تبیان، دستیار زندگی

اگر در کنکور شکست خورده اید حتماً بخوانید

از شکست در کنکور تا موفقیت

همیشه و در همه حال به‌جای فکر کردن به شکست‌ها و ناکامی‌ها، موفقیت‌ها و کامیابی‌هایتان را به خاطر بسپارید. بهتر آن است که آن‌ها را یادداشت کنید؛ حتی با ذکر جزئیات، زیرا فراموش کردن موفقیت بسیار آسان است و گاه‌گاهی مراجعه به نوشته‌هایتان می‌تواند خاطرات خوبی را در شما زنده کند و البته انگیزه کار و تلاش را در وجود شما زنده و تازه نگه‌دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موفقیت در کنکور

در کنکور شکست خوردم و انگیزه ام را از دست داده ام و همش غصه می خورم که چرا پارسال موفق نشدم و همین باعث میشه از مطالعه و درس خواندن عقب بمانم لطفا راهنمایی ام  کنید؟


هرگز به گذشته فکر نکنید و ناامید نباشید؛ زیرا افسوس گذشته را خوردن کمکی به پیشرفت شما نخواهد کرد. در ضمن، یکی از رموز موفقیت در تحصیل این است که در هنگام مطالعه باانگیزه درس بخوانید. مشکلی که اشاره کردید در اکثر افراد به‌نوعی وجود دارد ولی کسانی موفق خواهند بود که از این شرایط به‌سرعت خودشان را خلاص و رها نمایند لذا گمان نکنید که این شرایط فقط مخصوص شماست چراکه اکثر افراد نیز با چنین مشکلی مواجه هستند. به خودتان افکار مثبت بدهید و افکار منفی را از خودتان دورنگه دارید. از مدرک‌گرایی پرهیز کنید و به کاربرد علم و زیبایی یادگیری علم بیاندیشید. به‌گونه‌ای که احساس کنید مطالبی که می‌خوانند واقعاً برای پیشرفت دنیا مفید هستند و فعالیتی و یادگیری که دارید مفید و باارزش است. به‌هرحال با این قبیل کارها انگیزه را در خود ایجاد نمایید.

چنانچه با شیب ملایمی میزان مطالعه خود را افزایش دهید به نظر بنده مشکلتان برطرف خواهد شد. به‌طور مثال اگر هفته اول فقط روزی چهار ساعت مطالعه دارید، در برنامه هفته دوم سعی کنید مطالعه روزانه خود را به چهار ساعت و نیم افزایش دهید. مطالعه روزانه خود را از سخت‌ترین درسی که دارید آغاز کنید. در ضمن هرگاه که از نظر فکری احساس کردید خسته شده‌اید کمی استراحت کرده و بعد از رفع خستگی مطالعه را ادامه دهید. همچنین می‌توانید هنگامی‌که از مطالعه یک درس خسته شدید، سراغ خواندن درس متفاوتی بروید. در ضمن ممکن است مطالب نامفهوم یک کتاب شما را از مطالعه خسته کند. چنانچه مبحث یک کتاب را متوجه نشدید می‌توانید همان مبحث را از روی یک کتاب کمک‌آموزشی مطالعه نمایید. برای مطالعه خود برنامه‌های هفتگی و ماهانه داشته و مشخص کنید که در هر بازه چه میزان از دروس باید خوانده شود. درنهایت ورزش روزانه، محیط با نور کافی و هوای مطبوع می‌تواند بسیار به مطالعه شما کمک کند. ناامید نباشید و با توکل بر خدا و همت خود به آنچه استحقاق دارید خواهید رسید.

درنهایت توصیه می‌کنم که نکات زیر را رعایت کنید انشاء الله مشکلتان برطرف خواهد شد:
1. زمان و مکان هدف‌های خود را تغییر دهید: هدف‌های بزرگ و ویژه برای خود در نظر بگیرید. اهداف بزرگ‌تر نسبت به هدف‌های کوچک‌تر، انگیزه بیشتری در فرد به وجود می‌آورند. هدف بزرگ اثر بیشتر و عمیق‌تری دارد و می‌تواند منشأ تولید انگیزه‌های قوی شود.

