تبیان، دستیار زندگی
آیا نرم‌افزارتان خودش فكر می‌كند؟...آیا پی‌سی، صامت شده است؟ ...آیا كابل صدا سالم است؟ پین‌های اتصال چطور؟ خم نشده‌اند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش‌هایی برای رو‌به ‌راه‌ شدن كامپیوترتان

قسمت دوم

- مرور قسمت اول

آیا نرم‌افزارتان خودش فكر می‌كند؟

اگر Home Page مرورگر اینترنت به‌طور مداوم و خود به خود تغییر می‌كند، تبلیغات پاپ-آپ(Pop up) به‌طور مداوم ظاهر می‌شوند (حتی هنگامی كه مرورگر خود را بسته‌اید)، اگر آیكون‌ها به‌طور اسرارآمیزی پنهان می‌شوند، حتماً با نوعی از نرم‌افزارهای مخرب نظیر جاسوس‌افزارها یا ویروس‌ها روبه‌رو شده‌اید. در این‌گونه موارد تشخیص درست همان راه‌حل مناسب است. ابتدا با استفاده از یك ضدویروس، پی‌سی را اسكن كنید.

اگر هنوز در كامپیوترتان ضدویروس نصب نكرده‌اید (البته بدانید كه اشتباه بزرگی كرده‌اید) می‌توانید با نرم‌افزار رایگان Housecall شركتhousecall.trendmicro.com) Trend Micro)، محتویات كامپیوتر را جهتِ ‌یافتن ویروس و جاسوس‌افزار اسكن كنید.

اگر نرم‌افزار ضدویروس در اختیار دارید و به دنبال ضدجاسوس‌افزار می‌گردید، می‌توانید از Microsoft Windows Defender (كه قبلاً با نام Microsoft Windows AntiSpyware شناخته می‌شد) استفاده كنید. بعد از آن‌كه از پاك بودن پی‌سی خود مطمئن شدید، باید در مورد نصب Patchهای امنیتی ویندوز اطمینان حاصل كنید.

اگر با صفحه كلید بی‌سیم، ماوس یا سایر ابزارهای ورودی دچار مشكل شده‌اید، ابتدا باتری آن‌ها را چك كنید، اگر شارژ آن‌ها خالی شده است، به آن زمان بدهید تا شارژ شوند و دوباره كامپیوتر را بوت كنید.

اگر از وسایل با سیم استفاده می‌كنید یا اگر باتری‌ها مشكل نداشتند، باید چه كار كنیم؟

می‌توانید از راهنمای ویندوز استفاده كنید. روی Start و بعد از آن Control Panel كلیك كنید. اگر Control Panel در حالت نمایش كلاسیك نیست، باید روی start > Control Panel > Printers and other Hardware كلیك كنید. سپس روی یكی از دو آیكون Mouse یا Keyboard كلیك كنید. بعد از آن روی زبانه Hardware و سپس روی كلیدTroubleshoot كلیك كنید.

به علاوه، می‌توانید از DirectX برای بررسی وضعیت سلامت سخت‌افزارهای پی‌سی خود مطلع شوید. به Start > Run بروید و تایپ كنید: dxdiag و سپس روی OK كلیك كنید. می‌توانید با مراجعه به سربرگ Input به بررسی وضعیت قطعات ورودی بپردازید.

اگر باز هم مشكل شما با صفحه كلید ماوس و سایر ابزارهای ورودی حل نشد، یك صفحه كلید یا ماوس استاندارد PS/2 تهیه كنید و با مراجعه به وب سایت شركت سازنده، به دنبال حل مشكل باشید.

روش‌هایی برای رو‌به ‌راه‌ شدن كامپیوترتان

آیا سیستم، صامت شده است؟

ابتدا از روشن بودن بلندگوها و اتصال صحیح آن‌ها به كارت صدا مطمئن شوید. برای آن‌كه بدانید صدای كدام قسمت‌ها قطع شده است، یا به عبارت دیگر گزینه Mute در كدام بخش علامت خورده است، باید از برنامه Windows Volume Control در آدرس Start > All Program > Accessorise > Entertainment >Volume Control  استفاده كنید. اگر هر كدام از آن‌ها یا Mute All علامت خورده بودند، می‌توانید به راحتی با برداشتن علامت، ‌آن‌ها را فعال كنید.

