تبیان، دستیار زندگی
گفت‌وگوی تفصیلی ـ «صمصام‌خان» تا یادی از «سلطان و شبان» داریوش فرهنگ معتقد است: این كه یك بازیگر همزمان در چند سریال تلویزیونی و در چند شبكه دیده شود، بسیار غیرواقعی و نازیباست. وی كه تنها بازی در نقش‌های متفاوت را می‌پذیرد به گفته خودش دوست دارد مبلغ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داریوش فرهنگ واقعی را می‌توان با سریال‌هایش شناخت

داریوش فرهنگ واقعی را می‌توان با سریال‌هایش شناخت

گفت‌وگوی تفصیلی ـ «صمصام‌خان» تا یادی از «سلطان و شبان»

داریوش فرهنگ معتقد است: این كه یك بازیگر همزمان در چند سریال تلویزیونی و در چند شبكه دیده شود، بسیار غیرواقعی و نازیباست.

وی كه تنها بازی در نقش‌های متفاوت را می‌پذیرد به گفته خودش دوست دارد مبلغ زیبایی باشد.

به گزارش ایسناداریوش فرهنگ هم اینك مشغول بازی در سریال «كلاه پهلوی» به كارگردانی سیدضیا‌ءالدین دری است و نقش «صمصام خان» را بازی می‌كند.

این بازیگر و كارگردان سینما هم‌چنین در خلال بازی در سریال «كلاه پهلوی» در حال كار روی یك فیلمنامه برای ساخت فیلمی سینمایی است.

*تنها بازی در نقش‌های متفاوت... از تند تند كار كردن بیزارم

داریوش فرهنگ ، در پاسخ به این پرسش كه چرا پس از سریال «راه شب»، كارگردانی فیلم یا مجموعه‌ای دیگر را بر عهده نگرفته است، گفت:‌ پس از «راه شب» مقدمات انجام دو – سه كار را فراهم كردم. اما اگر بخواهید كاری انجام دهید كه تكراری و تقلیدی نباشد باید خیلی زحمت بكشید و خیلی فكر كنید.

داریوش فرهنگ كه به گفته‌ی خودش از تند تند كار كردن بیزار است و هیچ گاه این كار را انجام نمی‌دهد، ادامه داد: باید كاری مرا تسلیم خودش كند. تا به لحاظ عاطفی و سلیقه‌ای گرفتار آن شوم.

*بین سینما و تلویزیون فرقی وجود ندارد

وی در پاسخ به این پرسش كه ترجیح می‌دهد این كار سینمایی یا تلویزیونی باشد، اظهار كرد: بین سینما و تلویزیون فرقی وجود ندارد. چرا كه زبان هر دو تصویر است. فرق اندك این دو نیز به ابعاد و اندازه تصویر برمی‌گردد كه الان با آمدن انواع پروژكشن‌ها، پلاسماها و ال سی‌دی‌ها به خانه‌های مردم، آنان می‌توانند با ابعاد بزرگ به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

این كارگردان سینما درعین حال گفت: مسلما آن تمركز و مراسمی كه در تاریكی سالن سینما وجود دارد در تلویزیون نیست. در تلویزیون همه خانواده‌ها با هم به تماشای یك برنامه می‌نشینند اما لطف و جاذبه سینما این است كه با عده‌ای ناشناس به تماشای فیلم‌ها می‌نشینیم.

داریوش فرهنگ واقعی را می‌توان با سریال‌هایش شناخت

*دوست ندارم شیوه قبلی‌ام را در سینما ادامه دهم

داریوش فرهنگ كه پس از «رز زرد» مدت 5 سال است كارگردانی هیچ فیلم سینمایی را بر عهده نگرفته است، در این باره خاطرنشان كرد: در این مدت پیشنهادهای بسیاری داشته‌ام، اما دوست نداشتم شیوه قبلی‌ام را ادامه دهم. تحقیقا 4 فیلم تجاری پشت سر هم ساختم، چرا كه تنها می‌خواستم برادری‌ام را ثابت كنم. هر 4 فیلم پاسخ گیشه را گرفت، اما هیچ كدام شبیه خود من نبود.

*داریوش فرهنگ واقعی را می‌توان با سریال‌هایش شناخت

وی به این پرسش ایسنا كه آیا داریوش فرهنگ واقعی را می‌توان با سریال‌هایش شناخت، پاسخ مثبت داد و افزود: خصوصا در سریال آخری‌ام با عنوان «راه شب» دغدغه‌ها و وسوسه‌های پررنگ اجتماعی و سلیقه‌های خاص خودم را اجرا كردم.

*بازگشت به سینما فقط با علاقه

فرهنگ ابراز امیدواری كرد كه بازگشتش به سینما زمانی باشد كه آن چه را دوست دارد انجام دهد.

وی در توضیح این مطلب گفت: از كارهایی كه در سینما انجام دادم ناراحت نیستم، اما به خودم نزدیك نبود.

*«صمصام خان» كلاه پهلوی افسانه‌است؟

وی كه هم اینك در سریال «كلاه پهلوی» به كارگردانی سیدضیاء‌الدین دری ایفای نقش می‌كند، درباره حضور طولانی مدتش در این سریال با توجه به این كه «كلاه پهلوی» پیش تولیدی 4 ساله را پشت سر گذراند، گفت: از همان 4 سال قبل آقای دری تمایل داشت من در سریالش حضور داشته باشم. آقای شریفی‌نیا هم می‌دانند كه من در هر نقشی بازی نمی‌كنم. ایشان یك بار در «معصومیت از دست رفته» باعث نقش‌آفرینی من شدند و در «كلاه پهلوی» هم نقش خاصی را به من پیشنهاد دادند كه به كلی با آن نقش قبلی متفاوت است.

