تبیان، دستیار زندگی
جیم جارموش در «گوست داگ» سعی در به تصویر كشیدن مرام سامورایی را دارد. فیلم سیر عوالم متافیزیكی و مفهوم مرگ را برای مخاطب بازگو می‌كند و در زمره‌ی بهترین كارهای جارموش قرار می‌گیرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوست داگ و مرام سامورایی

به انگیزه‌ی پخش دوباره‌ی «گوست داگ»

گوست داگ و مرام سامورایی

جیم جارموش: دراین فیلم قصد درس دادن به كسی را نداریم

جیم جارموش در «گوست داگ» سعی در به تصویر كشیدن مرام سامورایی را دارد. فیلم سیر عوالم متافیزیكی و مفهوم مرگ را برای مخاطب بازگو می‌كند و در زمره‌ی بهترین كارهای جارموش قرار می‌گیرد.

«گوست داگ» (Ghost dog:the way of samurai) محصول سال 1999 آمریكاست كه درمدت زمان یك ساعت و 56 دقیقه به شیوه رنگی ساخته شده است.

*درباره فیلم:

ویژگی‌هایی چون روایت پردازی مینی مالیستی، تاكید بر ریتم و ساختار فضای سورئال یا ابزورد و ساختار روایی و شاعرانه از ویژگی‌های سینمایی «گوست داگ» است كه در اغلب فیلم‌های جیم جارموش دیده می‌شود.

طنزی تلخ، نگاهی بدبینانه و در عین حال انسانی به زندگی از دیگر ویژگی‌های فیلم است كه باتم‌هایی چون از خود بیگانگی، تنهایی، عدم درك متقابل، مرگ و سفر و رهایی در هم آمیخته است.

«گوست داگ»، فیلمی همراه با صحنه‌های اكشن است كه فرهنگ ایتالیایی ژاپنی و سیاهان را به نماش می‌گذارد. جارموش در این فیلم هم تلاش می‌كند اثری متفاوت را ارائه دهد، اثری برگرفته از فلسفه شرقی و به خصوص زن

جارموش خود درباره‌ی «گوست داگ» می‌گوید: این فیلم یك رساله فلسفی نیست و با ساخت این فیلم قصد درس دادن یا تبلیغ چیزی را نداشتم.

*داستان فیلم:

«گوست داگ»، قصه‌ای غریب و تا حدی بیگانه دارد. اما جارموش این قصه را به بهترین شكل تعریف می‌كند.

«گوست داگ» یك درام جنایی و دلهره‌آور است. فیلم درباره یك آمریكایی آفریقایی تبار است كه باگروه‌های مافیایی كار می‌كند. او مردی قوی هیكل و درشت اندام است كه وظیفه‌اش كتك زدن آدم‌هایی است كه با گروه‌های مافیایی همراهی نمی‌كنند.

سرمشق او سامورایی‌های قدیمی هستند و خیلی دوست دارند كه به شیوه‌ی آن‌ها زندگی كنند. «گوست داگ» به زودی متوجه می‌شود كه از سوی رهبر گروه مافیایی كه برای آن كارمی‌كند، محكوم به مرگ شده است.

وی تصمیم می‌گیرد قبل از كشته شدن از قاتلان خود انتقام بگیرد.

*حضور در جشنواره‌های جهانی و اكران در سینماها

سینمایی «گوست داگ» برای نخستین بار، شش اكتبر 1999 در كشور فرانسه به اكران عمومی درآمد. استرالیا، ایسلند، آرژانتین، كانادا، شیلی، نیوزلند، هلند، پرو، سوئد و نروژ دیگر كشورهایی هستند كه ساخته جیم جارموش در آن جا به روی پرده رفته است.

این فیلم آمریكایی در سال 2001 در آكادمی فیلم‌های علمی ـ تخیلی فانتزی و ترسناك شركت كرد و نامزد دریافت جایزه ساترن شد.

حضور در جشنواره فیلم كن در سال 1999 و نامزدی دریافت نخل طلای این رویداد هنری از دیگر موفقیت‌های «گوست داگ» است.

فیلم در سال 2000 در جایزه فیلم سزار در فرانسه شركت داده شده و كاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی شد.

حضور در جایزه فیلم روح‌های مستقل در سال 2001 و نامزدی دریافت جایزه بهترین فیلم داستانی از دیگر موفقیت‌های «گوست داگ» است.

*درباره كارگردان:

از جارموش به عنوان سمبل سینمای مستقل معاصر آمریكا نام برده می‌شود. او فرزند یك منتقد مشهور فیلم است. جارموش پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، سفری به پاریس داشت و نوجوانی‌اش را به تماشای فیلم و حضور مداوم در سینما تك گذراند. او مجددا به آمریكا بازگشت و در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه مشغول به تحصیل شد. علاقه بسیار به سینما باعث شد تا در همان دانشگاه به عنوان دستیار نیكلاس ری كار كند و در نتیجه تحصیلش را در دانشكده نیمه كاره رها كرد.

جارموش با ورود حرفه‌یی به عالم سینما به تدریج با كارگردانی چون روبربرسون یاسوجیرو از وجیمز نبینگ مقایسه شد.

«مرد مرده» و «گوست داگ»، بهترین فیلم‌های جارموش هستند كه هر دو از تلویزیون ایران پخش شده‌اند.

آخرین فیلم جارموش «گل‌های پژمرده» است كه زندگی مردی میانسال با بازی بیل موری را به تصویر می‌كشد. او در پی دریافت نامه‌ای متوجه می‌شود پدر فرزندی 19 ساله است.

*بازیگران فیلم:

درسینمایی «گوست داگ»، بازیگرانی چون فارست ویتاكر، جان تورمی، كلیف گورمن، دنیس لیو، فرانك مینوچی و ریچارد پورتنو به ایفای نقش پرداخته‌اند.

*پخش از تلویزیون

سینمایی «گوست داگ» برای دومین بار جمعه 26 مرداد ماه در قالب برنامه سینما چهار از تلویزیون پخش شد و تكرار این فیلم پنج شنبه آینده خواهد بود.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

سینمای جهان