تبیان، دستیار زندگی
علیرضا داودنژاد، رضا میركریمی، محمد مهدی دادگو و مجید مجیدی تندیس خدمت به سینمای ملی ایران را به سید محمد بهشتی اهدا كردند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهالی سینما از معمار سینمای ایران تقدیر كردند

اهالی سینما از معمار سینمای ایران تقدیر كردند

/در آستانه‌ی روز ملی سینما /

اهالی سینما از معمار سینمای ایران تقدیر كردند

بهشتی: سینما از چهار طرف مورد تهدید است اما ...

علیرضا داودنژاد، رضا میركریمی، محمد مهدی دادگو و مجید مجیدی تندیس خدمت به سینمای ملی ایران را به سید محمد بهشتی اهدا كردند.

در مراسم شب گذشته كلیپی كه كیومرث‌ پور احمد درباره سید محمد بهشتی ساخته بود، به نمایش درآمد، در این كلیپ رضا یزدانی اشعار سهراب سپهری را خواند و موسیقی "فردین خلعتبری" آن را همراهی كرد. بهشتی در بخشی از این كلیپ می‌گوید: الان باور كردنی نیست كه سینما رو به نابودی است، ممكن است با ایده‌ال‌های ما و من هم فاصله داشته باشد، اما سینمایی كه در مقیاس جهانی عرضه شده است نمی‌تواند روبه نابودی برود.

عزت‌الله انتظامی نیز دراین كلیپ از بهشتی به عنوان "معمار سینمای ایران" نام برد.

كیومرث پوراحمد كه برای مراسم تقدیر از سید محمد بهشتی به روی صحنه آمده بود گفت: من ابتدا پیشنهاد كردم كه علیرضا داوودنژاد درباره‌ی بهشتی صحبت كند. گفتند: داودنژاد با دمپایی می‌آید. راست می‌گن بی‌ادب، آداب را رعایت نمی‌كند. به همین دلیل من بخشی از مطلبی كه علیرضا داودنژاد در سالی كه سید محمد بهشتی از سینما رفت. با عنوان "بعضی چیزها كه از بهشتی شنیدم" می‌خوانم.

وی بعد از قرائت بخشی از آن متن گفت: این اولین باری است كه دست اندركاران سینما، اصولا یك تشكیلات صنفی از یك مقام دولتی تجلیل می‌كنند، یك مقام دولتی كه در دوران خودش در تمام تولیدات افتخار آفرین سینما نقش داشته است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب در یك ساختمانی به نام "آیت فیلم" آدمهایی بودند كه یك كمی غریب بودند اما در میان آنها یك آقایی بود كه من دوستش داشتم. وقتی بیشتر حرف‌هایش را شنیدم به او بیشتر علاقمند شدم. او بعد رفت تلویزیون و سپس در دوره‌ی آقای انوار رفت فارابی. در آن دوران بیشتر به او علاقمند شدم.

سید محمد بهشتی با همه‌ی مدیران قبلی خودش فرق می‌كند. نوع برخوردش فرق می‌كرد. همه‌ی بچه‌های سینما را بچه‌ها و برادرهای خودش می‌دانست. سنگ صبورهمه‌ی سینماگران بود.

همه‌اش لطف نبود قهرهم بود و پس گردنی هم می‌زد اما آنها نیز دوست داشتنی بود.

پوراحمد گفت: بهشتی از آن جمله مدیران سینمایی بود كه زمانیكه از پستش كنار رفت، دفتر و دكان باز نكرد و وارد كار تجاری نشد و بازهم كار كرد و هر جا رفت كار خلاقانه انجام داد.

در آخرین روزهای كه در فارابی بود، من به ایشان گفتم: «من نگران هستم نهالی كه شما كاشته‌اید از هم پاشیده شود» او به من گفت: «این نهالی كه ما كاشتیم، اگر قرار باشد خشك شود، بگذار بشود» اما دیدیم كه خشك نشد.

وی ادامه داد: در این میان عده‌ای این وسط آب در هاون می‌كوبند با انرژی هم می‌كوبند. من معتقدم جشنواره فجر باید یك جایزه به سید محمد بهشتی بدهد.

وی با اعتقاد براینكه، نخبه كشی در این كشور مرسوم شده است، معتقد است: لایق ترین مدیران زیر فشارها بودند، اما نمی‌توان آنها را حذف كرد، سید محمد بهشتی حذف شدنی نیست و نخواهد بود.

كیومرث پور احمد ضمن اشاره به كلیپی كه از سیدمحمد بهشتی ساخته است گفت: وقتی پیشنهاد شد من این كلیپ را بسازم، عكس و فیلمی نتوانستم در آرشیوی درباره ان مدیر سینمایی پیدا كنم. نمی‌دانم این فیلم‌ها كجاست؟! به هرحال همه دلتنگی‌های خودم را به آقای بهشتی سعی كردم در این كلیپ متجلی كنم.

علیرضا داودنژاد، رضا میركریمی، محمد مهدی دادگو و مجید مجیدی به روی صحنه آمدند و مجیدی تندیس خدمت به سینمای ملی ایران را به سید محمد بهشتی اهدا كرد.

سیدمحمد بهشتی ضمن تشكر از خانواده‌ی بزرگ سینما گفت: حدود چهارده سال قبل تقدیر اینگونه بود كه از سینما كنار بروم. خاطرم هست در مجلس خداحافظی كه دوستان ترتیب داده بودند، عرض كردم احساس من از آن مجلس این بود كه بیشتر به مجلس ترحیم شباهت دارد. من هم توفیق داشتم در مجلس ترحیم خودم شركت كنم. بعد از نزدیك به چهارده سال شركت در این مراسم، برای من مثل این می‌ماند كه كسی از آن عالم به خواب نزدیكانش آمده باشد. البته این خوابها گاهی كابوس و گاهی رویا است، امیدوارم برای شما شبیه كابوس نباشم.

وی ادامه داد: موقعیت و امكانی كه من در این روزگار نسبت به سینما دارم برای كسانی كه به سینما نزدیك‌تر هستند و در بطن آن هستند، وجود ندارد. من كمتر تصویر كلوزاپ از سینما می‌بینیم. من هیچ وقت اغراق نمی‌كردم كه فیلم‌ها را می‌بینم ـ البته اخیرا فیلم آقای میركریمی را دیدم ـ همیشه تصویر لانگ شات از سینما دارم و می‌دادم كه كمتر اهالی سینما این امكان را دارند.

وی افزود: تصویری كه از سینما می‌بینم، سینمایی است كه در معرض تهدید و دشمنی است.

این سینما از چهارسو مورد تهدید و دشمنی‌های خرد و كلان داخلی و خارجی ـ منظورم داخل سینما و خارج سینما ـ است، ولی درعین حال می‌بینم سینما از شش جهت حمایت خرد و كلان می‌شود، بنابراین سینما، سینمای ماندگاری است. سینمای خوبی است و گوهر گرانبهایی است. این سینما را هر كسی به سهم خودش حمایت می‌كند.

وی گفت: سینمای ایران از جمله میراث فرهنگی ما است و این مقام بالایی برای سینمای ایران است و انشاالله زنده است.

منبع : ایسنا