تبیان، دستیار زندگی
خیابان طالقانی تهران طی روزهای گذشته با جمعیتی كه تصویر امام خمینی(ره) و آیت‌الله طالقانی را برافراشته بودند، با سیاهی لشگرهای سریال «در چشم باد»، حال و هوای دهه‌ی 50 به خود گرفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال و هوای دهه‌ی50 در خیابان طالقانی تهران

گزارشی از پشت صحنه و آغاز فاز سوم سریال «در چشم باد»

حال و هوای دهه‌ی50 در خیابان طالقانی تهران

خیابان طالقانی تهران طی روزهای گذشته با جمعیتی كه تصویر امام خمینی(ره) و آیت‌الله طالقانی را برافراشته بودند، با سیاهی لشگرهای سریال «در چشم باد»، حال و هوای دهه‌ی 50 به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فیلمبرداری فاز سوم سریال «چشم باد» در حالی هفتم شهریور ماه آغاز شد كه قرار است تصاویری از مقر

لانه جاسوسی آمریكا و هتل انقلاب ـ پس از یك ماه پیش تولید ـ ، تصویربرداری شود.

***

ساعت حدود 11 و 30 دقیقه است كه تصویربرداری این فاز «در چشم باد»، زیر آفتاب داغ خیابان‌ طالقانی تهران آغاز می‌شود.

در نخستین پلان فاز سوم، قرار است خودروی حامل بیژن با بازی «پارسا پیروزفر» از میان تظاهركنندگان رد و وارد هتلی شود (بیژن پس از سال‌ها دوری از وطن قرار است در آن ساكن شود.)

بیش از 200 هنرور در گوشه و كنار خیابان دیده می‌شوند كه به سبك مردمان سال‌های 58 لباس پوشیده‌اند و از كودك تا سالخورده میان آنان دیده می‌شود.

در طرفی دیگر، خودروی آریا دیده می‌شود كه «شهرام قائدی» كه نقش راننده را بازی می‌كند، پشت فرمان نشسته است و فیلمبردار نیز همراه دوربینش در صندلی عقب جای گرفته است.

حال و هوای دهه‌ی50 در خیابان طالقانی تهران

پس از بستن خیابان به منظور جلوگیری از عبور و مرور خودروها، هنروران كه تصاویری از حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌الله طالقانی را به دست دارند و برخی دیگر از آنان پلاكاردهای با شعارهای انقلابی را حمل می‌كنند، در یك سوی خیابان می‌ایستند و خودرو در طرف دیگر قرار می‌گیرد، تظاهر كنندگان به جلو حركت می‌كنند. در این هنگام مدیر فیلمبرداری سوت زنان دستور به توقف جمعیت می‌دهد؛ او سپس صحبت‌های خود را با جعفری جوزانی ـ كارگردان ـ درباره نحوه‌ی فیلمبرداری ادامه می‌دهد.

***

گرمای یك ظهر تابستانی به علاوه‌ی طولانی شدن مقدمات فیلمبرداری این پلان، خستگی هنرورها و تلاش مضاعف گروه سازنده‌ی «در چشم باد» برای سامان دادن به آن را موجب شده است.

دختر بچه‌ای پنج ـ شش ساله از خستگی روی دو پا نشسته است. در طرف دیگر جعفری جوزانی به هنرور جوانی كه جزو صف‌های نخستین تظاهر كنندگان است، درباره‌ی چگونگی تكان دادن پرچم توضیحاتی می‌دهد.

در این میان مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس «در چشم باد» دستور به تعویض عباهای هنرورانی را می‌دهد كه به عنوان روحانی پیشاپیش تظاهركنندگان حركت می‌كنند. عباها یك بارعوض می‌شوند، ولی یكی از عباها كوتاه است. دستیار صحنه و لباس با صدای بلند عبای دیگری را طلب می‌كند كه این بار عبا اندازه‌ی هنرور است.

حال و هوای دهه‌ی50 در خیابان طالقانی تهران

بیش از 30 دقیقه است كه گروه سازنده در حال آماده كردن مقدمات فیلمبرداری این سكانس هستند، شهرام قائدی كه مدت زیادی پشت فرمان نشسته، لبخند زنان، بوق ماشین را برای چند بار به صدا درمی‌آورد.

پس از آماده شدن مقدمات، صدایی كه آدم را به یاد دوران سربازی می‌اندازد، می‌گوید: همه به جای خود!

