مراد از ارهاص، حوادث خارق العاده و شگفتي است که در آستانه ميلاد انبيا يا پس از آن و پيش از ادعاي نبوت به وقوع مي پيوندد و از نبوتِ آنان در آينده حکايت دارد تا مردم با مشاهده آن امور، آماده شنيدن دعوت انبيا شوند.
پسرم! آمنه دخترى است از خويشان تو و در مكّه مانند او دخترى نيست. ... سوگند به عزّت و جلال خداوند، در مكّه دخترى مثل او نيست، زيرا او با حيا و ادب است. نفسى پاكيزه دارد. عاقل و فهيم و دين باور است
اگر حقیقتا لازم است که مسلمین عالم با یکدیگر اتحاد پیدا بکنند و اگر این اتحاد به حال اسلام و مسلمین مفید است که ظاهرا در نظر عقلا و مصلحان عالم اسلام، جای شکی در این حرف نیست پس باید مطمئن بود که امروز توطئه ی دشمن علیه این وحدت، از همیشه بیشتر است .
كساني كه پيغمبر را ميرنجانند از رحمت خاصّ بهدورند. سادهترين كاري كه ميتوان با انجام آن از موجب آزار پيامبر صلي الله عليه و آله جلوگيري كرد، اين است كه زائر مواظب خوراك و گفتارش باشد؛
اين داستان تدريجا در روايات توسعه يافته تا آنجا كه گفتهاند داستان شق صدر در دوران زندگى آنحضرت چهار يا پنج بار اتفاق افتاده، از جمله هنگام بعثت و نیز در داستان معراج، و در اين باره اشعارى نيز از بعضى شعراى عرب نقل كردهاند(2) و بلكه برخى از مفسران سور
محمد صلیاللهعلیهوآله پا به دنیا میگذارد و آفرینش را در عطر پرستشی سبز، یله میکند. او آخرین نوید خداوند است، برای انسانی که خود را در بیراهه خود پرستی گم کرده بود.
او میآید؛ عرشیان، ستاره باران تولدش را به ترانه میایستند و زمینیان، آخرین رسول وحی
آسمان در پوست خود نمیگنجد و زمین بیقرار، طلوع خورشیدی را به انتظار نشسته که در دل شبهای تیره و زمستانی مکه، بهار بیافریند.
نخلها و نخلستانها، عطر حضورش را پا به پای نسیم به رقص نشستهاند و بادها، مژده آمدنش را به بادیهها میدهند.
آخرین فرستاده است
آمد و «محمد» نامیده شد؛ نامی که پیش از او نبود! تمام پیامبران و فرشتگان او را میستودند و میستایند؛ که «کریم» و کرامتش زبانزد خاص و عام بود؛ چنان که پروردگار بدین وصفش ستود.
ای که آغاز زندگی ات، پایان یکّه تازی شیطان بود و میلاد خجسته ات، کابوس ستمگران! لبخند بزن که جادوی لبخندت، پرده نشینان ملکوت را به ولوله انداخته است.
لبخند بزن، رسول خدا، لبخند بزن!
فرمود: خداوند او را به داشتن خلقى بزرگ ستوده است، در همه پيامبرانى كه خداوند برانگيخت نوعى خشونت و گرفتگى وجود داشت، ولى محمّد صلّى اللَّه عليه و آله را با مهر و رأفت آن حضرت به امتش اين بود كه با آنان شوخى مىكرد تا مبادا عظمتش چندان در آنان تأثير كند كه
ای آنکه خدا از نور خویش، تو را آفرید و بر تو سلام داد و جهانی را در رکاب تو گذاشت تا معلوم شود که تاریخ انسان، چون تو نداشته و چون تو نمیآورد؛ و ای چراغ رها شده در پرواز! تو، عاشقانه سرود زندگی در گوش خلق زمزمه کردی؛ بر تو درود!
اى به ذکر روى تو، تسبیح گردان ماه و مهر
وى به روز و شب جمالت را ثناخوان ماه و مهر
با خیالت رو به ذکر یاجمیل آورده اند
بیش ازین در آتش حسرت مسوزان ماه و مهر
علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه می نویسد: كلمه «صلاة» در اصل به معناى انعطاف بوده و صلاة خدا بر پيغمبر به معناى انعطاف او به وى است، به وسيله رحمتش؛ البته انعطافى مطلق، چون در آيه شريفه صلاة را مقيد به قيدى نكرده است و همچنين صلاة ملائكه بر آن جناب،
یکی از دستورات الهی، صلوات بر محمد و آل محمد است که آیه 56 سوره احزاب و روایات مربوطه، ما را به آن رهنمون می سازند. بنابراین کسی که بر محمد و آل طاهرش صلوات می فرستد به این دستور الهی جامه عمل پوشانده و بنا به وعده قرآن کریم به فوز عظیم نائل خواهد شد.