2. موفقیت خود را همیشه به یاد داشته باشید: همیشه و در همه حال به‌جای فکر کردن به شکست‌ها و ناکامی‌ها، موفقیت‌ها و کامیابی‌هایتان را به خاطر بسپارید. بهتر آن است که آن‌ها را یادداشت کنید؛ حتی با ذکر جزئیات، زیرا فراموش کردن موفقیت بسیار آسان است و گاه‌گاهی مراجعه به نوشته‌هایتان می‌تواند خاطرات خوبی را در شما زنده کند و البته انگیزه کار و تلاش را در وجود شما زنده و تازه نگه‌دارند.

3. مانند یک قهرمان رفتار کنید: داستان زندگی قهرمانان را بخوانید و رفتار و کردار آنان را سرمشق خود قرار دهید و به سخنان آنان گوش فرا دهید. کشف کنید که در کار و تلاش آنان چه ویژگی خاصی وجود داشته که سبب موفقیتشان شده؛ اما همیشه به خاطر داشته باشید این افراد همانند ما و سایر افرادند و بنابراین، به‌جای اینکه آنان را در مقام رفیعی بنشانید و تحسینشان کنید، اجازه دهید که الهام‌بخش شما باشند.

4. فقط به دنبال راحتی نباشید: با بی‌حالی که نوعی تنبلی است، خداحافظی کنید و برای ایجاد انگیزه در خود، با مشکلات مبارزه کنید.

5. کارتان را آهسته آغاز کنید: به‌جای آنکه کارتان را سریع آغاز کنید، نخستین گام‌ها را آهسته بردارید. هنگامی‌که کاری را با آرامش و طمأنینه شروع می‌کنید، مغز شما این فرمان را دریافت نمی‌کند که این کار باید باسرعت هرچه‌تمام‌تر خاتمه یابد؛ اما اگر مغز انسان احساس کند که باید برنامه کاری‌اش را با سرعت به پایان برساند چه اتفاقی می‌افتد؟ اغلب اوقات ممکن است فرد اصلاً کار موردنظر را آغاز نکند. پس شروع یک کار بدون شتاب بهتر از اصلاً شروع نکردن است.

برای مطالعه خود برنامه‌های هفتگی و ماهانه داشته و مشخص کنید که در هر بازه چه میزان از دروس باید خوانده شود. درنهایت ورزش روزانه، محیط با نور کافی و هوای مطبوع می‌تواند بسیار به مطالعه شما کمک کند.


6. کار سخت‌تر را اول شروع کنید: اغلب هنگامی‌که به کارهای روزمره خود فکر می‌کنیم به‌نوعی دچار نگرانی می‌شویم که کی و چگونه این‌همه کار را انجام بدهیم. از سخت‌ترین کار شروع کنید. هنگامی‌که سخت‌ترین کار موجود در فهرست را شروع کرده و به پایان برسانید، احساس می‌کنید که بار سنگینی را از دوشتان برداشته‌اید. در این هنگام است که احساس آرامش بیشتری در وجود‌تان پدیدار می‌شود و بقیه روز اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت و نگرانی‌های روز‌مره‌تان. کاهش پیدا می‌کند.

7. برنامه کاریتان را به چندین برنامه کوچک‌تر تبدیل کنید: هنگامی‌که پروژه بزرگی در دست دارید، آن را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید، سپس با تمرکز روی نخستین بخش کار‌، فعالیت خود را آغاز کنید و وقتی این بخش تمام شد، بخش بعدی را آغاز کنید. موفقیت‌های کوچکی که در انجام بخش‌های اولیه به دست می‌آورید، انگیزه شمارا افزایش می‌دهد و از تمرکز روی کل کار که ممکن است سبب دلسردی شما شود، جلوگیری می‌کند. اگر این روش را دنبال کنید خود شما هم از نتیجه‌ای که می‌گیرید، شگفت‌زده خواهید شد.

8. بعد از هر 45 یا 50 دقیقه مطالعه 10 الی 15 دقیقه استراحت کنید. اگر از مطالعه یک درس خسته شدید سراغ مطالعه درسی متفاوت بروید. در مکانی به‌جز مکان استراحت خود مطالعه کنید. همچنین در محلی با هوای مطبوع و نور کافی درس بخوانید. هرکدام از ما در بازه‌ای از روز سرحال‌تر هستیم. بعضی‌ها شب‌زنده‌داریم و بعضی‌ها سحرخیز. تمرکز اصلی مطالعه خود را در بازه‌ای قرار دهید که در آن احساس بهتری دارید. ورزش روزانه و هر عامل دیگری که بتواند بر روحیه شما اثر مثبت بگذارد را در برنامه خود جای دهید.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره راهنمای تحصیلی مرکز مشاوره تبیان