داریوش فرهنگ درباره نقش خود در مجموعه تاریخی «كلاه پهلوی» گفت: در این سریال نقش «صمصام خان» را بازی می‌كنم كه شخصیتی متفاوت است. او خان بزرگ شهر سامان است و در حقیقت در این شهر اختیار انجام هر كاری را دارد.

به گفته وی شخصیت «صمصام خان» سندیت تاریخی ندارد، اما از این به بعد می‌تواند داشته باشد.

*فعالیت‌های اخیرش در عرصه بازیگری

فرهنگ درباره‌ فعالیت‌های اخیرش در عرصه بازیگری گفت: نیاز داشتم به خودم آنتراك بدهم و خودم را به لحاظ كارگردانی خانه تكانی كنم. ضمن این كه وقتی بازی می‌كنم نسبت به زمانی كه كارگردانی یك كار را برعهده دارم از آرامش بیشتری برخوردارم؛ بازیگری برایم استراحت ذهنی به وجود می‌آورد.

داریوش فرهنگ خاطرنشان كرد: تفاوت در نقش‌ها را دوست دارم. هم‌چنین كه در كارهایم هم به این تفاوت علاقمندم. البته خوب یا بد ایفای نقشم در «كلاه پهلوی» بعدا معلوم می‌شود.اما در مجموع می‌توان گفت كارهای من تفاوت‌های فاحشی با هم دارند همانطور كه سلطان و شبان هیچ ربطی به «راه شب» یا «طلسم شدگان» نداشت.

داریوش فرهنگ واقعی را می‌توان با سریال‌هایش شناخت

*یادی از «سلطان و شبان»

كارگردان «سلطان و شبان» با اشاره به علاقمندی مردم به این سریال پس از گذشت 25 سال از ساخت آن گفت: «سلطان و شبان» هنوز جان دارد و جان شیرین هم خوش است. این سریال در سال 61 ساخته شد و علاوه بر این كه ویژگی‌های خاص طنز داشت و افسانه بود، از اجرایی ایرانی و شرقی بهره می‌گرفت كه بیش از هر چیز مورد توجه من بود.

وی با اشاره به دشواری‌هایی كه در زمان ساخت «سلطان و شبان» با این سریال همراه بوده است، یادآور شد: خیلی دوست داشتم كه آن شیوه و روش را ادامه بدهم. در آن سال‌ها هنوز یك دوربین پرتابل وجود نداشت چه برسد به این كه گروه تحقیق و نگارش وجود داشته باشد. طراح صحنه و لباس هم به شكل جدی و حرفه‌یی وجود نداشت. طبیعی است كه در چنین شرایطی پیدا كردن یك گروه تحقیق كار دشواری بود.

داریوش فرهنگ با ابراز علاقمندی به كار كردن بر روی افسانه‌های ایرانی اظهار كرد:افسانه‌ها بسیار باورپذیرتر و دلچسب‌تر از سریال‌های تاریخی هستند. چرا كه سریال‌های تاریخی بر اساس مستندات تاریخی ساخته می‌شوند و مستندات تاریخی یكسری روایت‌های گنگ وغیر شفاف هستند. تاریخ را حاكمان وقت و پیروزشدگان نوشته‌اند. اما افسانه‌ها را هیچ گاه حاكمان نمی‌نویسند. بلكه مردم گمنام كوچه و بازار می‌نویسند كه پر از آرزوها و حسرت‌ها هستند و رویاها و خیال پردازی‌هایشان را در افسانه‌ها وارد می‌كنند.

وی ادامه داد: چندان به كارهای تاریخی علاقمند نیستم؛ چرا كه معتقدم كارهای تاریخی بعد سیاسی پیدا كرده و خنده‌دار جلوه می‌كنند.

*چرا بازی در كارهای تاریخی را پذیرفته است

این بازیگر در پاسخ به این پرسش ایسنا كه چرا بازی در كارهای تاریخی را پذیرفته است، متذكر شد: من كارگردان و نویسنده این سریال‌ها نیستم و در محدوده بازیگری وضعیت فرق می‌كند. البته ممكن است روزی ساخت یك كار تاریخی را هم بر عهده بگیرم. اما این كار باید نگاه ویژه و خاصی داشته باشد. اما بازیگر به گونه‌ای دیگر فكر می‌كند.

*تمایل اندك گفت‌وگو با خبرنگاران

داریوش فرهنگ در پایان این گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایلش تمایل اندكش به گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: ‌این عدم تمایل بدان معنا نیست كه مصاحبه‌ها، اظهار نظرها و توجیه و تفسیر خبرنگاران به درد بازیگران و كارگردانان نمی‌خورد، بلكه به این علت است كه معتقدم ما باید با كارهایمان سلیقه‌ها، افكار و اندیشه‌هایمان را منتقل كنیم. این كه مدام در خصوص مساله‌ای صحبت شود،‌ دردی را دوا نمی‌كند و جالب هم نیست.