تبیان، دستیار زندگی

تکنیک های ویژه جرات مندی

این تکنیک شکل دیگر نه گفتن است. ضمن حفظ حرمت فرد مقابل، پاسخ منفی خود را به شیوه ای سازنده اعلام کنید. رد قاطعانه دارای سه جزء است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 محبوبه همت - مرکز یادگیری تبیان
تکنیک های ویژه جرأت مندی
تکنیک های ویژه جرأت مندی
*رد قاطعانه ی درخواست های غیر منطقی
*روش صفحه ی خط افتاده
*روش خلع سلاح
*خود را به خنگی زدن
 
رد قاطعانه ی درخواست های غیر منطقی
این تکنیک شکل دیگر نه گفتن است. ضمن حفظ حرمت فرد مقابل، پاسخ منفی خود را به شیوه ای سازنده اعلام کنید. رد قاطعانه دارای سه جزء است:

ارائه بازخورد مثبت:"ای کاش می توانستم کاری برای شما انجام دهم".

بیان دلیل یا دلایل:"اما چون تصمیم گرفته ام که جزوه ام را به هیچ کس امانت ندهم، بنابراین نمی خواهم در تصمیم خود تجدید نظر کنم".

اعلام تصمیم:"بنابراین در ا ین مورد متأسفم".

درهنگام رد قاطعانه لحن صحبت باید دوستانه و دلیل ذکر شده باید واضح و روشن و تا حد امکان کوتاه باشد. اگر    طرف مقابل درخواست خود را دوباره تکرار کرد،پاسخ قبلی را عیناً و بدون حذف و اضافه تکرار کنید و اگر سماجت کرد، از روش صفحه خط افتاده استفاده کنید.

روش صفحه ی خط افتاده
از این روش زمانی استفاده کنید که طرف مقابل شما بیش از حد سماجت نشان می دهد. در این روش قسمت اول یعنی بازخورد مثبت را حذف کنید و دو قسمت دیگر را عیناً تکرار نمایید. در صورت تکرار درخواست، فقط قسمت آخر را تکرار کنید، مثلاً"گفتم که متأسفم، نمی توانم". مثل اینکه سوزن صفحه گرامافون گیر کرده باشد.

روش خلع سلاح
روش خلع سلاح یکی از مؤثرترین روش ها برای حل و فصل و کنترل یک رابطه سوءاستفاده گرانه است. رابطه سوءاستفاده گرانه رابطه ایست که در آن شخص وقتی از شما جواب رد می شنود با استفاده از واژه های قضاوت کننده و برچسب زدن به طرف مقابل حالت عاطفی ناخوشایندی ایجاد می کند. در این روش، سلاحی که با آن به شما حمله شده است را از دست طرف مقابل می گیرد.برای مثال:

"بابا تو دیگه  کی هستی"،"این کاری که تو کردی رو دشمن در حق آدم نمی کنه"،"واقعاًکه بچه  ای"،"خیلی غیر منطقی هستی"

علی: حسن آقا میشه جزوه ریاضی ات را امشب به من بدهی؟

حسن: ای کاش می تونستم کاری برات بکنم. اما من جزوه می نویسم برای اینکه هر گاه لازم داشتم آن را در اختیار داشته باشم. بنابراین متأسفم(روش رد قاطعانه)

علی:خیلی خودخواهی!

حسن:"اگه این عمل خودخواهی باشه،آره من خودخواهم" یا "اتفاقاً خودم هم می دونم گاهی وقت ها خودخواه می شوم"(روش خلع سلاح)

نویسنده: امید زاهدی
منبع:کتاب کودک و خانواده

مطالب مرتبط:
جرأت مندی چیست
مهارت ابراز وجود و جرأت مندی