تبیان، دستیار زندگی
رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان از امروز (چهارشنبه) در شهرهای مكزیكالی و تیخوانای مكزیك و با حضور 16 تیم برتر جهان در این رده آغاز می‌شود. .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والیبال نوجوانان در اندیشه سکوهای جهانی

حالا ایران است و یك آرزوی قهرمانی دیگر!

نوجوانان والیبالیست در اندیشه افتخار

رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان از امروز (چهارشنبه) در شهرهای مكزیكالی و تیخوانای مكزیك و با حضور 16 تیم برتر جهان در این رده آغاز می‌شود.

جو حاكم بر رشته‌های جمعی از جمله والیبال و بسكتبال و همین‌طور رشته‌های پایه از جمله دوومیدانی این روزها چهره جدیدی از ورزش‌های گروهی در اذهان عمومی ایران ساخته است.

كسب سكوی سوم قهرمانی جوانان جهان در رشته‌ی والیبال و در پی آن دستیابی به عنوان قهرمانی تیم ملی بسكتبال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا كه كسب سهمیه‌ی المپیك را در پی داشت، اعضای كادر فنی و بازیكنان تیم نوجوانان ایران را در بهترین شرایط راهی مكزیك كرد. خودباوری و اعتماد به نفس از كسب موفقیت‌های پی در پی در روزهای اخیر هدیه تیم‌های ورزشی ایران به نوجوانان والیبالیست ایران بود تا نماینده ایران در مسابقات نوجوانان جهان در یكی از بهترین فضای‌های ساخته شده به لحاظ روحی و روانی مسیر طولانی تهران تا مكزیكالی را بپیماید.

اما تجربه سال‌های پیش حضور تیم ملی والیبال نوجوانان در مسابقات جهانی امیدواری‌های زیادی را در اذهان اهالی جامعه‌ی والیبال می‌سازد. كسب مدال نقره مسابقات نوجوانان جهان در سال 2001 و همین‌طور مدال برنز رقابت‌های این رده در سال 2003 حالا از تیم ایران یك مدعی تمام عیار ساخته است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد برخلاف دوره‌های پیشین، این تیم‌های حریف تیم نوجوانان ایران هستند كه باید از قدرت این تیم بهراسند.

از سوی دیگر تیم ملی والیبال نوجوانان پس از كسب عنوان قهرمانی در مسابقات نوجوانان آسیا در مالزی فرصت خوبی را در اختیار داشت تا خود را در بهترین شرایط به مكزیك برساند. «یوستا سوتكوویچ» و دستیارانش حتی بیش از گذشته تلاش كردند كه حقانیت خود را به روسای قدیم و جدید فدراسیون والیبال اثبات كنند. به نظر می‌رسد حضور زوران گاییچ، دیگر هموطن صرب سوتكوویچ هم به سرمربی تیم نوجوانان ایران روحیه داده است تا او هم بواسطه‌ی توانمندی بازیكنان ایرانی، كارنامه‌ی خوبی از خود برجای بگذارد.

نوجوانان والیبالیست در اندیشه افتخار

تیم ایران در این دوره از مسابقات با تیم‌های پورتوریكو،‌ لهستان و كوبا همگروه شده است. گرچه نمی‌توان در رده نوجوانان، تیم‌ها را بواسطه‌ی بدیع بودنشان ارزیابی درستی كرد اما، سوابق تیم‌های مذكور می‌تواند به كمك اعضای كادر فنی تیم ایران بیاید.

تیم پورتوریكو اولین تیمی است كه فردا در برابر تیم والیبال نوجوانان ایران صف آرایی خواهد كرد.

سبك بازی‌های این تیم نشان از ارائه والیبال قدرتی در والیبال جهان دارد كه برگرفته از والیبال قاره آمریكاست.

تیم والیبال نوجوانان لهستان دومین حریف تیم ملی نوجوانان است. این تیم پس از قبول شكست برابر تیم جوانان فرانسه،‌ بعنوان نایب قهرمانی قاره‌ی اروپا به مسابقات جهانی را یافت. نكته‌ی قابل اتكای سوتكوویچ در این دیدار تهیه‌ی فیلم بازی‌های این تیم در مسابقات اروپایی است تا شناخت از این تیم برگ برنده سرمربی صرب تیم ایران باشد.

اما شرایط دیدار با كوبا برای تیم نوجوانان ایران قدری متفاوت است. شكست تیم والیبال جوانان ایران در مسابقات جهانی مراكش كه چندی پیش برگزار شد بی‌تردید اعضای تیم نوجوانان را نیز نگران كرده است.

توانایی بازیكنان كوبایی به لحاظ اجرای برنامه‌های تاكتیكی از یكسو و قدرت بدنی بالا و منحصر به فرد آنها از سوی دیگر همواره از آنها بعنوان یك حریف آزار دهنده ساخته است. اما به هر حال باید پذیرفت تیم نوجوانان ایران هم بواسطه‌ی قهرمانی در مسابقات نوجوانان آسیا و تجربه‌ای كه برخی از بازیكنان این تیم در مسابقات لیگ برتر دارند، حریف دست و پا بسته‌ای نخواهد بود.

تداركات ایده‌آل و برنامه‌ریزی منظم فدراسیون والیبال و اعضای كادر فنی هم در هموار كردن راهی كه قرار است به حضور تیم نوجوانان ایران در جمع 4 تیم برتر مسابقات منتهی شود، ‌موثر خواهد بود.

محمدرضا داورزنی،‌ این بار برای تكرار خاطره‌های خوش گذشته‌اش با تیم‌های جوانان و نوجوانان در مسابقات آسیایی و جهانی عازم مكزیك شده است تا با ترفندهای مدیریتی‌اش تیم ملی نوجوانان ایران را بسوی پیروزی‌های ارزشمند سوق دهد.

در چنین شرایطی می‌توان تمام فاكتورهای مورد نیاز یك تیم را برای دستیابی به جایگاه‌های برتر مسابقات جهانی فراهم دانست و حالا یك ایران است و یك آرزوی قهرمانی دیگر.

محكم برداشتن گام در دور مقدماتی مسابقات والیبال نوجوانان جهان می‌تواند تیم والیبال ایران را تا قهرمانی در جهان پیش ببرد.