تبیان، دستیار زندگی
در حالی‌كه نتایج یك پژوهش دانشگاهی بر روی جمعیت یك‌هزار نفری در كشور نشان می‌دهد، بیش از 18 درصد داروهایی كه به دست مردم می‌رسد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

20 درصد داروها دور ریخته می‌شوند

در حالی‌كه نتایج یك پژوهش دانشگاهی بر روی جمعیت یك‌هزار نفری در كشور نشان می‌دهد، بیش از 18 درصد داروهایی كه به دست مردم می‌رسد، بدون استفاده دور ریخته می‌شوند، دبیر انجمن داروسازان ایران می‌گوید: مسئولان داروخانه‌ها حق ندارند داروهای خارج شده را دوباره پس بگیرند.

دارو

دکتر سعید واقفی، با اشاره به فاسد شدن سریع برخی اقلام دارویی، به خبرنگار مهر می‌گوید: برخی داروها فقط باید در یخچال نگهداری شوند، لذا پس گرفتن چنین داروهایی می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد.

دبیر انجمن داروسازان ایران معتقد است هیچ سیستم آماری در این خصوص وجود ندارد که بخواهد مقدار داروهای دور ریز را تخمین بزند.

او در عین حال تصریح می‌كند بر اساس آنچه که می‌توان استنباط کرد، بین 10 تا 20 درصد داروهایی که مردم از داروخانه‌ها تهیه می‌کنند، دور ریز و اضافه است.

اما در روزهای اخیر خبری به نقل از مهدی محمدزاده، مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری تأمین منتشر شد كه به پژوهشی در این رابطه اشاره می‌كرد. بر اساس این پژوهش همچنین از 5 قلم داروی تجویز شده از سوی پزشك، یك قلم آن توسط بیمار مصرف نمی‌شود.

محمدزاده با اشاره به ارزانی قیمت دارو در ایران نسبت به بسیاری از كشورهای پیشرفته، یادآور شد: قیمت داروی ایرانی یك دهم قیمت داروهای خارجی است.

وی اضافه كرد: در حال حاضر همه خانه‌ها پر از انواع داروست و فرهنگ نادرست، در كنار ارزان بودن بهای دارو، سبب شده است كه دارو به عنوان یك كالای بی‌ارزش در نزد مردم جلوه كند.

مدیر عامل شركت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، ارزان بودن دارو و نداشتن یك سیستم قوی و علمی نظارتی در سیستم دارویی كشور را موجب شرایطی دانست كه سبب شده است داروی ایرانی به حراج گذاشته شود.

محمدزاده با بیان این كه مرز دارو و سم تنها یك قدم است و نباید سم را ارزان و فراوان در دسترس افراد قرار داد، گفت: در حال حاضر نمی‌دانیم، حجم انبوه دارو كه به مردم عرضه می‌كنیم تا چه حد به سلامت جامعه صدمه زده است.

سالانه بیش از یك میلیارد و 200 میلیون دلار دارو توسط كارخانه‌های داخلی كشور تولید می‌شود و در صورتی كه تولید دارو در كشور متوقف شود، سالیانه نیازمند واردات بیش از 6 میلیارد دلار دارو به كشور هستیم.

مدیر عامل شركت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، با اشاره به اینكه تولید یك میلیارد و 200 میلیون دلاری دارو در كشور، سالانه 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد، افزود: به غیر از موارد نادر، تقریباً تمام اشكال دارویی در كشور تولید می‌شوند، هر چند در زمینه تولید داروهای بیوتكنولوژیك در كشور، تاكنون فعال عمل نكرده‌ایم، اما صنعت دارویی كشور در ردیف كشورهای نسبتاً پیشرفته قرار دارد.

وی همچنین گفت: ادعا نمی‌كنیم كیفیت داروی ایران هم سطح كشورهایی همچون آمریكا، آلمان، فرانسه و انگلیس است، اما به طور یقین داروهای تولیدی ایرانی، بنابر اظهار نظرهای شركت‌های تولید كننده دارو در خارج از كشور ، از بسیاری از كشورهای جهان مانند كره، دانمارك، مجارستان، یوگسلاوی و هند كه داروهای آنها هم اینك در بازارهای داخلی ایران فراوان یافت می‌شود، برتر است.

* مطالب مرتبط:

استقلال ایران در بیوتكنولوژی دارویی

ماده مخدر استامینوفن نصف شد

مسکّن نخورید، ضرر دارد

خطر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

دنیای دوا و درمان

مصرف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد

مصرف زیاد ایبوپروفن برای قلب زیان آور است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.