تبیان، دستیار زندگی
وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح جشنواره و نمایشگاه تولید وساماندهی محتوای الكترونیكی ایران، تولید محتوا در بخش آموزش و پژوهش را ضعیف عنوان كرد و گفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح جشنواره و نمایشگاه تولید وساماندهی محتوای الكترونیكی ایران (تسما)

افتتاح جشنواره و نمایشگاه تسما

وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح جشنواره و نمایشگاه تولید وساماندهی محتوای الكترونیكی ایران، تولید محتوا در بخش آموزش و پژوهش را ضعیف عنوان كرد و گفت: سالانه چندین هزار رساله دانشجویی در كشور تولید می شود، اماهیچ فایل الكترونیكی در این خصوص وجود ندارد.

دكتر محمد سلیمانی در مراسم افتتاح جشنواره تسما (تولید و ساماندهی محتوای الكترونیكی ایران) با تاكید بر اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در كشور از زوایای مختلف اظهار داشت: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دغدغه اصلی حكومتها و دولت ها است . به نحوی كه ایجاد شرایط مناسب برای تبدیل ict  به اهرم توسعه یكی از مهم ترین فعالیت های كشورها است.

وی با بیان اینكه تمامی دولتها تلاش می كنند در این جریانات رتبه خود را ارتقا دهند، به وجود دولت الكترونیك به عنوان لازمه رفع نیاز مردم اشاره كرد و یادآور شد: در حال حاضر اطلاعات دقیق و شفاف به بركت فناوری اطلاعات با سرعت نور در اختیار همه قرار می گیرد.

دكتر سلیمانی انسجام اجتماعی در سطح دنیا را مستلزم حركت از محیط فیزیكی به فضای دیجیتالی دانست و خاطر نشان كرد: آشنایی و به كارگیری فناوری های نوین در فناوری اطلاعات و ارتباطات یك انتخاب نیست، بلكه ضرورت است.

وزیر ارتباطات به محورهایی چون زیر ساخت،‌ دیتا،‌ تلفن همراه و ثابت، دولت الكترونیك و تولید محتوای دیجیتال به عنوان مسائل اجتناب ناپذیر اشاره كرد و تصریح كرد: در حوزه زیر ساخت كشور ما وضعیت مطلوبی را دارا است.

وی ادامه داد: آمادگی زیر ساخت برای ارائه سرویس ها در وضعیت خوبی قرار دارد. به طوری كه بنگاها و سازمانها می توانند از این موقعیت برای ارتباطات با مردم استفاده كنند.

وی خاطر نشان كرد:‌در حال حاضر 23 میلیون مشترك تلفن ثابت در كشور وجود دارد كه سازمانها می توانند از طریق زیر ساخت ها با آنها ارتباط برقرار  كنند.

وی با اشاره به بهره برداری از شبكه هوشمند از آن به عنوان تحول عظیم در بنگاههای اقتصادی نام برد و گفت : 52 هزار روستای كشور تحت پوشش شبكه مخابراتی قرار دارد.

وی با اعلام این خبر كه شمار مشتركان تلفن همراه از تلفن ثابت جلو زده است، شمار مشتركان تلفن همراه را 5/23 میلیون بر شمرد.

دكتر سلیمانی با تاكید بر اینكه بیش از 32 هزار كیلومتر از جاده های اصلی كشور تحت پوشش شبكه زیر ساخت قرار دارد، ‌تصریح كرد: ارتباط بیش از 2میلیون مشترك تلفن بی سیم روستایی با شبكه edge فراهم شده است.

وزیر ارتباطات حركت شبكه دیتا را در حد شبكه سیار مطلوب ارزیابی كرد و گفت:باید از این شبكه استفاده مفید صورت گیرد.

وی به لزوم اسیتفاده بانك ها از این فضا اشاذره كرد و گفت: استفاده از فناوری اطلاعات هزینه ها را كاهش خواهد داد.

وزیر ارتباطات گفت: سرمایه انسانی در كشور ما بی نظیر است به نحوی كه سالانه حدود 2 هزار نفر در این حوزه تربیت می شوند و به جرات می توان گفت جوان ایرانی هر غیر ممكنی را در این حوزه ممكن می سازد.

افتتاح جشنواره و نمایشگاه تسما

وی با بیان اینكه وزارت ارتباطات رتبه اول را در بین تمامی وزارت خانه ها در بحث توسعه كسب كرده است افزود:در حوزه ict بیش از یك میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال  گذشته انجام پذیرفته است.

