سمفونی مولانا- به آهنگسازی حافظ ناظری، در هشتصدمین سالگرد تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی شامگاه گذشته در دیزنی ‌هال لس‌آنجلس اجرا شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرام ناظری با "حافظ" هم‌صدا شد

شهرام ناظری با

"بلبل پارسی زبان" طریقت مولانا در لس‌آنجلس اجرا كرد.

سمفونی مولانا- به آهنگسازی حافظ ناظری، در هشتصدمین سالگرد تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی شامگاه گذشته در دیزنی ‌هال لس‌آنجلس اجرا شد.

به گزارش ایسنا خبرگزاری‌های مختلف آمریكایی امروز بازتاب این اجرا را منتشر كرده‌اند.

شهرام ناظری، پدر حافظ كه توسط روزنامه‌ی كریستین سانیس مانیتور آمریكا "بلبل پارسی زبان" و "پاواروتی ایران" لقب گرفته است، شب گذشته در این سمفونی آوازخوانی كرده است.

هفته نامه‌ی پاسادنای آمریكا در گزارشی آورده است: طریقت مولانا كه تركیبی از سازها و سبك‌های فارسی و غربی بود، نه‌تنها نمود موزیكالی از عقاید و مضامین كارهای مولانا به‌شمار می‌رفت، بلكه امیدهای خود حافظ ناظری را برای آینده‌ی همراه با صلح و آرامش بیان می‌كرد.

لس‌آنجلس تایمز نیز سمفونی را به‌عنوان تلاشی برای تركیب موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی غربی در جهت ظهور سبك موسیقی پساسنتی ایران توصیف كرده است.

در این سمفونی هفت بخشی كه آهنگ‌سازی آن برعهده‌ی حافظ ناظری بود، سازهای غربی هم‌چون ویولا، و ویولن‌سل با سازهای ایرانی مانند دف، سه‌تار و تمبك تركیب شده بود.

حافظ ناظری به ال ای تایمز گفته است، پدرم نخستین خواننده‌ی ایرانی بود كه حدود 35 سال پیش اشعار مولانا را وارد عرصه‌ی موسیقی كرد و من هم چیزهای زیادی در مورد زندگی مولانا مطالعه كرده و یاد گرفته‌ام؛ مولانا تنها یك شاعر نیست. او فیلسوفی توانمند است و من در موسیقی‌ام دوست دارم حقیقت زندگی و عقاید او را نمایان كنم.

او اضافه كرده است كه در سمفونی طریقت مولانا نیز ما سعی كرده فلسفه‌ی زندگی مولانا، پیام عشق و صلح او را به‌تصویر بكشد؛ این كار برای او سخت ترین كار است، زیرا رسانه‌های حال حاضر دنیا مملو از خبرهای جنگ و كشتار است و او به‌عنوان یك جوان 28 ساله ایرانی با موسیقی به دیزنی هال آمده‌ كه سعی دارد پلی بین شرق و غرب بسازد و صداهای میلیاردها انسان باشد كه خواستار صلح وآرامشند و نه جنگ.

حافظ ناظری گفته است: فكر می‌كنم این همان چیزی است كه مولانا درك كرده است.

منابع خبری آمریكایی همچنین به معرفی این آهنگ‌ساز، خواننده و نوازنده‌ی جوان ایرانی پرداخته‌اند.

حافظ كه سال 2005 از كالج موسیقی مانز نیویورك فارغ التحصیل شده، در كودكی نواختن سازهای ایرانی تنبور و سه‌تار را آموخته و بعدها نواختن دف را فراگرفته و درباره‌ی آن مطالعات وسیعی داشته است.

كارهای او نیز تا به حال در مكان‌های مختلف و توسط گروه‌های مختلف مانند اركستر فیلارمونیك ارمنستان در رویال آلبرت هال لندن اجرا شده است. از دیگر مكان‌های اجرای كارهای حافظ می‌توان به سودرا تیترن در استكهلم، دی بیجلوك بلژیك، جشنواره فنز در مراكش و تئاتر شهر پاریس اشاره كرد.

در گزارش لس‌آنجلس تایمز آمده است كه قیمت بلیط‌های این كنسرت بین 35 تا 150 دلار بوده است.