مشكل هنوز برطرف نشده است؟

در این ‌صورت باید از سلامت كارت صدا و فعال بودن آن مطمئن شوید. باید ببینید كه كارت صدا به درستی توسط سیستم فراخوانی می‌شود یا خیر. در پنجره Volume Control به منوی Options > Properties بروید و اطمینان حاصل كنید كه آنچه در منوی پایین افتادنی Mixer Device همان كارتی است كه در سیستم نصب كرده‌اید. اگر بیش از یك كارت صدا در كامپیوتر دارید، كارت فعال خود را در این منو انتخاب كنید.

بد نیست سایر تنظیمات را نیز بررسی كنید. از جمله این‌كه ببینید هدفون یا بلندگوی خود را به پورت‌های درست و مخصوص خود متصل كرده باشید.

آیا كابل صدا سالم است؟ پین‌های اتصال چطور؟ خم نشده‌اند؟

اگر سوكت اتصال را تكان بدهید و به‌طور متناوب در اثر تكان دادن صدایی بشنوید، به احتمال زیاد سوكت اتصال خراب شده است. اگر هنگام وارد كردن یا آزاد كردن سوكت تكان می‌خورد، پورت پشت كیس حتماً شكسته است.

در این‌گونه موارد تنها یك كارت صدای جدید مشكل را حل می‌كند. اگر از كارت صدای on-board استفاده می‌كنید، این بدان معنی است كه باید به فكر یك مادربورد جدید باشید.

اگر بعد از آن‌كه مشكل به وجود آمد، بلافاصله یك كارت جدید یا یك نرم‌افزار جدید نصب كردید، باید مجدداً درایو‌های كارت صدا را فراخوانی كنید. می‌توانید برای بروزرسانی، به وب سایت كارخانه سازنده مراجعه كنید یا ویندوز را بروز كنید.

اگر فكر می‌كنید كه مشكل به وجود آمده به خاطر معیوب بودن سخت‌افزارهای پی‌سی نیست، می‌توانید از System Restore در ویندوزاكس‌پی استفاده كنید تا تنظیمات سیستم را به آخرین وضعیتی كه در آن خوب كار می‌كرده است، برگردانید. به آدرس زیر بروید:

All programs > Accessorie > System Tools > System Restore

در این آدرس گزینه Restore my Computer to an earlier time را انتخاب كنید. ویندوز به‌ طور خودكار restore point هایی می‌سازد (حداقل یكی در هر روز) كه اگر System Restore بتواند كار كند، می‌توانید تنظیمات كامپیوتر را به زمانی باز گردانید كه به درستی كار می‌كرده است.

 چرا پی‌سی من كُند كار می‌كند؟

آیا به‌طور كلی ویندوز كند شده است؟

تنها سن زیاد كامپیوتر باعث كندی آن نخواهد شد: ممكن است در پشت پرده برنامه‌های زیادی در حال اجرا باشند كه از آن‌ها بی‌خبر باشند. این برنامه‌ها با اجرای عملیات پردازشی كه نتیجه آن درگیر شدن قسمت بیشتری از CPU و حافظه است، سیستم را كند می‌كنند.

این اتفاق همچنین باعث می‌شود بوت شدن و Shutdown نیز بسیار كندتر از حالت معمولی صورت پذیرد. با استفاده از برنامه كمكی MSConfig (برای اجرای برنامه در پنجره Run تایپ كنید: msconfig و ok كنید).

می‌توانید فهرست برخی از برنامه‌هایی كه در هنگام بالا آمدن ویندوز فراخوانی می‌شوند را ببینید، اما دقت كنید كه این فهرست فاصله‌ زیادی با یك فهرست كامل كه تمام برنامه‌های Start Up را دربرگیرد خواهد داشت.

