تبیان، دستیار زندگی

گنج‌های پنهان را با عکس‌هایمان می شناسانیم

عضو انجمن عکاسان سینمای ایران گفت: دو رسانه برای آشناسازی مردم با مشاغل سخت و نفس‌گیر ـ مانند کار در معدن و استخراج گنج‌های پنهان ـ وجود دارد؛ یکی عکس است و دیگری فیلم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیر عابدی

 این روزها جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شوند تا جامعه و مردم را با موضوعات و پدیده‌های مختلف آشنا کنند. یکی از این جشنواره‌ها، عکس معدن کیمیا است که با هدف شناساندن و نحوه معرفی کار در معادن برگزار می‌شود.

امیر عابدی عضو انجمن عکاسان سینمای ایران در این باره گفت: در جهان پیرامون ما مشاغل و پدیده‌های مختلفی را داریم که پشت صحنه‌شان برای مردم ناشناس است. به عنوان مثال آیا شما می‌توانید تصور کنید که یک زیپ چطور تولید می شود؟ کارخانه‌اش به چه شکل است؟ یا کارخانه شیشه‌سازی چطور است؟ و مراحل تولید و ساخت شیشه به چه شکل است؟
وی افزود: بسیاری از حرفه‌های دیگر مثل این موضوع هستند که ما واقعا درباره آنها چیزی نمی‌دانیم. معدن هم به همین شکل است. خیل عظیمی از مردم جامعه نمی‌دانند که افراد شاغل در معدن چطور آنجا زندگی می‌کنند، چگونه تولیداتشان فرآوری می‌شود و شرایط کاری و اجتماعی آدم‌های معدن‌کار چیست؟

عابدی ادامه داد: ما فقط هر چند وقت یک بار از طریق اخبار و وسایل ارتباط جمعی می‌شنویم که فلان معدن ریزش کرده است یا رخدادی ناگوار در معدن بهمان اتفاق افتاده است. دقیقا مثل معدن یورت که کمتر کسی آن را می‌شناخت اما پس از ریزش و جان باختن تعدادی از هموطنانمان از طریق رسانه‌ها مطرح و شناخته شد.

این عکاس افزود: دو روش یا بهتر بگویم دو رسانه برای آشناسازی مردم با این قبیل مشاغل سخت و نفس‌گیر ـ مانند کار در معدن و استخراج گنج‌های پنهان ـ وجود دارد که ما می‌توانیم از آنها بیشتر استفاده کنیم؛ یکی عکس است و دیگری فیلم.


* سازمان معادن شرایط عکاسی را به شکل تور مهیا کند


وی با اشاره به برگزاری جشنواره عکس معدن «کیمیا»‌ اظهار داشت: هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود، باید مجوزهای لازم را  را برای عکاسی در اختیار عکاسان قرار دهد تا از فضای کاری مشاغل مختلف عکس گرفته شود و جامعه با این شغل‌ها و محیط‌های کارى آشنا شوند. به نظرم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز ابتدا باید شرایط عکاسی را به شکل تور مهیا کند و بعد از آن دستور برگزاری جشنواره داده شود. چون به طور عادی معادن اجازه عکاسی به کسی نمی‌دهند.

عضو انجمن عکاسان سینمای ایران گفت: برپایی جشنواره‌های عکاسی برای معرفی مشاغل گوناگون کار مهمی است که فرهنگ کار و زندگی در معادن را به جامعه می‌شناساند. «کیمیا» با بردن دوربین‌ها به دل معادن باعث می‌شود این شغل سخت و آبرومند به جامعه شناسانده شود.

منبع: فارس