تبیان، دستیار زندگی
احتمالاً بسیار تعجب می کنید اگر بدانید نه تنها افرادی هستند که به گردش زمین به دور خورشید اعتقاد ندارند، بلکه معتقدند: این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنیم زمین مثل یک توپ کروی است. حقیقت این است که زمین تنها می تواند به صورت یک سکه یا بیسکویت مسطح باشد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

1- آیا ما روی یک بیسکویت زندگی می کنیم؟

شاید در بحث های روزمره این جملات بسیار شنیده شود:

« هر کسی می داند که زمین کروی است.» یا «فکر نمی کنم کسی شک داشته باشد که زمین در حال چرخش به دور خورشید است.»

زمین تخت

احتمالاً بسیار تعجب می کنید اگر بدانید نه تنها افرادی هستند که به گردش زمین به دور خورشید اعتقاد ندارند، بلکه معتقدند: این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنیم زمین مثل یک توپ کروی است. حقیقت این است که زمین تنها می تواند به صورت یک سکه یا بیسکویت مسطح باشد!

انجمن زمینِ مسطح در حدود قرن 19 در انگلستان توسط یک مخترع انگلیسی به نام ساموئل روبوتهام تأسیس شد. اصل اعتقاد اعضای این انجمن این است که زمین ابداً به شکل یک کره نمی تواند باشد، زیرا این موضوع با تجربیات روزمره ی تمام انسانها متضاد است. در واقع زمین، مسطح و مانند یک بیسکویت تخت و گرد است. روبوتهام با تفسیری که از بخشهایی از کتاب مقدس داشت، به این عقیده ی خاص رسیده بود و مقالاتی در این باره چاپ نمود. وی در نهایت در کتاب 430 صفحه ای خود  به نام «زمین نه یک کره»، دیدگاههای خود را به طور مفصل ارائه داد.

کتاب

بر اساس عقیده ی زمین تخت ها: زمین یک دیسک تخت است که نقطه ی قطب شمال در مرکز آن قرار دارد. همچنین نقطه ای به نام قطب جنوب وجود ندارد، بلکه دور تا دور زمین را دیواره ای مرتفع از یخ فراگرفته است. خورشید و ماه در فاصله ی 3000 مایلی قرار دارند  و «کیهان» 100 مایل بالاتر است.

زمین مسطح
زمین مسطح طبق نظر زمین تختها

در قرن بیستم فعالیتهای ایشان محدود نشد و با چاپ یک مجله و حتی یک ایستگاه رادیویی نظریات خود را پخش می نمودند. در سال 1906 رهبر این گروه به نام «ولیوا» و 6000 نفر از پیروانش سعی داشتند در تمام ایالات متحده اعتقادات خود را منتشر سازند. نجوم تکاملی و زمین تخت دو شیطانی بودند که ایشان دربرابر آنها می جنگیدند!

در سال 1956 تصاویر مختلف فضانوردان از زمین کروی در دسترس عموم قرار گرفت و انجمن را با خطری جدی روبرو ساخت. ساموئل شنتون یکی از اعضای انجمن در برابر این تصاویر اینگونه اظهار نظر نمود که: «به راحتی می توان دید که چگونه یک عکس مثل این می تواند چشمهای ناکارآزموده را فریب دهد.»

ساموئل شنتون
سموئل شنتون: ببینید! زمین تخت تخته!

پس از فرود آپولوها روی ماه، موضع انجمن این بود که این ماجرای سفر به ماه در واقع فریبی است که توسط شرکت فیلم سازی هالیوود بر اساس داستانی از آرتور سی کلارک تهیه و تولید شده است. این نظر حتی توسط بسیاری از افراد غیر عضو در انجمن نیز پذیرفته شد! حتی در ایران امروزه بعضی به این موضوع معتقددند.