می‌توانید برای مشاهده فهرست كامل از نرم‌افزار رایگان Startup List شركتMerijn استفاده كنید. با استفاده از این برنامه نه تنها می‌توانید برنامه StartUp را شناسایی كنید، بلكه می‌توانید آن‌ها را غیرفعال نیز بكنید.

همچنین می‌توانید به صورت دستی برنامه‌هایی را پاك كنید كه آیكون آن‌ها در بخش start tray دیده می‌شوند یا حداقل آن‌ها را مخفی كنید. به‌طورمثال، می‌توانید روی هركدام راست كلیك  كنید و گزینه‌هایی چون Properties یاOptions را انتخاب نمایید.

سپس علامت كادر كنترلی عبارت Place icon in the Taskbar (یا عباراتی مشابه) را بردارید. برای دیدن فهرست برنامه‌هایی كه هم‌اكنون در حال اجرا هستند، روی زبانه Processes در پنجره Windows Task Manager كلیك كنید. در این فهرست می‌توانید مقدار حافظه Cash را كه توسط برنامه‌های در حال اجرا اشغال شده است، را ملاحظه كنید.

برای خاتمه دادن به اجرای هر برنامه روی نام آن راست كلیك كنید و روی گزینه End Process كلیك نمایید، اما اگر درمورد این‌كه برنامه‌ها دقیقاً چه كاری انجام می‌دهند تردید دارید، می‌توانید با دانلود كردن نرم‌افزار رایگان Quick Access InfoBar این مشكل را حل كنید. این برنامه باعث می‌شود از این به بعد آیكون برنامه‌های اجرایی خود را در Task Manager ببینید تا متوجه شوید چه برنامه‌‌هایی در پشت پرده در حال اجرا هستند.

آیا در هنگام بازی یا دیدن فیلم پی‌سی دچار مشكلات گرافیكی می‌گردد؟

ابتدا بهتر است آخرین درایور كارت گرافیك خود را در پی‌سی نصب كنید. انجام‌دادن همین كار به تنهایی می‌تواند بسیاری از مشكلات كارت گرافیك را حل كند. می‌توانید درایورهای هر دو كارت nVidia یا ATi را از سایت اینترنتی آن‌‌ها دریافت كنید. توجه كنید كه همواره می‌توانید نسخه جدیدتر درایورهای كارت گرافیك را نسبت به آنچه فروشنده كارت در اختیارتان قرار می‌دهد پیدا كنید، اما در مورد نوت‌بوك تنها یك قانون داریم و آن، تماس با كارخانه سازنده نوت بوك است.

همچنین می‌توانید از برنامه‌های تست سخت‌افزارهای گرافیك نظیر DirectX استفاده كنید. روی start و سپس Run  كلیك كنید، تایپ كنید dxdiag و روی كلید ok كلیك كنید.

روی تب Display كلیك كنید و هر دو كلید Test DirectDraw و Test Direct3Dرا برای آزمایش وضعیت كارت گرافیك كلیك كنید، اجازه بدهید آزمایش‌ها انجام شود. نتایج را می‌توانید در پایین پنجره مشاهده كنید.

اگر همچنان مشكل باقی بود، مجدداً با فشار دادن همزمان سه كلید Ctrl + Alt + Delete به پنجره Task Manager بروید و تمام برنامه‌هایی كه در پشت پرده در حال اجرا و اشغال حافظه می‌شوند را ببندید تا مقدار بیشتر از RAM برای بازی و یا دیدن فیلم آزاد باشد.

همچنین می‌توانید با استفاده از Disk Defragment (قابل دسترسی در آدرسStart > All Programes >Accessorise ) به اطلاعات موجود در هارد نظم داد.

