با ضرب دیدگی ، كبودی ، ورم زیاد و برای شما با لحظه های نفس گیر همراه است .

چنانچه حس می كنید بچه شما دست به كار خطرناكی می زند ، مانعش شوید . این كه چقدر سرگرم است ، اهمیت ندارد . گاهی ناچار می شوید صدایتان را بلند كنید ، ولی نگاه كردن به چشمانش و قاطعانه " نه " گفتن هم می تواند همان قدر مؤثر باشد. بسیاری از پدران و مادران ، آموختن واژه هایی چون " اوخ" را به بچه ها ، موقعی كه دست به كارهای خطرناكی می زنند ، مفید می انگارند.

-شما می توانید با بی خطر ساختن منزل خویش و روشن تر ساختن اهمیت واژه " نه " شمار پاسخ های منفی تان را به حداقل برسانید.

-لازم است به بچه ها هم بیاموزیم كه چگونه با خطر روبه رو شوند و بستگی به شما دارد كه معین كنید كودكتان آماده انجام چه كاری است.

دیگر آزاری

اكثر نوپایان مرحله ای را پشت سرمی گذارند كه در آن سایرین و از جمله پدر و مادرشان را می زنند ، لگد پرانی می كنند ، هل می دهند و یا گازشان می گیرند . كودكان كمتر از سه سال نمی توانند از دیدگاه شخص دیگری به كارهای خود نگریسته و آنها را درك  كنند ، مگر این كه شما به آنها بگویید كه زدن یا گاز گرفتن ، به سایرین آسیب می رساند . بچه ها تنها چیزی كه می دانند این است كه هنگام خشمگینی با درماندگی ، از پرداختن به این گونه اعمال ، احساس خوشانیدی به آنها دست می دهد. اگر بچه خودتان ، شما و یا بچه دیگری را می آزارد، مصلحت در این است ضمن این كه متوجه خشمش هستید، وی را از این كار باز دارید و او را محكم گرفته وچنین جمله هایی بر زبان آورید :

-می دانم عصبانی هستی ، نزن ، لگد نینداز ، گاز نگیر! چون به دیگران صدمه می رساند. می توانید از وی بخواهید آن كودك " لطمه دیده" را ببوسد ، نوازش كند و پوزش بخواهد، هیچ گاه بعد از چنین رخدادی او را نزنید تا مثلاً بفهمانید كه زدن چه مزه ای دارد . این واكنش تنها به وی می آموزد كه چنین رفتارهایی درست است.

كج خلقی

ممانعت كردن كودكان برای داشتن چیزی و یا انجام كاری ، بیشتر اوقات به كج خلقی آنان می انجامد . سعی كنید همواره خونسرد باشید و بگذارید خشم كودك نوپایتان فرو بنشیند . هر وقت آرام شد و گذاشت در آغوشش  بگیرید، با گفتن جمله ای همچون " ناراحتی تو را می فهمم " به او بگویید كه به " ناراحتی اش " عنایت دارید و در عین حال بفهمانید كه پاسختان همچنان منفی است .

برهم زدن قاعده و قانون خانوادگی

چه بسیار خانواده هایی هستند كه با بزرگ شدن فرزندان ، مقررات را گسترش می دهند . ممكن است این نظم ها در آغاز خیلی ساده باشند. مانند مهربانی با جانوران دست آموز یا نریختن غذا در كف اتاق . چنین مقرراتی سودمندند زیرا دایمی و بی چون و چرا هستند . آنها به بچه ها كمك می كنند تا فرا گیرند كه حدود مشخصی هست كه باید به آنها پای بند باشند و از سوی دیگر به پدران و مادران یاری می رسانند تا در زمینه ی مناسب ، جهت " نه " گفتن دچار دودلی نشده و قاطعانه عمل كنند.

نكته مهم این است : مقرراتی وضع كنید كه پیوسته بشود تابع آنها بود و تا سرحد امكان با قاطعیت رعایتشان كرد . به طور مثال گفتن : " ما با حیوانات خانگی خود مهربانی می كنیم " خیلی مؤثرتر از گفتن : " گربه را نزن " است. همچنین مورد مهم دیگر این است كه بكوشید همان طور كه " نه " به زبان می آورید ، اگر بچه ها خوشرفتاری كردند ، تشویقشان كنید .

درخواستهای نابجا

یكی از خوشایندترین اعمال برای والدین ، دادن اشیای گوناگون به فرزندان است . از همین رو، رد كردن درخواست هایشان خیلی دشوار می باشد . خواه  در فروشگاه یك بسته آب نبات بخواهد و چه قبل از ناهار، بیسكوئیت .

بخشی از وجود ما مایل نیست ، " نه " بگوید و بچه ها هم می توانند به این موضوع پی ببرند . برای این كه پاسخ منفی شما مؤثر باشد ، باید آن را جدی بگویید . گفتن " شاید" یا " بعداً " صرفاً سبب می شود كه فرزندتان به غر زدن ادامه دهد. اگر لازم شد، بگویید: " صبر كن لحظه ای بیندیشم" و آنگاه پاسخ دهید .

قاپیدن اسباب بازی دیگران

چنانچه كودك نوپایتان چیزی بخواهد، آن را به دست می آورد، حتی اگر اسباب بازی مورد علاقه بچه دیگری باشد. آنچه می توانید صورت دهید این است كه به طورجدی از او بخواهید اسباب بازی را به شما برگرداند واسباب بازی دیگری را به وی بدهید .شاید بهترین روش برای بچه های خردسال این باشد كه حواس آنها را متوجه سایر چیزها بكنیم . با این وصف می شود به آنها توضیح داد كه " هركس باید اسباب بازی های خودش را داشته باشد و ما نباید كاری كنیم كه باعث به گریه افتادن بچه های دیگر شود".

دردسرهای علنی

بچه های كوچك متوجه نیستند كه چه كردارهایی در خانه شایسته ، و درمكان های همگانی ناپسند می باشند. شما نمی توانید به بچه ها توضیح دهید كه از چه رو" ادرار كردن " در كف فروشگاه بزرگ ( سو پر ماركت ) عمل ناشایستی است،  یك " نه " جدی به او مدد می كند تا بفهمد كه آنجا مكان مناسبی برای این قبیل كارها نیست.

" نه " گفتن آسان است اگر...

-شما ، همسرتان و سایر مراقبان كودكتان درباره رفتارهای مجاز وغیر مجاز به توافق رسیده باشید.

-در امور بی اهمیت ، وی را به حال خود رها سازید.

-عبارتهای ترغیب آمیز بر زبان آورید . بكوشید عوض گفتن : " اتاق را به هم نریز!" بگویید : " بیا اتاق را باهم مرتب كنیم ."

-به جای فریاد كشیدن ، واضح و قاطع سخن بگویید . داد زدن سبب می گردد او هم همین كار را بكند .

-هدف این است كه او با شما همكاری كند نه این كه فرمانبرداری كند .

-هیچ وقت نگویید : " شاید " ، موقع دادن پاسخ اعم از مثبت یا منفی ، اول بیندیشید و آنگاه تصمیم بگیرید.

-منتظر نشوید تا طاقتتان تمام شود و بعد به كودك بگویید : " نه " . بهتر آن است كه جلوی هرمشكلی را از اول بگیرید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.