تبیان، دستیار زندگی
می گویند :" انسان موجودی اجتماعی است ". حیوانات ممکن است هوش ما را نداشته باشند اما آن ها نیز به حکم غریزه دریافته اند زندگی دسته جمعی به مراتب از زندگی انفرادی ایمن تر است. حتی در اجتماعات حیوانات نیز، از تنها گذاردن و بی محلی کردن به عنوان یک ابزار تنبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احساس تنهائی می کنی ؟

چگونه تنها نباشیم ؟ (1)

احساس تنهائی می کنی ؟

اگر احساس تنهائی را دوست ندارید،هفت راهکار پشنهادی برایتان داریم :

2 مورد آن را در این مقاله و 5 مورد دیگر را در مقاله ی بعد ارائه می دهیم .

می گویند :" انسان موجودی اجتماعی است ". حیوانات ممکن است هوش ما را نداشته باشند اما آن ها نیز به حکم غریزه دریافته اند زندگی دسته جمعی به مراتب از زندگی انفرادی ایمن تر است. حتی در اجتماعات حیوانات نیز، از تنها گذاردن و بی محلی کردن به عنوان یک ابزار تنبیهی استفاده می شود.

انسان ها به دلایل مختلفی از تنهایی رنج می برند. برخی از عوامل و پیش زمینه های آن امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نفوذ گسترده تری در زندگی افراد دارند، به گونه ای که در نقاط مختلف جهان حتی کودکان نیز از این عارضه و تبعات آن در امان نیستند.

با آن که برخی عوامل اجتماعی تنهایی، در سطح کلان مطرح است و افراد به تنهایی قادر به مرتفع کردن آن ها نیستند، لیکن ماهیت قضیه را نمی توان خارج از کنترل فردی دانست. به جز مواردی انگشت شمار در باقی حالات باید تنهایی را جزء شرایط نامطلوبی به حساب آورد که ضروری است برای برخورد موثر با آن به سرعت وارد عمل شد.

در ادامه پیشنهاداتی ارائه خواهیم کرد که برای افرادی که از افسردگی مزمن رنج می برند و نیاز به مشاوره های ویژه روان پزشکی دارند، کاربرد ندارد. این پیشنهادات برای افرادی است که اخیراً به دلیل یا دلایل خاصی دچار تنهایی شده اند و هنوز کنترل زندگی خود را در اختیار دارند و قادر به تطبیق خود با شرایط پیرامون هستند. به عنوان مثال ممکن است شخصی به مملکت غریبی مهاجرت کرده باشد و به واسطه شرایط خاص در آن کشور زندگی اجتماعی مناسبی نداشته باشد؛ یا شخص دیگری دچار بیماری حرکتی شده باشد و به تبع آن بخش قابل توجهی از ارتباطات خود را از دست داده باشد و یا فردی زندگی زناشویی ناموفقی را پشت سر گذاشته و تصمیم گرفته باشد به بهای قطع بسیاری از ارتباطات گذشته این پیوند را قطع کرده و تنها زندگی کند.

و اما پیشنهادات:

1- هدف مشخصی در زندگی تان داشته باشید.

هدف مشخصی در زندگی تان داشته باشید چیزی که بتواند تمام هم و غم شما را به خود معطوف سازد و انگیزه های لازم را برای حرکت و بالندگی در اختیارتان قرار دهد. از خود بپرسید آیا هدفی در زندگی تان دارید؟ اگر در دادن پاسخ مثبت چندان مطمئن نیستید، لازم است دست به کار شوید و هدفی اختیار کنید. برای شروع لازم نیست هدف چندان بزرگی برای خود تعریف کنید. می توانید از اهداف کوتاه مدت و قابل دسترس تری نظیر کم کردن وزن، یادگیری یک زبان جدید و ... شروع کنید. اگر هدف بزرگی برای خود در نظر گرفتید آن را به اهداف کوچک و قابل حصول کوچک تری تقسیم کنید و کار را از همین اهداف کوچک شروع کنید. بگذارید اهدافتان حسابی مشغول تان کند.

2- خود را دوست بدارید.

بسیاری افراد خود را دوست ندارند. لذا برای جبران این نقصان دنبال کسانی هستند که از آن ها تعریف و تمجید کنند و این یک تناقض است. اگر خود را دوست بدارید از تنهایی کمتر رنج خواهید برد. اگر می خواهید در این جور مواقع راحت باشید باید بهترین دوست خودتان شوید. بسیاری از مردم برای فرار از دست خود به روابط با دیگران روی می آورند. آن ها فاقد اعتماد به نفس لازم برای کشف استعدادها و توانایی های منحصر به فرد خود هستند و از آن جا که کنترلی روی دیگران و روابطشان با آن ها ندارند، به تدریج به قربانیان کمبودهای خود مبدل می شوند.

اگر به خود اعتماد داشته باشید، اگر خود را دوست بدارید و اگر با خود راحت باشید حتی از لحظات تنهایی خود نیز استفاده های پر ثمری خواهید داشت.

به خاطر داشته باشید برای کسی که می داند چگونه اوقاتش را با خود پر کند تنهایی معنایی ندارد. می بایست خود را بدون قید و شرط بپذیرید و بر نگرش های منفی در مورد خود فائق بیایید. از خود قدردانی کنید در پی موفقیت های ولو ناچیز به خود جایزه بدهید و برای خود انگیزه ایجاد کنید. با خود مهربان باشید، خطاهای خود را ببخشید و در مورد ایراداتی که دارید صبور باشید.

ادامه دارد...

نویسنده : حمید رضا بهلولی

مقالات مرتبط :

برای حل مشکلت کسی نمی آید           

هر روز، بهتر از دیروز                

نیمرو بخور، ولی لذت ببر                   

روان سالم چگونه است ؟                  

زندگی بدون ترس                

فرصتی را به مهرورزی اختصاص دهید          

احساس همدردی خود را گسترش دهید         

نقشه ای برای لذت بردن از زندگی          

زندگی ، سخت تر از این حرفهاست           

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.