«خداوند مي خواهد پليدي ها و ناپاکي ها را از شما اهل بيت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد». مقصود از اين اهل البيت همان پنج تن آل عباست که پيامبر صلي الله عليه و آله همگان را تحت عبا قرار داد و گفت: «پروردگارا! هر پيامبري خانداني دارد، و آنان اهل بيت من
بند چهارم: بر بىتقوايى، ستمگرى و نژاد پرستى معاويه اشاره مىكند و از او تعهد مىگيرد امنيت را برقرار سازد و متعرض مردم، بويژه مردم عراق و علاقهمندان به اهل بيت(عليه السلام) نگردد، زيرا بسيارى از آنان حامى و ياور پدرش على(عليه السلام) بودند
اسلام دوران غربت و ضعف نبود، اسلام بعد از قدرت اسلام بود. اين جريان ، در زمان امام حسن مجتبى (عليه الصلاة و السلام ) به اوج قدرت خودش رسيد و همان جريانى بود كه به شكل معاوية بن ابى سفيان ، در مقابل امام حسن مجتبى (ع ) ظاهر شد
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «ان ابني هذا سيد ولعل الله أن يصلح به بين فئتين عظيمتين من المسلمين (5)..؛ همانا پسرم پيشواي مسلمانان است و اميد است خداوند به دست او بين دو گروه بزرگ از مسلمانان، صلح برقرار کند.»
خدمت امام مجتبي عليهالسلام رسيدم، در حالي که مردم نيز حضور داشتند، سنگ ريزههايي را که از زمان پدرش جهت اثبات امامت داشتم، در اختيارش گذاشتم. انگشتر خود را بر روي يکي از سنگها گذاشت، سنگ همانند خمير و گل متأثر شد و آثار انگشتر بر آن سنگ نقش بست
باد، خرما را در شاخ نخل تربيت مي کند، و حرارت هوا در آن نشو و نما مي دهد و مي رساند، و حرکت، جوهري در رنگ و طعم و حجم مي دهد، و هواي شب، آن را سرد و خوشبو و معطر مي سازد
امام حسین علیهالسلام از رسول الله صلی الله علیه و آله میپرسد پاداش کسی که به زیارت تو نائل شود چیست، حضرت در پاسخ میفرماید: کسی که مرا یا پدرت علی را یا بردارت حسن یا تو را زیارت کند، بر من است که قیامت به زیارت وی بروم
اگر از جهت منطقی زمان امام حسن(علیه السلام) را بررسی کنیم که آیا در آن موقعیت جنگ به مصلحت شیعیان بود یا صلح؟ امام حسن(علیه السلام) ابتدا قصد صلح نداشت اما وقتی بی وفایی یاران را دید مجبور شدند صلح کنند. ولی همین صلح نیز در واقع نوعی افشاگری علیه معاویه ب