تبیان، دستیار زندگی
سرگرمی‌های دنیای امروز آثار عجیب و غریبی روی انسان‌ها می‌گذارند؛ البته نه شاید با ظاهری عجیب و غریب، مثل اثری که روی پینوکیو گذاشت و او را تبدیل به موجودی دیگر کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت نمی‌گذارد خوب بخوابید

سرگرمی‌های دنیای امروز آثار عجیب و غریبی روی انسان‌ها می‌گذارند؛ البته نه شاید با ظاهری عجیب و غریب، مثل اثری که روی پینوکیو گذاشت و او را تبدیل به موجودی دیگر کرد، اما به اندازه خودشان غیر قابل‌ باورند!

به تازگی مطالعه‌ای در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، که نشان می‌دهد افرادی که قبل از خواب، با اینترنت یا تلویزیون سرگرم می‌شوند، بیشتر احتمال دارد که بدخواب شوند.

مردی خوابیده با لب تاپ روی پایش

در این مطالعه جدید که در دانشگاه اوزاکای ژاپن انجام شده، افراد به سه دسته تقسیم شدند؛ افرادی که به مقدار کم از اینترنت و تلویزیون استفاده می کردند، کاربران متوسط و کاربران قهار، که به ترتیب کمتر از 5/1 ساعت، 5/1 تا 3 ساعت و بیشتر از 3 ساعت، قبل از خواب، خودشان را با این رسانه‌های مدرن سرگرم می‌کنند.

وقتی از این سه گروه در مورد ساعات خواب، کیفیت خواب شبانه و میزان سرحالی و تمرکزشان در طی روز سئوال شد و یافته‌ها جمع‌بندی گردید، محققان متوجه شدند با بالا رفتن ساعاتی که افراد پای این صفحه‌های نورانی می‌نشینند، از میزان کیفیت خواب‌شان کم می‌شود.

نکته جالب این که در این حالت لزوماً مدت خواب افراد کم نمی‌شود، بلکه برعکس، حتی در مورد گروه سوم که کاربران قهار تلویزیون و اینترنت بوده‌اند، در بیشتر موارد مدت خواب، زیاد هم می‌شود، اما این مدت اضافه خواب، نتوانسته یک استراحت واقعی را به آنها هدیه دهد، بلکه آنها چنان بدخواب شده‌اند که این مدت اضافه تنها کسل‌ترشان کرده است.

به گزارش رویترز، در این مطالعه مشخص شده که نیمی از پرسش‌شوندگان قبل از خواب حداقل یک و نیم ساعت را پای رسانه‌های الکترونیک می‌گذرانده‌اند و جالب این که حدود 30 درصد آنها خودشان متوجه تاثیر نامطلوب این موضوع، روی کیفیت خواب‌شان شده بودند. این مطالعه در نشریه علمی «خواب» منتشر شده است.

تأثیر کار و تفریح با تلویزیون و کامپیوتر، قبل از خواب، بر روی کیفیت خواب، تنها یکی از آثاری است که این مطالعه آن را تا حدودی روشن کرده است. البته هنوز راه زیادی تا توضیح دقیق ساز و کار این تاثیر در پیش روی محققان قرار دارد.

با این حال، پیش از این هم تحقیقات زیادی از این دست انجام شده بود که استفاده بی‌حساب و کتاب از این وسایل را زیر سوال می‌برد. به عنوان مثال، تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می‌دهد تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند روی چاق شدن افراد، چه کودکان و نوجوانان و چه بزرگسالان، تاثیر بگذارد.

بی‌تحرکی هنگام تماشای تلویزیون و نیز هنگام کار با کامپیوتر، تنها یکی از دلایل اضافه وزن افراد طرفدار آنهاست. تبلیغات گوناگون موجود در این رسانه‌ها و اینکه ما عادت داریم موقع تماشای تلویزیون باید حتماً چیپس یا تخمه‌ای جلوی دستمان باشد، همه و همه در این اثر نامطلوب تلویزیون موثر است.

برخی تحقیقات هم نشان می‌دهد که روشن بودن تلویزیون موقعی که همه افراد در کنار یکدیگر هستند، چه موقع صرف غذا و چه غیر آن، می‌تواند باعث تشدید استرس و تنش در فضای خانواده شود. تنشی بی‌دلیل و اثرگذار که کانون پُر آرامش خانواده را به محل نزاع و بحث و جدل تبدیل می‌کند.

در مورد تاثیر تماشای تلویزیون بر اختلالات جنسی هم مطالعاتی انجام شده و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تلویزیون اثر نامطلوبی روی این موضوع دارد.

البته این تحقیقات هنوز مشخص نکرده است که تماشای چه برنامه‌های تلویزیونی و انجام دادن چه نوع کارهایی در اینترنت، می‌تواند چنین تاثیرهایی بر سلامت افراد داشته باشد؛ چیزی که روشن شدن آن اهمیت زیادی دارد، چون در دنیای امروز نمی‌توان این نوع رسانه‌ها را از زندگی افراد حذف کرد، بلکه باید راهنمای عملی و دقیقی برای طرز استفاده ی بهینه از آنها در اختیارشان قرار داد تا زیان‌های آن به حداقل برسد.

در اینجا تنها توصیه‌ای که می‌توان کرد، این است که اگر از وجود مشکلاتی مانند کم یا بدخوابی، چاقی و اضافه‌وزن بی‌رویه‌تان و ... در زندگی‌تان متعجب‌ هستید، یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، ساعاتی است که پای تلویزیون یا اینترنت می‌گذرانید. ضمن این که می توانید با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و ورزش کافی، از زیان‌های احتمالی استفاده از این وسایل، تا حد زیادی برکنار بمانید.

فرنوش صفوی‌فر

*مطالب مرتبط:

 عوامل ابتلا به بی خوابی کدامند؟

خوب بخوابید

آیا شما به خواب آلودگی شدید دچار هستید ؟

اختلالات شایع خواب

چگونه راحت بخوابیم

برای رفع کم خوابی چه باید خورد؟

تلویزیون نباشد، بهتر غذا می‌خوریم

تلویزیون هایتان را خاموش كنید، بچه هایتان را روشن!

نگاهی‌ به‌ تاثیرات‌ بازی‌های‌ رایانه‌ای‌ بر نوجوانان‌

كودكان و خشونت در تلویزیون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.