سلیمانی با تاكید  بر اینكه امروزه فناوری اطلاعات در سبد خانوار ایرانی جای دارد تصریح كرد:بالاترین رضایت مندی در بخش خدمات از این حوزه است، مردم آمادگی پرداخت استفاده از این حوزه را دارند .

وزیر ارتباطات از دیگر موارد پرداختن به فناوری اطلاعات به مواردی چون ثبت نام اینترنتی دانشگاهها كه رضایت مندی داوطلبان را در پی داشت اشاره كرد و افزود: استفاده از فناوری اطلاعات امنیت ملی اجتماعی را در پی دارد.

دكتر سلیمانی تصریح كرد: نباید تنها به بودجه دولتی بسنده كرد، بلكه باید از فناوری های نوین در جهت ایجاد درآمد بهره برد.

سلیمانی با بیان اینكه شبكه زیر ساخت این اجازه را به همه می دهد كه از این امكانات استفاده كنند، یادآور شد: فناوری اطلاعات می تواند در حوزه سیاست نیز تغییرات اساسی ایجاد كند.

وی با تاكید بر بالابردن مهارت ها در این حوزه بیان داشت: امروزه دوره گذار از آموزش سنتی به آموزش مدرن است. لذا باید دسترسی همه مردم را به فناوری اطلاعات فراهم كنیم هر چند كه در حال حاضر بستر آن مهیا است اما كاربران برای دریافت اطلاعات هنوز با مشكل مواجهند.

وزیر ارتباطات حفاظت از زبان فارسی در محیط دیجیتال را نقش تاریخی ملت ایران عنوان كرد و گفت: گسترش سریع كاربرد سرویس های جدید در شبكه احساس می شود.

وی همچنین به امنیت و ارتباط رسانی در محیط های دیجیتالی اشاره كرد و گفت: كشور ما می تواند بیشترین بهره را از فرصت های به وجود آمده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ببرد.

افتتاح جشنواره و نمایشگاه تسما

در ابتدای این مراسم سعید سالاریان دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و دبیرجشنوراه گفت: اكثر تولیدكنندگان محتوا نمی‌دانند كه كدام سازمان‌ها و یا حتی بخش خصوصی علاقه‌مند به استفاده از این محتواهای تولید شده هستند به همین دلیل در زمینه تولیدات الكترونیكی مایوس می‌شوند.

وی اظهار داشت:  برای حمایت از این تولیدكنندگان بازار ملی اشتراك محتوا راه‌اندازی می‌شود كه تولیدات آنها از محل بودجه مختص خرید محتوای الكترونیكی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی  خریداری خواهد شد.

وی بیان داشت: زمانی كه این محتواها در بازار ملی اشتراك محتوا قرار داده می‌شود، توسط مصرف‌كنندگان با هزینه‌ناچیزی خریداری می‌شود كه در نهایت این هزینه نیز به تولیدكننده اصلی خواهد رسید.

شهریاری این اقدام را سبب تشویق تولیدكنندگان محتوا برای ارتقای كمیت و كیفیت دانست.

افتتاح جشنواره و نمایشگاه تسما

دبیر جشنواره تسما ادامه داد: عوامل توسعه‌دهنده فناوری اطلاعات در كشور باید به طور هماهنگ توسعه یابد كه از جمله این عوامل می‌توان به دسترسی، زیرساخت‌ها، نرم افزارهای كاربردی و تجهیزات اشاره كرد.

شهریاری بیان داشت: اگر می‌خواهیم آی‌تی در كشور توسعه یابد، باید عوامل توسعه آن به صورت متوازن پیشرفت كند.

سعید سالاریان دبیر اجرایی این جشنواره نیز گفت: هدف از برگزاری این جشنواره و نمایشگاه فراهم كردن فضایی برای عرضه محتوای الكترونیكی توسط بخش خصوصی و دولتی است.

افتتاح جشنواره و نمایشگاه تسما

به گفته وی، ارزیابی محتوای الكترونیكی سازمان‌های دولتی و خصوصی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می‌رود.

سالاریان گفت: اكنون حدود۴۰ سازمان دولتی و۱۱۲ شركت خصوصی در نمایشگاه تولید و ساماندهی محتوای الكترونیكی شركت كرده و تولیدات الكترونیكی خود را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته‌اند.

گفتنی است: نمایشگاه تسما از 13 الی 17 شهریور ماه در محل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برپاست.

روابط عمومی موسسه تبیان