در بیانیه ای که توسط چارلز جانسون رئیس انجمن زمین تخت در سال 1971 اعلام شد، آمده است:

« ... جهان تخت است.... ما معتقدیم که آنچه امروزه به نام علم و دانشمند مطرح است، در واقع فریبکارانی هستند که عوام را گول می زنند. ... البته تکنولوژی و تمام چیزهای خوبی که برای ما آورده است هیچ ربطی به علم ندارد. تمامی مخترعین ضد علم بوده اند. مثلاً برادران رایت (مخترعین هواپیما) گفته اند:« نظریات علمی ما را سالها عقب نگه داشت. زمانی که ما تمام علم را به دور انداختیم، و از تجربه ها و تجربه ها شروع کردیم، آنگاه هواپیما را اختراع نمودیم.»

جالب است بدانیم که هنوز بسیاری در ایالات متحده به تخت بودن زمین معتقد هستند!

سقوط

بیایید در طی یک بحث با یک زمین تخت گرا، بیشتر با عقائد آنها آشنا شویم:

پرسشگر: شما چگونه دور شدن کشتی ها از ساحل را توضیح می دهید؟ زمانی که کشتی ها از ساحل دور می شوند، آهسته آهسته پایین می روند و در نهایت فقط نوک دکلشان باقی می ماند و آن هم پس از مدتی محو می شود. این نشان نمی دهد که زمین تخت نیست؟

زمینِ تخت گرا: آیا شما واقعاً این را دیده اید؟

پرسشگر: خوب، بله من واقعاً این پدیده را دیده ام. چگونه این را توضیح می دهید؟

زمین تخت گرا: بوسیله ی شکست نور! شکست نور توسط جو باعث می شود شما به خطا احساس کنید که کشتی در حال فرو رفتن به پایین است. در حالی که اگر بارها این پدیده را ببینید ممکن است حتی بنظر برسد که کشتی ها کمی به سمت بالا هم می روند و توی هوا می ایستند! شما که فکر نمی کنید آنها پرواز می کنند، بلکه این بخاطر شکست نور است.

پرسشگر: هواپیما ها اگر به سمت شرق یا غرب برای مدتی پرواز کنند، به نقطه ی اول خود برمی گردند، این اتفاق نمی تواند در یک جهان تخت روی دهد.

زمین تخت گرا: البته که می تواند! زمین مانند یک صفحه ی گرامافون است، و برای چنین کاری شما کافی است یک دور کامل به دور نقطه ی قطب شمال بزنید تا به نقطه ی اول خود بازگردید.

پرسشگر: درست است، ولی سعی کنید با این نظریه ی خود به سمت جنوب بروید، آن وقت به لبه های زمین خواهید رسید.

زمین تخت گرا: البته که نه! هیچ کس نمی تواند به لبه ها برسد زیرا در مسیرش دیواره های بلند یخ وجود دارد.

پرسشگر: در باره ی جهت قطب نما که به سمت جنوب است چه می گویید؟

زمین تخت گرا: سوزن قطب نما همیشه به سمت شمال است. و در نزدیکی پیرامون زمین منحرف می شوند، در نتیجه کاشفین فکر می کنند به قطب جنوب رسیده اند.

می توان این بحث را همین طور ادامه داد. تا زمانی که همینطور کیفی و نادقیق  بحث شود، به جایی نخواهد رسید.

در مقالات بعدی به ادله ی دندان شکن (!) زمین تخت ها برای اثبات ادعایشان خواهم پرداخت.

برای مطالعه ی بیشتر:

مقاله ای از پاتریک مور

http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth

منبع:

سقف بلند

مقالات مرتبط:

1- خلاصه‌ای‌ از تاریخ‌ نجوم‌ یونانی و اسلامی (1)

2- آشنایی با صُوَرفلکی

3- برای رصد از دستتان استفاده کنید!

4- دب اکبر و آسمان تابستان

5- دب اکبر و آسمان زمستان

6- مرحله ی پنجم: 3 ساعت نوری از زمین؛ اورانوس و نپتون

4- مرحله ششم 3ر4 سال نوری از زمین: نزدیکترین ستاره به خورشید