تبیان، دستیار زندگی
با گذشت نزدیک به كمتر از 200 سال از طب تجربی یا طب متكی به آزمایش و تجهیزات، هنوز بیماری های بسیاری لاعلاج مانده و هر از گاهی چند بیماری ناشناخته ی دیگر مثل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش رسمی طب سنتی ایران از امسال

با گذشت نزدیک به كمتر از 200 سال از طب تجربی یا طب متكی به آزمایش و تجهیزات، هنوز بیماری های بسیاری لاعلاج مانده و هر از گاهی چند بیماری ناشناخته ی دیگر مثل ایدز، بیماری های ناشی از موبایل، بیماری های ترافیك و انواع ناراحتی های متنوع ناشی از آلودگی هوا، بیماری های ناشی از ذرات بمب های اتمی و شیمیایی و همچنین بیماری های ایاتروژنیك كه از كارهای پزشكی و درمان و داروهای شیمیایی ناشی می شود بروز می كند و طب مدرن را به چالشی عظیم وا می دارد.

طب سنتی ایران

ما پزشكان مكرراً با بیماری هایی در مطب و كلینیك روبرو شده ایم كه موقع گرفتن شرح حال، مات و مبهوت مانده ایم و با اطلاعات علم جدید نتوانسته ایم كه این بیماریها را بشناسیم و یا درمان كنیم و به خاطر عدم اطلاع از نوع بیماری، بیشتر برچسب بیماری سایكوتیك و روانی و به اصطلاح عصبی را به آن می زنیم و شروع به درمان با داروهای شیمیایی می كنیم، اما متأسفانه می بینیم كه با گذشت چندین ماه هنوز دوای مؤثری برایشان پیدا نشده است. هر چند علم طب جدید با همه پیشرفت خود توانسته بعضی از بیماری ها را متوقف كند یا سرعت رشد بیماری را آهسته كند، ولی هنوز در درمان بسیاری زا آنها وامانده است.

اما باید بدانیم كه طب سنتی كه امروزه با سرعت چشمگیری در حال بازیابی خود می باشد، گاهی این مشكلات عظیم ما را به راحتی درمان می كند. با شناخت امزاج و علت بیماری، طب سنتی یا مزاجی می تواند سلامتی را به بیمار برگرداند، بدون آنكه ناحیه ای از بدن را درمان کند، ولی در كنارش یك عارضه ی ناشی از مصرف دارو را به قسمتی دیگر از بدن هدیه كند.

در حال حاضر در دنیا، به خصوص در غرب و آمریكا گرایش به طب سنتی شدید شده است. به خاطر داشته باشید كه كشور بزرگ چین با جمعیتی بیشتر از یك میلیارد و 300 میلیون نفر این مهم را به اثبات رسانده كه طب سنتی چینی یا همان طب سوزنی می تواند سلامت جامعه و مردم را تامین كند. هر چند كه پزشكان جوان و تازه به دوران رسیده چین، هم مدتی مرعوب طب مدرن غرب شده و به آن روی آورده بودند، ولی گرایش شدید آمریكا به طب سوزنی و گرایش بالای آلمان و فرانسه به طب چینی و گسترش آن در بیش از هزار دانشگاه و دانشكده، این پزشكان جوان چین را مجدد به فكر واداشت كه چگونه است در زمان دست كشیدن آنها از طب سنتی خود، غربی ها آن را سریعاً اخذ و گسترش می دهند؟!

امروزه ماهرترین و استادترین متخصصان طب سوزنی در كشور آمریكا به طبابت مشغول هستند. در سال های گذشته، مردم كانادا 80 درصد و كشورهای اروپایی حدوداً 50 درصد از طب سنتی و طب گیاهی استفاده كرده اند، و این آمار بر اساس گزارش سازمان WHO رفته رفته در حال گسترش است.

طب سنتی ایران یا Traditional Iran Medicine) TIM) قدمت بسیار طولانی دارد و اگر شناخت خوبی از آن داشته باشیم،می تواند جوابگوی نه همه مشكلات، بلكه اكثر مشكلات پزشكی و بهداشتی ما باشد. سابقه تاریخی طب سنتی ایران به زمان زرتشت می رسد. در كتاب اوستا آمده است كه ترتیا پزشك، هفت هزار سال قبل میلاد گیاهان دارویی را می شناخته و با عصاره آنها به درمان بیماران خود می پرداخته است. به نظر می رسد كه قدیمی ترین سند دنیا برای طب سنتی همین باشد.

با گذشت زمان، طب سنتی در یونان و سپس در ایران گسترش یافت و بر اساس تاریخ، اطباء ایران و یونان، طب سنتی را چندین بار دست به دست كرده اند. زمانی كه ایرانی ها موقعیت گسترش این طب را نیافته اند، در یونان گسترش یافته و زمانی نیز این فرصت به ایرانی ها رسیده است.

پس از ظهور اسلام، با ورود تعالیم بهداشتی اسلام و طب اسلامی، به قدرت طب سنتی به مراتب اضافه شد و احادیث فراوانی در مزیت حجامت و انواع آن آورده شده است، اما خوشبختانه با این همه كش و قوس و چالش، امروزه طب سنتی قدرتمند ایران توانسته است راه خود را باز كند و پس از چندین دهه تلاش بالاخره وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی بر آن شده كه از سال 1386 به شكل آكادمیك و دانشگاهی متخصص طب سنتی پرورش دهد. هر چند كه از چهار سال قبل، بیست نفر را جهت آموزش طب سوزنی به چین اعزام داشته بود، ولی آموزش طب سنتی ایران TIM به طور رسمی از امسال شروع شد و این فرصت برای پزشكان علاقه مند ایران فراهم شده كه به منابع عظیم این طب دسترسی پیدا كنند و زیر نظر اساتید علاقه مند، به آموزش كامل پرداخته و آن را ضمن به كارگیری برای درمان بیماران، گسترش دهند.

دوشادوش طب سنتی ایران، طب سوزنی چین نیز توسط سازمان نظام پزشكی برابر توافق نامه ای كه با مركز بین المللی آموزش طب سنتی چین منعقد شده است، جهت آموزش كوتاه مدت پزشكان مهیا شده است.

امروزه واقعیت طب سنتی و بومی در دنیا برابر گزارش WHO اجتناب ناپذیر است و همه دولت ها موظف شده اند كه به امر آموزش و گسترش طب سنتی خود اقدام كنند. اما هنوز متأسفانه پزشكان زیادی در كشور ما هستند كه دریچه امید و درمان بیماران خود را صرفاً وابسته به داروهای شیمیایی می بینند. باید بدانیم كه بیشتر از 20 نوع درمان در دنیا وجود دارد كه طب شیمیایی یكی از آنهاست و عاقلانه است كه به سایر روش های درمانی مثل طب گیاهی، طب سنتی، آیور ودا، طب چینی، فتیله گذاری، دعا درمانی، حجامت درمانی، انرژی درمانی، سنگ درمانی، ماساژ درمانی، فشار درمانی، آروماتو تراپی، فصد، زالو درمانی و ... نیز حداقل توجهی داشته باشیم و درباره ی منابع عظیم طب سنتی، به خصوص طب سنتی ایران مطالعه کنیم.

دكتر قدیر محمدی- متخصص طب سوزنی

* مطالب مرتبط:

روش های درمانی در طب سنتی ایران

هفت روش درمانی در طب اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.