تبیان، دستیار زندگی
اگر تاریخ ظروف را مطالعه كنید، متوجه می‌شوید كه تا به حال پشت سر هیچ جنسی این همه حرف و حدیث و بدگویی نبوده است. ظروف تفلون از آلودگی محیط زیست گرفته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معایب و محاسن ظروف تفلون

تفلون؛ متهم دوست‌داشتنی

اگر تاریخ ظروف را مطالعه كنید، متوجه می‌شوید كه تا به حال پشت سر هیچ جنسی این همه حرف و حدیث و بدگویی نبوده است. ظروف تفلون از آلودگی محیط زیست گرفته تا سرطان‌زایی به هر چیزی متهم شده‌اند، اما جالب اینجاست كه هنوز هم محبوب‌ترین ظروف آشپزخانه هستند و از پُر فروش‌ترین ظروف پخت و پز به شمار ‌می‌روند.

ظرف تفلون

تاریخچه پیدایش ظروف تفلون به سال 1938 باز می‌گردد. در این سال پلانك در شركت "دوپونت" آمریكا، ماده‌ای پلیمری به نام پلی‌تترافلوئوراتیلن(PTFE) را كشف كرد و این ماده را با نام تجاری تفلون به صنایع غذایی و پزشكی هدیه كرد. این ماده در واقع نوعی پوشش نچسب و عایق الكتریسیته است كه هم مقاومت حرارتی بالایی دارد و هم مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل اسیدها و بازها دارد. تفلون‌ در مقایسه با پوشش‌های نچسب دیگر، از بالاترین ضریب نچسبی برخوردار است و اداره نظارت بر غذا و داروی آمریكا تفلون را به‌عنوان پوشش مجاز در ظروف پخت غذا مورد تایید قرار داده است. اما با این وجود، گاهی برخی از كارشناسان نسبت به استفاده از این ظروف هشدار می‌دهند.

دكتر كشاورز در این زمینه می‌گوید: «در تهیه ظروف تفلون از كادمیوم استفاده می‌شود كه از فلزات سنگین است. این ماده به مرور وارد غذا می‌شود و باعث بروز سرطان، كوتاهی قد و ضایعات پوستی می‌شود. علاوه بر این، كادمیوم در سنتز هموگلوبین دخالت می‌كند و منجر به كم‌خونی می‌شود.»

در مقابل این نظر، مهندس رفیعی، كارشناس یك كارخانه تولید ظروف تفلون می‌گوید: «كادمیوم قبلا برای تولید رنگ قرمز به كار می‌رفت. این رنگ در قسمت خارجی ظروف استفاده می‌شد و كادمیوم نمی‌توانست وارد غذا شود، اما به هر حال در تولید ظروف جدید استفاده از این فلز ممنوع شده است و هیچ نگرانی از این جهت وجود ندارد.»

چندی پیش هم محققان دانشگاه تورنتو بر پایه نتایج یك تحقیق اعلام كردند كه تفلون در اثر حرارت تجزیه می‌شود و گازی كه در اثر تجزیه از آن متصاعد می‌شود برای محیط ‌زیست زیان‌آور است. این مسئله نگرانی‌های جدیدی در مورد ظروف تفلون به‌وجود آورد اما شركت "دوپونت" در یك اظهار نظر رسمی اعلام كرد پوشش‌های نچسب این شركت، كیفیت خود را تا دمای 260 درجه سانتی‌گراد حفظ می‌كنند و تجزیه پوشش فقط زمانی اتفاق می‌افتد كه درجه حرارت به‌طور مستمر از 340 درجه تجاوز كند. این در حالی است كه در طبخ غذا هیچ گاه دما از 250 درجه بالاتر نمی‌رود.

در مورد ظروف تفلون توجه به این نكته ضروری است:

تنها ظروفی كه در كارخانه‌هایی با مجوز پروانه ساخت از وزارت بهداشت تولید می‌شوند، استاندارد و بهداشتی هستند.

مهندس رفیعی در این زمینه حتی می‌گوید: «طبق نظر كارشناسان، تفلون مرغوب حتی اگر بلعیده شود، بدون هیچ اثر سوئی بر بدن، دفع می‌شود.»

ظرف تفلون

به هر حال از آنجایی كه اصولا در بلعیدن تفلون هیچ خاصیت و لذتی وجود ندارد، بهتر است در استفاده از تفلون‌ها نكات ایمنی را رعایت كنید:

*برای شستشوی این ظروف حتما از ابر استفاده كنید و با سیم ظرف‌شویی به جان قابلمه‌های تفلونی خود نیفتید.

*در ضمن بهتر است از پودرهای شوینده استفاده نكنید و به استفاده از مایع ظرف‌شویی بسنده كنید.

*قاشق فلزی را هم به ته ظرف تفلونی نكشید و برای این كار از قاشق‌های تفلون یا چوبی استفاده كنید. این ‌طوری می‌توانید مطمئن باشید كه در میان لقمه‌های غذایتان تكه‌های تفلون وجود ندارد.‌

*نكته مهم در مورد ظروف تفلون این است كه هرگز برای صرفه‌جویی و كمك به اقتصاد خانواده، به بازسازی ظروف تفلون خود فكر نكنید و به دنبال راه‌های دیگری باشید، چون وزارت بهداشت با توجه به مورد تایید نبودن واحدهای بازسازی تفلون و نوع تفلون مصرفی در این موارد، فعالیت این‌گونه واحدها را غیرمجاز اعلام كرده است.

منبع: سایت طعام اسرار

*مطالب مرتبط:

تاثیر ظروف آلومینیومی و مسی بر کیفیت غذا

تاثیر ظروف استیل، تفلون و ... بر غذا

معایب و محاسن ظروف سفالی برای غذا

معایب و محاسن ظروف ملامین

معایب ظروف رویی یا روحی؟

هشدار پزشکان در مورد ظروف یک بار مصرف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.