تبیان، دستیار زندگی
عزت‌الله ضرغامی در هشتمین نشست افق رسانه یکی از وظایف مدیران رسانه ملی را ایجاد فضای نوآوری و استفاده هر چه بیشتر از نخبگان، ارزیابی دقیق آینده و برنامه‌ریزی صحیح خواند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وظیفه رسانه ملی نوآوری و ارتباط گسترده با نخبگان است

عزت‌الله ضرغامی

عزت‌الله ضرغامی در هشتمین نشست افق رسانه یکی از وظایف مدیران رسانه ملی را ایجاد فضای نوآوری و استفاده هر چه بیشتر از نخبگان، ارزیابی دقیق آینده و برنامه‌ریزی صحیح خواند.

هشتمین نشست افق رسانه صبح امروز سه‌شنبه 17 اردیبهشت با حضور رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان برگزار شد. ضرغامی در این نشست با یادآوری مرحوم هنردوست گفت: او هیچوقت برای خودش کار نمی‌کرد. شما هم باید از فرصت‌ها استفاده کنید، چرا که رسانه ملی وظیفه‌ای مهم به عهده دارد.

رئیس رسانه ملی یکی از وظایف مدیران را انگیزه دادن به برنامه‌سازان برشمرد و گفت: تا زمانی که انگیزه نباشد، خلاقیت و نوآوری شکل نمی‌گیرد و انگیزه منجر به پیدایش مسیرهای زیادی می‌شود. بنابراین پرورش اندیشه اهمیت زیادی دارد.

ضرغامی با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری استفاده هر چه بیشتر از نخبگان، ارزیابی دقیق آینده و برنامه‌ریزی صحیح برای آن و تقویت انگیزه و شایسته‌سالاری را لازمه ایجاد نوآوری در رسانه ملی و همه سطوح جامعه خواند.

وی درباره تفاوت نوآوری با مفاهیم مشابه اظهار داشت: باید بین اختراع به معنای اولین ظهور یک ایده جدید و متکی به فرد و نوآوری به معنای به اجرا در آوردن یک فرآیند در بستر سازمان تفاوت قائل شد.

رئیس صدا و سیما درباره مدیریت نوآور گفت: مدیر نوآور لزوماً خود صاحب و آفریننده ایده نو و واجد خلاقیت ویژه نیست، بلکه شخصی است که از ایده نو استقبال می‌کند. مدیر نوآور فعال است و سعی می‌کند فضای نوآوری را ایجاد کند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: ارتقاء کیفیت و متنوع کردن برنامه‌ها، کسب رضایت مردم، بهبود فرآیند تولید برنامه‌ها، ارتقاء توان و مهارت نیروی انسانی، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌روی از اهداف اولیه رسانه ملی در سال نوآوری و شکوفایی است.

ضرغامی به نوآوری مرحله به مرحله در همه مقاطع و بخش‌های رسانه ملی تاکید کرد و گفت: نتیجه فعالیت خوب در همه بخش‌ها به ویژه مجموعه‌های اطلاع‌رسانی کاهش تعداد مخاطبان پایگاه‌های اینترنتی مخالف نظام و ماهواره‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: برای نوآوری نیاز به چشم‌انداز داریم و نوآوری یک فرآیند جمعی است نه فردی. دیگر وظیفه مدیران رسانه ایجاد ارتباط با نخبگان است و در برخی مدیران این ضعف دیده می‌شود. مدیران باید راه را برای نوآوری باز کنند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به محیط رقابتی صدا و سیما گفت: نمی‌توان در سازمان صرفاً متکی به یک ایده خلاق باشیم. چرخه حیات نوآوری شامل مراحل مختلف است. بنابراین برای ایجاد ایده‌های خلاق باید نوآوری ایجاد کنیم، چرا که حرکت رو به رشد سازمان را تداوم می‌بخشد.

ضرغامی مدیران و کارکنان رسانه ملی را به مسئله‌یابی دقیق، شناخت صحیح مشکلات و تشخیص نیاز و تعامل، همکاری و مشورت با یکدیگر فراخواند و گفت: نوآوری نیازمند مشارکت‌پذیری، شکیبایی، فرانگری، انعطاف در رویارویی با مشکلات، آینده‌نگری و ارتقاء کیفی برنامه‌های تولیدی است تا مردم از برنامه‌ها راضی باشند و مخاطبان رسانه ملی افزایش یابد.

وی فراهم کردن زمینه‌های نقد و بررسی، پذیرش انتقادها، ایجاد فضای باز و آشنایی با نتایج را برای مدیران نقاط مثبت خواند و گفت: رسانه ملی موظف است نوآوری را علاوه بر دورن ساختار خود در جامعه زمینه‌سازی و ترویج کند.

رئیس صدا و سیما معرفی استعدادهای درخشان، دانشمندان، مبتکران و نوآوری‌های آنان، اطلاع‌رسانی نقاط قوت و ضعف نهادهای موثر در نوآوری و توجه ویژه به مسائل جوانان را از وظایف رسانه ملی خواند و گفت: نوآوری نشانه تحرک اجتماعی و امید شهروندان به زندگی است و رسانه ملی می‌تواند با ایجاد ارتباطات قدرتمند با نخبگان و طرح موضوع‌های جامعه فضای نوآوری را تشدید کند.

وی با بیان اینکه برخی افراد از نظریه‌پردازی‌ و بیان حقایق هراس دارند، گفت: جایگزینی فرهنگ ارداتمندی به جای انتقادپذیری برای جامعه به ویژه برای سازمان صدا و سیما مضر است و باید تلاش شود با شجاعت و عبور از خطوط قرمز و پرداختن هزینه‌ها به نتایج صحیح نوآوری دست یابیم.

ضرغامی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به آگهی‌های بازرگانی گفت: این آگهی‌ها در ساعات طلایی پخش می‌شوند و باید حوزه پیام صدا و سیما به آگهی‌ها توجه کند. گرچه بخشی از بودجه صدا و سیما از طریق آگهی‌ها تامین می‌شود، اما باید به پیام‌ها توجه کرد.

رئیس صدا و سیما با اشاره به شرایط خشکسالی نقش رسانه را در تشویق مردم به رعایت فرهنگ صحیح مصرف به خصوص صرفه‌جویی در آب و برق مصرفی مثبت خواند و گفت: به طور قطع اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع رسانه ملی می‌تواند روند افزایش مصرف آب و برق را کاهش دهد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: خط مشی اصولی و سیاست صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران حفظ وحدت و دفاع از مصالح ملی است و بر همین اساس نیز عمل خواهد کرد.

ضرغامی از برنامه‌سازان رسانه ملی خواست برنامه‌ها را طوری تولید کنند تا ترویج‌دهنده تجمل‌گرایی در جامعه نباشد و گفت: عملکرد خوب رسانه ملی در این سال‌ها با حضور به موقع در عرصه اطلاع‌رسانی موجب شده مخالفان نظام یکی از موانع جدی خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی همین رسانه ملی عنوان کنند.

رئیس رسانه ملی در ادامه افزود: نوآوری در برنامه‌های رادیو خیلی دیده می‌شود، به ویژه در رادیو جوان که امیدواریم آقای گیل‌آبادی در پست جدید هم موفقیت‌های بسیار کسب کنند، چرا که نمایش ظرفیت بالایی دارد و تاکنون اداره کل نمایش نتوانسته به لحاظ کمیت و کیفیت ایده‌آل‌های ما را تامین کند که با حضور آقای گیل‌‌آبادی امیدواریم این اتفاق بیفتد.

منبع : مهر