روش‌هایی برای رو‌به ‌راه‌ شدن كامپیوترتان

منوی راست كلیك خیلی كُند باز می‌شود؟

Shell Extension یا همان كدهای كوچكی كه باعث افزایش قابلیت‌های ویندوز می‌شوند نیز می‌توانند در برخی موارد مشكل ساز شوند. (منوی context خود نوعی از shell extensionها است) Shell ( كه گاهی مواقع در قالب منوی راست كلیك خودنمایی می‌كند، ممكن است دچار كندی اجرا شود. برنامه رایگان Nirsoft shellExView به شما امكان می‌دهد Shell Extensionها را غیرفعال كنید (بخش پاكسازی و افزایش سرعت منوهای Context را ببینید)، هنگامی كه آیتمی كه باعث كند باز شدن این منوها می‌شوند را غیر فعال كنید، سرعت باز شدن آن‌ها افزایش خواهد یافت.

آیا رایت كردن روی CD یا DVD كُندتر از حالت عادی صورت می‌گیرد یا حتی رایت كردن قبل از اتمام كار، متوقف می‌شود؟

ممكن است CPU بیش از اندازه درگیر پردازش شده است. قبل از آن‌كه رایت‌كردن را شروع كنید، برنامه Task Manager را باز كنید و در قسمت Performance با نگاه كردن به نمودار وضعیت كار CPU، می‌توانید میزان درگیر‌شدن CPU را هنگام رایت‌كردن ببینید، می‌توانید با بستن برنامه‌های كاربردی نظیر ضدویروس‌ها، جست‌وجوكننده‌های دسكتاپ Google یا Yahoo و سایر برنامه‌ها، كمی از بار پردازشی CPU بكاهید (البته یادتان باشد كه بعد از رایت، برنامه‌هایی چون ضدویروس‌ها را حتماً فعال كنید).

سایت VideoHelp.com نیز یك منبع مناسب برای به دست آوردن اطلاعات كافی درمورد رایت‌كردن روی دیسك‌های گوناگون یا رایت‌كردن فرمت‌های گوناگون ویدیویی است كه با مراجعه به آن جزئیات زیادی را درباره نحوه رایت كردن صحیح به‌دست خواهید آورد.

آیا فایروال با سایر نرم‌افزارها تداخل دارد؟

گاهی فایروال‌ها از دسترسی برنامه‌هایی كه می‌خواهند به اینترنت متصل شوند جلوگیری می‌كند. این امكان وجود دارد كه مثلا‌ً در فایروال ویندوز به‌ طور تصادفی روی keep blocking this programs كلیك كرده باشید یا در فایروالZone Alarme رو ی Block كلیك كرده باشید؛ به جای آن كه مثلا‌ً رویUnblock the Programe یا Allow كلیك كرده باشید. برای تصحیح این امر، از منوی start، گزینه Run را انتخاب كنید و سپس عبارت wscui.cpl را تایپ نمایید و OK كنید.

روی Windows firewall كلیك كنید. در بخش Exceptions روی Add Programs كلیك كنید. برنامه‌ای را كه می‌خواهید فعال شود، انتخاب كنید یا اگر در فهرست نیست، از كلید Browse برای یافتن آن استفاده كنید.

برای تصحیح این امر در Zone Alarm روی آیكون ZA در بخش system tray دوبار كلیك كنید. در سمت چپ رویProgram Control  كلیك كنید و به بخش Programs بروید. میله پیمایش را حركت دهید تا نام برنامه موردنظر خود را ببینید. اگر علا‌مت X قرمزرنگ را در كنار هر آیكون می‌بینید، روی آن كلیك كنید و از منوی پایین افتادنی Allow را انتخاب كنید.

منبع: ماهنامه شبکه

مطالب مرتبط:

وقتی نمی‌توان فایلی را پاک كرد!

منبع تغذیه به چه مقدارتوان احتیاج دارد؟

آشنایی با خطاهای سخت افزاری سیستم

ترفند: روشن شدن کامپیوتر در زمان دلخواه

SATA و IDE چه هستند؟

مقدمه ای بر فایروال

هارد دیسك