تبیان، دستیار زندگی
توأم كردن نماز با تجارب متنوع و خوشایند برای كودكان و نوجوانان را مطرح نمودیم اینك می خوانیم ... كودكان بیش از همه نیاز به تشویق و تأیید دارند . وقتی كه كودكی روی زمین دراز می كشد و صورتش را به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش تجارب موفقیت آمیز كودكان در خواندن نماز (8)

در قسمت قبل مطالب مربوط به توأم كردن نماز با تجارب متنوع و خوشایند برای كودكان و نوجوانان را مطرح نمودیم اینك می خوانیم ...

كودكان بیش از همه نیاز به تشویق و تأیید دارند . وقتی كه كودكی روی زمین دراز می كشد و صورتش را به سجاده و مهر می مالد ، به جای آن كه پای او را گرفته ، حالتش را به صورت سجده بزرگسالان درآوریم ، بهتر است همان رفتار كودكانه اش را تشویق و تأیید كنیم . تشویق باعث می شود كه این رفتار مطلوب بارها و بارها تكرار شود و به موازات رشد ذهنی و حركتی كودك زمینه یادگیری « سجده كردن » هم فراهم گردد. اگر كودك جمله ای و یا حتی كلمه ای از نماز را به زبان آورد باید او را جداً مورد تشویق قرار داد . هنگامی كه كودك كلمهالله اكبر و یالااله الاالله را به زبان جاری می كند مستحق تشویق و پاداش پدر و مادر است.

توجه به توانمندیهای كودكان و نوجوانان در اقامه نماز

در یادگیری نماز شایسته است توانمندیهای كودك را مدنظر قرار داد ، نه ناتوانی ها و ضعف های او را .

لازم است همواره در ارتباط با یادگیری نماز در كودكان ، بخصوص در مورد آنهایی كه به سن تكلیف نرسیده اند ، آنچه كه خوب می دانند مورد توجه باشد و نه ضعفها و ناتوانایی ها. تأكید ما بر نكات مثبت رفتار كودكان سبب می شود كه اعتماد به نفس آنها قویتر شده ، با احساس خود ارزشمندی ، انگیزه غنی و توجه بیشتر ، موضوعات و مطالب مورد نظر را بهتر بیاموزند و با آمادگی و جرئت ، موفق به انجام آنها بشوند.

اگر در مورد نماز خواندن بر كودكان سخت بگیریم و در ارتباط با نماز آنها را مورد تشویق و تایید قرار ندهیم ، بتدریج در وجودشان احساس ناخوشایندی نسبت به نماز پیدا می شود و نه تنها در یادگیری اذكار ، آداب و ترتیب نماز بیشتر دچار مشكل می شوند ، بلكه آن را یك تكلیف سخت پنداشته ، زمینه سستی و یا گریز از نماز در آنها به وجود می آید.

باید سعی كنیم با تشویق و ترغیب ، قدرت تحمل كودكان و نوجوانان را افزایش دهیم و از تحقیر شخصیت آنها خودداری نماییم.هرگز نباید نماز خواندن كودكان دیگر را به رخ فرزندمان بكشیم و احساس حسادت ، حقارت ، خودكم بینی و گریز از نماز را در او ایجاد كنیم ، بلكه به گونه ای كه قبلاً ذكر شد ، صرفاً با تشویق و تأیید رفتار و تأكید بر نقاط مثبت و توانایی ها و همراه نمودن او با افرادی كه از ملاقات با آنها خرسند است، رفتارهای مطلوب و بویژه نماز خواندن را در وی افزایش دهیم .

ادامه دارد ...

كاربر محترم در قسمت بعدی می توانید مطلب مربوط به سادگی ، زیبایی و گیرایی مساجد و نمازخانه ها را مطالعه نمایید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.