تبیان، دستیار زندگی
روزگاری مردم باستانی به آسمان بالای سرشان نگاه می کردند و از چیستی آن ستارگان درخشان پرسش می نمودند. این دوران آهسته آهسته به روزگاری منتهی شد که مردان دانشمندی در تمدن های مختلف پیدا شدند و تمام عمر خود را در تبیین و فهم حرکات و چگونگی تغییرات اجرام سماو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسم الله الرحمن الرحیم

نجوم، قدیمی ترین علم جهان

پروین

روزگاری مردم باستانی به آسمان بالای سرشان نگاه می کردند و از چیستی آن ستارگان درخشان پرسش می نمودند. این دوران آهسته آهسته به روزگاری منتهی شد که مردان دانشمندی در تمدن های مختلف پیدا شدند و تمام عمر خود را در تبیین و فهم حرکات و چگونگی تغییرات اجرام سماوی صرف کردند. ولی با آنهمه کار و فعالیت دقیق منجمین در طول قرون، همچنان فهم طبیعت حقیقی ستارگان و سیارات و لکه های مه آلود اسرار آمیز آسمان شب در تاریکی جهل قرار داشت. و روزگار درازی مانده بود تا این حقائق آشکار شوند. در قرن هفتم هجری، شاعر شیرین سخن پارسی، حافظ، به عنوان نماینده ی احساس و فکر ایرانی در آن قرون همچنان، از این ناآگاهی می نالد و شوق خود را به این موضوع نشان می دهد:

چیست این سقف بلند ساده ی بسیار نقش     زین معما هیچ دانا در جهان آگاه نیست

علاقه و شوق به دانش ستاره شناسی منحصر به آن دوران نیست. حتی در زمان حاضر که بسیاری از آن گره ها گشوده شده است و ابزارآلات دست ساز انسان تا مرزهای منظومه ی شمسی نیز سفر کرده است، همچنان شوق به کشف نادانسته ها باقی است، بلکه بسیار شدیدتر و عمیق تر.

عشق به این دانش در میان جوانان و نوجوانان ایرانی امروزه چنان مشهود است که هر زمان  سخنی از عالم شگفت انگیز نجوم به میان می آید، چشم ها از شوق به دانستن می درخشد. در این میان آنچه ضرورتش به سرعت احساس می شود نیاز به کتابها و معلمینی است که راهنمای علاقمندان در دنیای پر رمز و راز آسمان باشند.

و دراینجا اهمیت و توانایی پایگاههای شبکه ی جهانی مشخص می گردد. در سالهای اخیر بسیاری از آشنایان با دانش ستاره شناسی اقدام به تأسیس سایتهای خبری و علمی در این زمینه نموده اند. با این همه در میان سایتهای نجومی فارسی زبان، هنوز جای پایگاههای آموزشی که مخاطب علاقمند را گام به گام در مقدمات علم نجوم راهنمایی کند، خالی است. معمولا سایتهای نجومی تمرکز بیشتری بر خبرها و تازه های علمی و نتایج پروژه های تحقیقاتی و رویدادهای تازه ی آسمان شب دارند. در چنین مواقعی، فرد علاقمند به محض ورود به سایت، با انبوهی از مقالات و اخبار روبرو می گردد، که شاید فهم درست و دقیق همه ی مطالب از عهده ی او خارج باشد. در نتیجه ارتباط صحیح و مفیدی با مطالب برقرار نمی کند.

موسسه ی فرهنگی تبیان با احساس این ضرورت، به ایجاد بخش نجوم و آموزش نجوم در عناوین کلی منظومه ی شمسی، اخترفیزیک، نجوم رصدی و آشنایی با ابزارآلات نجومی، اقدام نموده است. هر کدام ازین بخشها به ترتیب و گام به گام مخاطبین را با دنیای اسرار آمیز نجوم آشنا می سازد.

بخش مهم و جذاب دیگری که به شکل مقاله هایی مجزا  در این مجموعه  قرار خواهد گرفت، توجهی عمیق تر به تاریخ علم نجوم از دوران باستان تا معاصر در میان تمدن ها و جوامع مختلف می باشد، که شامل نجوم باستانی، نجوم یونان و دوره ی اسلامی و نجوم نوین خواهد بود.

اسطرلاب
نمونه ی اسطرلاب اسلامی

امیداست بتوانیم گامی در جهت اصلاح تفکر علمی عموم جامعه در زمینه نجوم  برداریم. باشد که همین آشنایی مختصر با طبیعت شگفت انگیز آسمان، بر خشوع قلوبمان در برابر خالق بیفزاید ، چراکه شگفتی های جهان مصنوع، آینه ی قدرت صانع است.

بخش دانش و فن آوری سایت تبیان