... با فرمان حركت جعفری جوزانی، فیلمبرداری آغاز می‌شود.

****

تظاهر كنندگان با شعار مرگ بر آمریكا و مرگ بر اسراییل ‌به راه می‌افتند. خودرو نیز بوق زنان سعی می‌كند راهی را از میان جمعیت برای خود باز كند و پس از رد كردن تظاهر كنندگان، خودرو به هتلی كه به عنوان محل اقامت بیژن درنظر گرفته شده است، داخل می‌شود.

... یك بار دیگر این پلان باید تكرار شود. این بار از چند متر جلوتر فیلمبرداری صورت می‌گیرد. جعفری جوزانی تاكید می‌كند كه هنرورها نزدیك به هم حركت نكنند.

با فرمان «حركت!» از سوی جعفری جوزانی، فیلمبرداری آغاز می‌شود.

او كه در كنار خیابان ایستاده است با صدای بلند سر هنرورانی كه به آهستگی حركت می‌كند، داد می‌زند. «راه بیا». پس از گفتن این جمله، دچار سرفه می‌شود.

این برداشت مورد قبول قرار می‌گیرد و به هنروران اجازه استراحت داده می‌شود.

حال و هوای دهه‌ی50 در خیابان طالقانی تهران

جعفری جوزانی هم می‌گوید: خیابان را باز كنید تا ماشین‌ها بتوانند بروند.

****

قرار است كه همین پلان با حضور پیروزفر در خودرو و از زاویه‌ی دیگر فیلمبرداری شود. پیروزفر با موهایی سپید، در حالی كه پیراهنی با پس زمینه‌ی آبی بر تن و عینكی بر چشم دارد از اتاق گریم به خیابان می‌آید. او هم‌چون گذشته با عذرخواهی به درخواست مصاحبه، پاسخ منفی می‌دهد و در سایه به گفت‌وگو با عوامل سریال مشغول می‌شود.

او در این مقطع نسبت به فاز دو، حدود 35 سال به سنش اضافه شده است.

در سویی دیگر سام درخشانی ایستاده است. او از بازیگران تازه وارد «در چشم باد» است كه خیاط سریال، اندازه‌های او را می‌گیرد؛ سپس از درخشانی تست گریم گرفته می‌شود.

حال و هوای دهه‌ی50 در خیابان طالقانی تهران

گروه سازنده‌ی «در چشم باد» برای آماده كردن مقدمات پلان تظاهرات هم‌چنان در حال كار هستند. آنان دوربینی را روی پنجره كنار راننده سوار می‌كنند، بیش از 45 دقیقه صرف تعبیه دوربین دوم و نورپردازی می‌شود.

پس از تلاش برای قرار دادن پروژكتور در قسمت‌های مختلف خارج خودرو، آن را سرانجام روی كاپوت قرارمی‌دهند.

با آماده شدن شرایط، پیروزفر در صندلی عقب خودرو جای می‌گیرد و دو طرف خیابان بسته می‌شود. اما برخی از خودروهای گذری از خیابان‌های فرعی وارد می‌شوند. این وضعیت حتی تا هنگام فیلمبرداری ادامه می‌یابد، اما این برداشت مورد قبول قرار می‌گیرد.

***

ساعت از 14 گذشته است و گروه سازنده‌ی «در چشم باد» قرار است كه پس از فیلمبرداری پلانی دیگر، استراحت كوتاه كنند.

به گزارش ایسنا، «در چشم باد» در قالب 34 قسمت 45 دقیقه‌یی به سفارش گروه حماسه و دفاع شبكه اول سیما ساخته می‌شود. مسعود جعفری جوزانی، پس از رضا انصاریان و حبیب‌الله كاسه ساز، تهیه‌ی این سریال را بر عهده گرفته است.

حال و هوای دهه‌ی50 در خیابان طالقانی تهران

«در چشم باد» قرار است سه مقطع تاریخی سال‌های 1307، 1320 و دوران جنگ تحمیلی را به تصویر بكشد كه سعید نیكپور، اكبر عبدی، كامبیزدیرباز، لاله اسكندری، پارسا پیروزفر، جهانگیر الماسی، ستاره صفرآور از جمله بازیگران این سریال تاریخی هستند.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

«در چشم باد» ظرفیت دراماتیك بسیار بالایی دارد

گزارشی از پشت صحنه سریال «در چشم باد»

آغاز فیلمبرداری«در چشم باد»

در چشم باد ، وصیت‌نامه‌ام محسوب می‌شود