تبیان، دستیار زندگی

هوش دیدی-فضایی-مکانی بخش سوم هوش های 9گانه گاردنر

این نوع هوش که گاهی با عنوان هوش دیداری شناخته شده است افرادی که از آن بهره ور هستند ترجیح می دهند به شکل تصویری فکر کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محبوبه همت - مرکز یادگیری تبیان
هوش های 9گانه گاردنر(بخش سوم:هوش دیدی-فضایی-مکانی)
این نوع هوش که گاهی با عنوان هوش دیداری شناخته شده است افرادی که از آن بهره ور هستند ترجیح می دهند به شکل تصویری فکر کنند.

یادگیری در این افراد از راه فیلم، تصویر و ویدیو بهتر صورت می گیرد  ماکت و نمایش یکی دیگر از راه های  یادگیری برای آن هاست.

افراد برای نشان دادن ایده هایشان، از نقاشی،مجسمه سازی و ترسیم خطوط استفاده می کند. آن  ها احساسات و حس و حال خود را از طریق هنر بیان می کند.

درنقشه خوانی و تحصیل نمودارها بر دیگران برتری دارند. و از حل معماهای مار"مارپیچ" و جورچین لذت می برند . هوش فضایی یا تجسم فضایی در آن ها به صورت تخیل و همزاد پنداری بروز می کند. ذهن این افراد نسبت به رنگ، شکل، فرم فضا و ارتباط بین این عوامل حساس است. مثلاً: برای رنگ آبی اگر در افراد دیگر فقط با نام آبی شناخته می شود این افراد بر اساس غلظت یا رقیق بودن روشن یا تیره بودن یا ترکیب آن با انواع رنگ های دیگر با نام های آبی نفتی ، آبی بوشی، آبی آسمانی،آبی فیروزه ای، آبی تیره، سورمه ای، آبی روشن و غیره ... شناخته می شود.

از سرگرمی های تصویری لذت می برد، توانایی درک فضایی با پرسپکتیو اشیاء را دارند مثلاً: یک سیب وقتی از بالا به آن نگاه کنی یا از کنار یا از پایین چطور به نظر می رسد.

وقتی در حال فکر کردن هستند اگر قلم و کاغذی در دستشان باشد مدام در حال خط خطی و در غیر این صورت در ذهن مشغول ترسیم و تجسم اشیاء هستند. از کلاس های طراحی،نقاشی حتی خطاطی و مجسمه سازی لذت می برد.

اولین وسایلی که خریداری می کنند دوربین  عکاسی و دوربین فیلم برداری است. به جمع آوری، اسلاید، عکس و تصاویر زیبا علاقه مند هستند، همچنین در جمع آوری نقشه و کره ی جغرافیایی ساعت ها وقتشان را به خودش اختصاص می دهد. در ضمن کلاس های جغرافیا نیز از ساعت های خوشایندشان هست. از ساختن ماکت، کلاژ و دیگر اشکال سه بعدی لذت می برد.

گاهی اگر کتابی خوانده اند، فیلمی دیده اند، یا موسیقی شنیده اند صفحه هایی از آن را تخیل و به تصویر کشیده اند. برنامه ی اتوکد auto cad و نرم  افزارهای گرافیکی از موارد مورد علاقه ی آن هاست.

گاهی داستان سرایی تخیلی می کنند. در فعالیت های هنری سرآمد هستند. خیال پردازند. از کشف خطاهای دیداری لذت می برند.

 مشاغل و حرفه هایی که در آن موفق خواهند شد.
1.گرافیست
2.نقاش
3.مجسمه ساز
4.عکاس
5.فیلم بردار
6.کارتوگراف(ترسیم نقشه های جغرافیایی)
7.کارشناس نقشه های هوایی و تحلیل آن ها
8.معمار-آرشیتکت(طراحی داخلی-نما)
9.شکارچی
10.دریانورد و کاپیتان
11.دیده ور
12.تورلیدرtour leader
13.مخترع
14.پیشاهنگ
15.راهنما
16.نقشه بردار و نقشه کش
17.خلبان

مطالب مرتبط:
هوش های چند گانه ی گاردنر
هوش کلامی، زبانی - هوش های 9گانه گاردنر بخش اول
هوش ریاضی-منطق - بخش دوم هوش های 9گانه گاردنر
هوش دیدی-فضایی-مکانی بخش سوم هوش های 9گانه گاردنر
هوش موسیقیایی-ریتمیک-موزون(بخش چهارم: هوش های 9گانه گاردنر)
هوش حرکتی – جسمی(بخش پنجم: هوش های 9گانه گاردنر)
هوش برون فردی(بخش ششم:هوش های 9گانه گاردنر)
هوش درون فردی(بخش هفتم: هوش های 9 گانه گاردنر)
هوش طبیعت گرا - هوش هستی گرا ( بخش هشتم و نهم هوش های 9گانه گاردنر)